• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Zizzieleenia

I min receptbok står det negelbollar, men om jag nu är ute och fikar eller skulle halka in på vad det heter av en eller annan anledning så skulle jag nog säga chokladboll.

• Zizzieleenia

Jag tycker också att det är lite överreagerande.. Man kan inte jämföra "neger" och negerbollar.. Skulle aldrig kalla en mörkhyad neger eftersom jag vet att det är nedvärderande.. Men negerboll är ett bakverk. Men bara för att slippa onödigt tjafs så använder jag det inte. 

Ska jag bli ledsen nu för att det finns ett bakverk som heter finska pinnar? ^^ 

• listo
    Zizzieleenia skrev 2013-03-02 08:07:16 följande:

Ska jag bli ledsen nu för att det finns ett bakverk som heter finska pinnar? ^^ 
    Ja, för "finsk" är ju verkligen ett nedvärderande ord. Nästan som hora, mongo eller neger faktiskt. Så var gärna ledsen en stund. Här får du en näsduk *räcker över*

Kom sedan också ihåg att jag inte menar NÅT illa när jag kallar dina eller andras barn (avlade utanför äktenskapet) för horungar. För man har ju faktiskt alltid sagt så, JAG lägger ingen värdering i det och om folk tar illa upp så tycker jag att de bör jobba lite på sin självkänsla.

Men nu ska jag nog baka lite. Jag bestämde mig just för att alla mongos förtjänar en hyllning, de borde vara glada över att få ett bakverk uppkallat efter sig och jag kan inte tänka mig att nåt mongo tar illa upp av det.

• weasley
    Dorian Ertymexx skrev 2013-03-01 23:19:10 följande:

Precis. Det är lätt att som vit i Sverige stöna om att det är så jooooobbiiiigt att lära om nya ord (men bara VISSA ord, har jag märkt, att ändra sig från "rasist" till "invandringskritisk" eller från "arbetarklasshatare" till "bidragsberoendekritisk" verkar vara HUR lätt som helst).

Ironiskt med utrikiska ord också - de som menar att "neger bara är en färg" förstår ju att det är ett låneord. Som "hen". Men då "hen" är UUUURS så hemskt är "neger" tydligen finfint. Märkligt nog används färgen bara i tal om bakelser och folkslag. Har aldrig hört någon säga "jag vill ha en kopp neger kaffe" hittills. Eller "jag ska färga mitt hår neger!" Eller "oj vilken fin neger klänning du köpt!"  
  • maximum
    Stekt potatis skrev 2013-03-01 20:22:09 följande:

Det är ganska enkelt att generalisera när man ser och hör på de människor som säger "negerboll": Förvånansvärt ofta kommer de från landsbygden, och lika förvånansvärt ofta stoltserar de med att de minsann tycker att det "bara är ett ord". Det betyder att man inte är det minsta påläst vad gäller ordets historia, vad begreppet stigmatisering innebär och visar på ett minst sagt ointresse i att reflektera kring de lite större grejerna som rör sig utanför det man säger på stadens (byns) konditori. Därav uttrycket obildad bonnläpp. Jag är högutbildad och stadsbo, men tycker ändå att det är skönt att få säga att någon som uttrycker sig som en idiot till vardags är en obildad bonnläpp.

Skillnaden mellan dem och mig är att jag säger bonnläpp här, men skulle aldrig göra det IRL; negerbollsmänniskorna däremot är så okunniga att de inte ens skäms för att visa sin dumhet offentligt i det riktiga livet. Men, "livet vänder" verkar ju ha stängt ner sig från FL så kanske hon faktiskt insåg sina egna tokerier, jag har inte läst hela tråden.
    Jag borde verkligen inte ta åt mig av vad du säger för jag säger chokladboll.
    Men jag bor på landet och har som högst gymnasieutbildning för jag behöver ingen högre utbildning för att få jobba med det jag gör och jag älskar mitt yrke.
    Men tycker du att du har större rätt att klanka ner på oss "lantisar" bara för att du bor i stan och är högre utbildad än mig?
    För att du känner dig smartare?
    Du kanske är mer påläst i andra ämnen än vad jag är, men jag kanske kan mer än dig på andra områden?       
  • pluralfamilj

BRA att du tagit ställning ts! verkligen en värdefull kamp du för...

kampen om att få säga negerboll är ju jätteviktig!

det är skitsvårt att vrida munnen åt andra hållet och säga chokladboll.
    och det är jättesvårt att ändra formuleringar vi ahr haft på 30-talet.
    det är oerhört betungande att tänka på hur man uttrycker sig så inte någon tar illa vid sig. 

du "får" säga precis vad du vill men då får du också ta konsekvenserna!           

• Kofot
    listoplisto skrev 2013-03-02 08:46:52 följande:
    Ja, för "finsk" är ju verkligen ett nedvärderande ord. Nästan som hora, mongo eller neger faktiskt. Så var gärna ledsen en stund. Här får du en näsduk *räcker över*

Kom sedan också ihåg att jag inte menar NÅT illa när jag kallar dina eller andras barn (avlade utanför äktenskapet) för horungar. För man har ju faktiskt alltid sagt så, JAG lägger ingen värdering i det och om folk tar illa upp så tycker jag att de bör jobba lite på sin självkänsla.

Men nu ska jag nog baka lite. Jag bestämde mig just för att alla mongos förtjänar en hyllning, de borde vara glada över att få ett bakverk uppkallat efter sig och jag kan inte tänka mig att nåt mongo tar illa upp av det.

• Fridiz86

vet fler mörkhyade som tar mer åt sig när folk ändrar namnet till chokladboll än när det alltid hetat negerboll.
    de förstår att det är ett bakverk så varför ändra?

• Ljushuvud

Det är väldigt typiskt att en viss grupp av människor engagerar sig kring ett ord, ett "problem" som inte existerar i Sverige. Negerboll,, har vad jag vet aldrig varit ett problem i Sverige, någonsin! Det är skillnad på neger och negerboll, den som inte vet det måste nog ta en extra sväng om något lexikon.

Svar på tråden Negerboll..