• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • ingetförgivet

Jag kan nästan lova att det inte är många mörkhyade som hade tagit åt sig åt ordet "negerboll"

Jag säger negerboll mina barn sägér negerboll mina mörkhyade vänner säger negerboll.

Bråkar om ett bakverk:)

• Juste

Jag säger sockerboll eller kokosboll. beroende på vad jag rullar dem i. (pärlsocker eller kokos)
    Tycker dock inte att negerboll är konstigt.
    Grejen är att för mig är det en bakelse och jag har svårt att se kopplingen till vad som skulle vara elakt med att säga negerboll till en bakelse som heter så.
    Tycker däremot att det låter hemskt att ditt barn fått en utskällning pga detta.
    Det är inte okej. ta genast itu med det!   

• Psychopath
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 13:30:05 följande:
    Anledningen till att blodet syns genom vitas hud och mörkhyades hud beror ju just på att de har mer melanin (färg) i huden än vi :P Men jo, den där är kul...även fast svaret är ganska givet.

Öh, va? Jag har aldrig sett någons BLOD synas igenom huden, oavsett hudfärg... Hur menar du där?
  • Psychopath
    Dagdrömmaren skrev 2013-02-28 17:47:03 följande:
    Det är för att det har varit för likt ordet nigger, folk ser dem numera som samma sak, men det var de inte från början. Ordet neger var från början inte ett skällsord.
    Jo, det var det. Nigger och neger är samma sak, och svenskarna började med ordet i och med slavhandeln med engelsktalande folk som sålde "negroes", och "niggers". Försvenskad variant av samma skit.
  • CMM
    Psychopath skrev 2013-03-01 15:44:20 följande:
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 13:30:05 följande:
    Öh, va? Jag har aldrig sett någons BLOD synas igenom huden, oavsett hudfärg... Hur menar du där?
    Aldrig sett ett blåmärke?
    Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.
  • Dagdrömmaren
    Psychopath skrev 2013-03-01 15:47:12 följande:
    Jo, det var det. Nigger och neger är samma sak, och svenskarna började med ordet i och med slavhandeln med engelsktalande folk som sålde "negroes", och "niggers". Försvenskad variant av samma skit.
    Det är det jag har fått fram av andra nu, att bara säga att det är "samma sak" när orden i alla lexikon beskrivs olika räcker inte direkt till att övertyga mig. Men som jag sa, andra har förklarat.
  • swedemom
    TS och alla ni andra i denna tråd, Jag kopierar denna text från en blogg jag läste för ett tag sen, för det är en sån otroligt verklighets beskrivande text...
    Men tyvärr har nog dom flesta som säger neger idag vaken tålamod att läsa hela denna text eller empati att ens förstå textens innebörd!!

brownswede.blogspot.com/2012/12/menar-du-att-du-blir-upprord-om-nagon.html

"Menar du att du blir upprörd om någon säger negerboll" Ja du, vilken psykologisk insikt du verkar ha vad gäller bruna och svarta svenskars sinne. Det vore väl käckt om du kunde vara språkrör för oss som är bruna och svarta eftersom vi inte vet vad vi själva vill och bara är ute efter uppmärksamhet.

För någon uppmärksamhet fick vi ju knappast när vi växte upp. Förutom då av raggarna som jagade mig hem ifrån skolan under två års tid för att de ville bonka negerdjälven, de övriga ständiga negerdjävleskommentarerna, uppmaningen att åka "hem", jag vet inte till vad, något fiktivt negerland kanske. Eller min favorit ifrån min kapten i lumpen när jag tjänade mitt land, som högst medvetet och respektlöst gentemot en hel kontinent använde ordet neger i negativ mening när han talade om afrikanska soldater. Eller när han tillät andra soldater att säga neger till mig när det hettade till, utan åtgärd (å andra sidan tillät han mig att slå den andre killen på käften, så det var ju iof rättvist.). Synd bara för de "negrerna" som inte kunde ta för sig...

Du vet, det funkar inte så bra för bruna och svarta svenskar att å ena sidan bli kallad för negerdjävel och negerhora för att sedan helt släppa den både historiska och omedelbara negativiteten i den benämingen som uppfunnits av europeiska människor och helt glatt gå och fika på en "negerboll". Det är inte heller så kul när man har barn och läser om finurliga Emil, starka Pippi, och obstinata Lotta och om prinsessor med långt hår men där varje bild av "negrer" är som en hoper hjälplösa kuredutter, en slags barnmänniskor som inte klarar sig utan Pippis pappa. Eller som den tokroliga svarta pickaninnydockan i Tomtens Julverkstad som säger "Mami" med skrovlig röst men där den blonda dockan i kontrast är blond, söt, och säger Mommy "med den ljuvaste lilla stämma.

