Inlägg från: nördelit |Visa alla inlägg
  • nördelit

Negerboll..

Jag brukade använda ordet neger och negerboll. Och även om jag i princip håller med många här. Och själv aldrig har känt en fördomsfull tanke i mitt hjärta när jag använt ordet neger, så har slutat att använda det ordet.
    Vill svarta personer ta ordet neger och göra det till sitt eget/positivt, så som homosexuella har gjort om ordet bög. Så måste den kapen komma från de svarta.
    Jag hoppas att dom gör så, men det är inte min plats att säga "Du borde inte bli kränkt av att jag säger Neger!".
    (Jag stör mig dock från att vi tar upp kampen som fajtas, med all rätt, i USA och projeseras det här där det, så vitt jag sett, inte diskrimineras mot svarta. I alla fall inte så som det diskrimineras mot romer, östeuropa och mellanöstern)

• nördelit
    Emelie 491 skrev 2013-03-01 10:43:25 följande:
    Kan inte neger i negerboll asocieras till spanskans 'negro' istället (svart,mörk)? Den vita varianten av bakverket heter ju faktiskt blancoboll från början (blanco = vit,ljus) och inte känner jag mig kränkt när någon beställer en sån.
    Men hela grejen handlar om att om en stor grupp mänskor känner sig kränkta, så blir dom troligtvis det. Precis som om någon känner att hen har blivit sexad mot sin vilja så har hen troligtvis blivit det.

Vita har aldrig blivit särskilt negativt särbehandlade i nutid eller historiskt. Det har definitivt negrer blivit. Även om det mest har varit utanför Sveriges gränser.

Men jag förstår hur du känner, jag känner till viss del lika dant.
Svar på tråden Negerboll..