• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • nördelit

Jag brukade använda ordet neger och negerboll. Och även om jag i princip håller med många här. Och själv aldrig har känt en fördomsfull tanke i mitt hjärta när jag använt ordet neger, så har slutat att använda det ordet.
    Vill svarta personer ta ordet neger och göra det till sitt eget/positivt, så som homosexuella har gjort om ordet bög. Så måste den kapen komma från de svarta.
    Jag hoppas att dom gör så, men det är inte min plats att säga "Du borde inte bli kränkt av att jag säger Neger!".
    (Jag stör mig dock från att vi tar upp kampen som fajtas, med all rätt, i USA och projeseras det här där det, så vitt jag sett, inte diskrimineras mot svarta. I alla fall inte så som det diskrimineras mot romer, östeuropa och mellanöstern)

• emanon1

Jag skrev mer, varför försvann hälften? Lovar det va inget elakt jag skrev.

• weasley
    EnAnonumius skrev 2013-03-01 10:09:55 följande:
    Så KAN du bevisa då det är DU som påstår att det användes som nedvärderande "förr i tiden".
    Vilka böcker, och vilka sammanhang användes det som nedvärderande? 

Slänger in en referens nu från Nordisk Familjeordbok från 1800-talet ( http://runeberg.org/nfak/0483.html ) och jag citerar :
    "I psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt, med liflig fantasi, brist på uthållighet och energi och ett lättrörligt lynne, hvars mest framstående drag".

Det är bara en liten del av hela texten, men du kan läsa resten på länken.

Här finns en liten sammanfattning: http://word.subjektiv.se/2004/09/27/det-ohyggliga-arvet/
    Är man sugen på att läsa mer så finns faktiskt en hel bok i ämnet: http://www.bokia.se/det-ohyggliga-arvet-sverige-och-framlingen-genom-tiderna-4307878 
  • Kofot
    Dominant skrev 2013-03-01 10:21:39 följande:
    Det är PK att känna sig kränkt för allt och alla. Tar du på dig kränktmanteln inte bara för dig själv, utan till och med för andra, som inte ens känner sig kränkta men som du "tycker" ska känna sig kränkta.

Eller så kanske det inte handlar om att någon blir kränkt å andras vägar. Utan att man reagerar på människors respektlöshet i allmänhet?
    Det är inte bara negerbollar det gäller utan det finns tonvis med ord som dagligen används i syfte att kränka och förminska andra. Det är trist och en oroväckande utveckling för vårt samhälle. 
  • emanon1
    listoplisto skrev 2013-03-01 10:18:02 följande:
    Och där försvann TS... avregistrerad.

listoplisto skrev 2013-03-01 10:18:02 följande:
    Och där försvann TS... avregistrerad.

Oj, vad hände? Varför försvann hon? Har inte läst vad som skrivits i övrigt här. Tråkigt att hon försvann.
  • snällochgla
    maaammaaa skrev 2013-03-01 10:25:07 följande:
    Jag har varit ett "negerbakverk" på scen med all synlig hud inkletad i kakao och honung. Det fanns ingen afrikan där så man tager vad man haver. Jag hade kenyansk dekorerad tygklänning och huvudduk,  och en mörkhyad docka i famnen som jag vyssjade. Tydligen var det verklighetstroget för en pionjär inom missionsarbete trodde jag var afrikan och började tala swahili med mig. Jag har ett fint foto som minne. Minns ni iprenreklamen? Jag tror jag ska tillverka en negerbollsdräkt av en mörkbrun läderstol som vi ska slänga och lite vit skumskyddsplast som kokosrasp och fyllning. Jag borde sedan hitta en stor glad manlig Kongoles (heter det så?) och ta kontakt med tvn och be dem ge honom en mikrofon och filma honom när han står i någon affär som rund reklamskylt med huvet framme och säljer cheap homemade negerbollar. Det hade varit intressant att se folks reaktioner, fnitter, gapskratt, räddhåga, arga attityd, tycka synd om stackars killen som blivit uppsökt för jobbet och se om folk köpte något.
    Till alla bödlar: - Det är bara en ide´. Man kan ju köra samma sak med vitlök, kinabomber, indianhövdings huvudbonad av fjädrar, vid påskäggsförsäljnings ståndet.

Det finns olika kulturer i alla land numera  och många olika hudfärger men har ni märkt att nästan all tv-reklam för gymredskap, köksredskap, städredskap, bilreklam och klädreklamtidningar och skönhetsproduktskataloger har vithyade unga människor som aktörer. Sånt beteende borde rasismklassas.
    Jag är helt övertygad om att svarta både har självdistans och humor så att hitta en svart som skulle stå och sälja negerbollar skulle inte bli svårt. Jag är övertygad om att de flesta svarta bara skrattar åt den här tramsiga negerbollsdebatten som återkommer med jämna mellanrum här på FL. Ett folk som genomlidit så mycket genom historien har säkert mognad och förstånd att begripa att denna diskussion bara är trams. En massa gnällspikar som blir kränkta å andras vägnar.......SUCK
  • Emelie 491

Kan inte neger i negerboll asocieras till spanskans 'negro' istället (svart,mörk)? Den vita varianten av bakverket heter ju faktiskt blancoboll från början (blanco = vit,ljus) och inte känner jag mig kränkt när någon beställer en sån.

Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • nördelit
    Emelie 491 skrev 2013-03-01 10:43:25 följande:
    Kan inte neger i negerboll asocieras till spanskans 'negro' istället (svart,mörk)? Den vita varianten av bakverket heter ju faktiskt blancoboll från början (blanco = vit,ljus) och inte känner jag mig kränkt när någon beställer en sån.
    Men hela grejen handlar om att om en stor grupp mänskor känner sig kränkta, så blir dom troligtvis det. Precis som om någon känner att hen har blivit sexad mot sin vilja så har hen troligtvis blivit det.

Vita har aldrig blivit särskilt negativt särbehandlade i nutid eller historiskt. Det har definitivt negrer blivit. Även om det mest har varit utanför Sveriges gränser.

Men jag förstår hur du känner, jag känner till viss del lika dant.
  • emanon1

Ja, det kan man tycka. Är så less på allt prat om rasism eller ickerasism och de som diskuterar det mest är ju vi vita. Märkligt och jävligt tjatigt.
  • Delia

Hur många svarta krävs det som inte vill att ordet ska användas för att få negersägarna att backa?

Nu är argumentet alltid att man aldrig har hört talas om svarta som tar illa upp av ett bakverk (zzzzzz), jag är helt övertygad om att oavsett argument skulle ni fortsätta.

Svar på tråden Negerboll..