Jellybeanbaby skrev 2013-03-02 17:35:32 följande:
Hm! FMG undvek att svara mig. Det brukar han aldrig göra. Nåt är i görningen...
Nja, det finns ett universum utanför ditt FL-engagemang. Jag har jobbat, och dessvärre kan helgjobb innebära att det inte finns tid till annat än just arbete.
Men jag svarade ju på din fråga om åsiktsdiktatur. Du hade ju problem med skillnaden mellan subjekt och objekt i en tidigare tråd. Jag förstår att du anser att den som har en annan åsikt än din och uttrycker den också ägnar sig åt åsiktsdiktatur. För övrigt en åsikt som är förbluffande vanlig här på FL.
Så var det något om skuld "
kollektiva Vite Mannens Skuld" skrev du visst. Jag förmodar att du egentligen menar den vite mannens kollektiva skuld.
Nä, jag skrev "
Fast det är synd om barnen till negerbollskramarna. De riskerar att omgivningen inte förstår att de är saknar skuld till föräldrarnas självupptagna oförstånd".
Med detta menar jag att det är fel av läraren att skälla ut ett barn som säger "negerboll". I samma tråd som du hade dina subjektssvårigheter fanns det en person som ansåg att ord som hora och mongo ingår i det vardagliga språkbruket. Och det är klart att det finns familjer som lär barnen ett språkbruk där dessa ord kanske bara fungerar som milda och skämtsamma pikar.
Inte desto mindre ingår det i skolans uppgift att försöka ge barn ett visst mått av social kompetens. Därför är det viktigt att lärare klargör att skolans regler inte är desamma som hemmets, att skolan inte gärna kan lägga sig i enskilda familjers språkbruk men att den har all rätt i världen att sätta upp ordningsregler för ungarna när de är i skolan. Något som inte alls brukar innebära så stora problem, barn är anpassningsbara och ofta klokare än en del av oss vuxna.
Det är alltså möjligt att ta en generell diskussion med barnen i stället för att skälla ut ett barn för något som varit i säck innan det kom i påse. De flesta ungar har ju dessutom gått i förskola och är redan vana vid att regler för uppträdande kan variera med den miljö man befinner sig i.
Så där ja. Det var det. Om det är något mer du grunnar på, så jobbar jag i morgon med. Så det kan mycket väl hända att du måste ge dig till tåls några timmar eller så innan du får ett svar.