• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Delia

Emanon1: Det är kanske för att du inte känner så många svarta som du tycker att det bara är vita som diskuterar rasism.

• emanon1
    Delia skrev 2013-03-01 11:00:12 följande:
    Emanon1: Det är kanske för att du inte känner så många svarta som du tycker att det bara är vita som diskuterar rasism.

Delia skrev 2013-03-01 11:00:12 följande:

Ja, det har du rätt och jag själv använder inte n ordet och mina barn gör det inte. Förövrigt blir jag bara sugen på CHOKLADbollar nu :) bra reklam! Skämtar....
  • Enter Sandman
    weasley skrev 2013-03-01 10:07:59 följande:
    Tycker för övrigt att alla kan läsa det här inlägget on negerboll/cokladboll-debatten, tycker den är väldigt läsvärd: nojesguiden.se/blogs/amat-levin/neger-eller-c...

Suverän artikel som alla som tycker det är så förbaskat viktigt att just dom får säga negerboll till varje pris, borde läsa.
    Efter det kan diskussionen avslutas, det finns inget mer att säga helt enkelt.  
  • annzah

Har aldrig sagt negerboll och kommer inte att börja heller. Det har alltid hetat kokosboll i min familj och umgängeskrets. 

• snällochgla
    Delia skrev 2013-03-01 10:59:21 följande:
    Hur många svarta krävs det som inte vill att ordet ska användas för att få negersägarna att backa?

Nu är argumentet alltid att man aldrig har hört talas om svarta som tar illa upp av ett bakverk (zzzzzz), jag är helt övertygad om att oavsett argument skulle ni fortsätta.
    Ja men ZZZZZZZZZ denna urbota dumma diskussion. Varför ska man förminska de svarta och påstå att de blir kränkta av att ngn säger negerboll? Helt ointressant men de som ev råkar säga negerboll är vi som är födda före 1970 (ja vi är några som lever än). Finns väl inte en kotte som säger negerboll med ngt slags rasistisk tanke bakom? Det har jag då aldrig hört talas om eller stött på. Vissa tillskriver tydligen de svarta en överkänslighet och man tror att en svart person ska bli kränkt av att en äldre dam beställer en negerboll på caféet (för att hon alltid sagt så och för att hon inte nåtts av dessa larmsignaler om vådan av att säga detta hemska ord. Svartskalle är en komplimang i jämförelse). Den person som blir kränkt ska ta och spotta upp sig och se sig omkring i verkligheten. (och då menar jag inte de svarta utan de tramsnissar som gör sig till ställföreträdande "offer")
  • ulricaz

Jag har alltid sagt negerboll, det är liksom inpräntat. Men jag lär min son att det heter chokladboll. Min generation är nog rätt körda iom att vi vuxit upp med negerbollar, men vi kan ju lära våra barn chokladboll. Men det är inte rätt att skälla ut ett barn, kunde väl lugnt sagt : egentligen heter det chokladboll :)

Jag tycker inte att det är rasistikt, men för mörkhyade som ständigt känner sig annorlunda bemötta kan det vara en stor sak... 

• mjäk

Det heter negerboll. Punkt slut.
    Den dagen jag får barn kommer jag lära dom att det heter negerboll.

• Trust me
    Emelie 491 skrev 2013-03-01 10:43:25 följande:
    Kan inte neger i negerboll asocieras till spanskans 'negro' istället (svart,mörk)? Den vita varianten av bakverket heter ju faktiskt blancoboll från början (blanco = vit,ljus) och inte känner jag mig kränkt när någon beställer en sån.

Håller med.

Det blir en konstig diskussion om man inte funderar på ordens etymologi innan man dömer ut dom. Denoterar neger i negerboll en människa med en viss hudfärg? Är det så kan det vara relevant att byta ut ordet mot något annat. Är det inte så har vi istället bestämt oss för att ta bort ordet neger ur språket.

Det var lite det här jag ville lyfta fram när jag tidigare skrev om orden suede och swede.
    suede=mocka
    swede=kålrot
    I båda dessa fall betyder orden att det handlar om något från Sverige. Har vi rätt att bli kränkta för att vi "liknas" vid blå mockaskor eller kålrötter? Att hävda att vi inte har det för att vi inte varit förtryckta i tillräcklig omfattning är bara absurt.

Sen har vi frågan om innehåll. Den fungerar inte heller något vidare. Det måste vara tvåhundra år sedan man slutade ha napoleon i napoleonbakelser. Det finns inte heller något ungerskt i en budapest. Nu när LCHF är poppis tror jag inte österrikare är så glada att bli förknippade med ett sötsliskigt bakverk. I Iran gillade de inte danskar så de bytte namn på det där. Hade de haft samma namn på bakverket som vi hade det inte varit nödvändigt. Etymologin sket de säkert i också för det handlade om en symbolhandling. De brukar vara poppis i betydelsen populistiska i betydelsen att de tilltalar populasen.         
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Border

Jag säger chokladboll, men under uppväxten sa vi alltid negerboll. Jag säger idag chokladboll pga att jag vet att vissa invandrare tar illa vid sig av att man säger negerboll, dessutom tycker jag att negerboll låter fruktansvärt fult.

Svar på tråden Negerboll..