Inlägg från: maaammaaa |Visa alla inlägg
  • maaammaaa

Negerboll..

Vi säger chokladbollar. Brunbergs kyssar låter så oaptitligt som, men jag tycker inte heller om ordet negerkyssar så jag undviker att nämna ordet, skumberg kunde jag kalla det, men det blir lätt scumbag på engelska och lite skrattretande.

• maaammaaa

Jag har varit ett "negerbakverk" på scen med all synlig hud inkletad i kakao och honung. Det fanns ingen afrikan där så man tager vad man haver. Jag hade kenyansk dekorerad tygklänning och huvudduk,  och en mörkhyad docka i famnen som jag vyssjade. Tydligen var det verklighetstroget för en pionjär inom missionsarbete trodde jag var afrikan och började tala swahili med mig. Jag har ett fint foto som minne. Minns ni iprenreklamen? Jag tror jag ska tillverka en negerbollsdräkt av en mörkbrun läderstol som vi ska slänga och lite vit skumskyddsplast som kokosrasp och fyllning. Jag borde sedan hitta en stor glad manlig Kongoles (heter det så?) och ta kontakt med tvn och be dem ge honom en mikrofon och filma honom när han står i någon affär som rund reklamskylt med huvet framme och säljer cheap homemade negerbollar. Det hade varit intressant att se folks reaktioner, fnitter, gapskratt, räddhåga, arga attityd, tycka synd om stackars killen som blivit uppsökt för jobbet och se om folk köpte något.
    Till alla bödlar: - Det är bara en ide´. Man kan ju köra samma sak med vitlök, kinabomber, indianhövdings huvudbonad av fjädrar, vid påskäggsförsäljnings ståndet.

Det finns olika kulturer i alla land numera  och många olika hudfärger men har ni märkt att nästan all tv-reklam för gymredskap, köksredskap, städredskap, bilreklam och klädreklamtidningar och skönhetsproduktskataloger har vithyade unga människor som aktörer. Sånt beteende borde rasismklassas.

• maaammaaa

Då har ni inte hört skämten om den senaste finska grillkorvsvarianten som har pyttesmal sträng ost i mitten som smälter och blir vit, halvklimpig och vattnig vid grillning. Den sprutar nästan ut när man biter i korven. Man kan få all mat att associeras med rasism om man vill.

Svar på tråden Negerboll..