Det finns alltså ett postkolonialt bildspråk vars tradition Sverige också förvaltar som inte ens jag själv var medveten om förräns jag flyttade ifrån Sverige och började tala om svenska traditioner och minnen med folk som inte är ifrån Sverige. Människor som inte tycker det är självklart att choklad kan beskrivas som ”neger” eller att kineser skall återges som på de svenska Kinapuffarna. Detta stereotypa bildspråk har sitt ursprung i USA och kom till under en tid då svarta inte ens kunde använda samma toalett som en vit människa under de amerikanska Jim Crow lagarna som inte försvann förräns 1965. Efter andra världskriget demoniserades Japaner som gula och fula människor med stora tänder och det satt i under vietnamkriget likväl. Ungefär som Islamister beskrivs idag med bombturbaner och som notoriska kvinnohatare. Dessa rasistiska symboler har sedermera övergetts i USA till folk med afrikansk och asiatisk börds lättnad. Muslimerna kämpar fortfarande. Hur är det att ständligt bli missrepresenterad? En bra jämförelse kanske kan vara att som en vit tysk ständigt behöva bli associerad som nazist. Som lite kuriosa kan nämnas att den sista tvångssteriliseringen av en Samisk kvinna begicks 1967 som en del i en etnisk rensning i Norden, så det är inte så att vi i Norden är oskyldiga till historisk och brutal rasism.

Så vad menas det med "ett postkolonialt bildspråk", och uttryck som "vit normavitet" och andra akademiskt klingande dängor. Som ett exempel på vit normativitet låt oss tala om hår. För en lite tjej som växer upp, en "negerunge" som hon kanske skulle beskrivas av dig och andra (min dotter), hennes bild av vad som är vackert, likt många andra småtjejer, är långt hår. Redan nu vid 4 års ålder gråter hon ofta och är upprörd över att hon inte har samma vackra "prinsesshår" som hennes kinesiska, indiska och europeiska kamrater (vi bor i Norra Kalifornien i ett av de mest multikulturellt koncenterade områdena i USA). Nästan varje kväll när hon tar av sig sin tröja drar hon den över huvudet, låter hon tröjan sitta kvar så att den hänger "som hår", och frågar sedan upprepat, uppmanat bekräftande, "titta vilket vackert lång hår jag har pappa". Det kan låta som en liten grej och hade kanske varit det om det hänt några gånger. Men det är nästan varje dag i snart ett halvår och det är hjärtskärande som förälder. Visst, det kommer att gå över, men just vetskapen om att hon gör detta för att hon inte ser sitt eget hår som vackert för att det har en annan karaktär är tråkigt. Sorligt, t.o.m 

Även den svarta Disneyprinsessan har långt böljande hår. För att få ett sådant hår när man är av afrikansk börd får man antingen shocka det med kemikalier (straight perm) och eller använda s.k. "hot combs", värma upp håret och lösa upp krullorna med med hjälp av vaselinliknande hårprodukt, vilket tar flera timmar om dagen (vilket min farmors generation gjorde regelbundet för att inte se för mycket ut som "negrer"). Det är en tradition som pågår än idag världen över, framför allt i södra USA. M.a.o. svarta människors naturliga utseende ses som alltför "kurreduttit", primitivt och "outbildat". Svarta kvinnor spenderar hundratals, ibland tusentals dollar i månaden för att dölja sitt afrikanska hår. En perm kostar ca $500 gången och många går varje vecka och fixar håret.

Så där har du "neger" associationen för en kulturellt svensk människa av delvis (amerikansk) afrikansk börd. En annan åsikt än din egen. Vilken tycker du skall befrämjas? Ditt eget påstående där du redan beslutat för oss vad vi tycker och att vi själva skall tampas med "våra problem"? Eller finns det utrymme för andra åsikter?

Du har dock rätt i att vi har problem. Tyvärr kan jag inte fixa dem själv och det funkar inte längre att knyta näven i fickan, svälja hårt och hålla käften? Jag har provat det i nu snart 40 år... det blir allt svårare kan jag säga.

Jag tänker så här, kanske det inte är en så stor grej att sluta använda ordet ”neger” eftersom det är både utdaterat, numera utjatat och helt enkelt förolämpande såsom det uppfattas av oss själva. Vad säger du?

• Dagdrömmaren
    CMM skrev 2013-03-01 15:50:14 följande:
    Aldrig sett ett blåmärke?
    Jag förstod inte riktigt den konstiga citeringen, men jag skrev bara att man med "färgad" menar färg i huden, inte färgen som blod kan orsaka. Vi har alla blod. Blodet syns bara mer eller mindre genom huden.
  • Border
    snällochgla skrev 2013-03-01 11:52:08 följande:
    Har du verkligen hört att invandrare uttalat att de tar illa vid sig av fenomenet negerboll? Personer som lämnat sitt hemland och kanske t o m flytt från krig och förföljelse kommer hit till Sverige och bryr sig om en sådan bagatell?
    Men vem vet.....kanske det är så att negerboll är den yttersta skymfen och kanske många sk flyktingar flyttar hem igen. I det egna landet kanske man bara var dödshotad och förföljd och jämfört med gamla Svedala där folk beställer negerbollar på fiket är det ju ingenting....

(på de flesta fik säger man ingenting utan man tar själv men det är ju en annan historia)
    På fiken här i stan tar man inte själv, utan säger vad man vill ha. Jag skulle aldrig säga negerboll, eftersom jag nu har vant mig vid att säga chokladboll.
Svar på tråden Negerboll..