• FMGA

Negerboll..

Det finns ju en del människor som har neuropsykiatriska diagnoser där just svårigheter att anpassa sig till förändringar är en del av symtombilden. Att de kan ha svårt att tugga i sig varför det står chokladbollar i stället för negerbollar vid chokladbollarna på konditoriet kan man ha en viss förståelse för.

Men i övrigt är det väl få om ens någon av negerbollskramarna som är omedvetna om vilket syfte de har med kramandet.

De är ju förövrigt lätt att googla på neger/negerboll och se var man hamnar och vilken bild av svarta som oftast förmedlas av negerordskramare.

Här på FL har vi ju en sverigedemokrat som  är fixerad vid negerordet, så fixerad att hen säkert har skickat samma inlägg om negerns karaktärsdrag ett hundratal gånger. Synd att de alltid tas bort, annars skulle ju en kopia på ett av dessa inlägg ha varit på sin plats i den här tråden.

• FMGA
    livetvänder skrev 2013-03-01 09:31:32 följande:
    Har ni tänkt på vad synd det är om dom personerna som stammar?Kankse jättejobbigt när folk säger stamgäst.stammar på träden osv Är det inte dags att byta ut det ordet oxå???
    Den hade jag inte sett förut.

Kan nog bli en stamgäst i det tunga negerbollskramarartilleriet, tillsammans med vitlökar, finska pinnar och lappkast.

• FMGA
    Velouria skrev 2013-03-02 14:05:49 följande:
    Here we go again. Bonnigt värre
    Fast det är synd om barnen till negerbollskramarna. De riskerar att omgivningen inte förstår att de är saknar skuld till föräldrarnas självupptagna oförstånd.
  • FMGA
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-02 14:26:34 följande:
    Vet du, när du skriver så där får jag lust att börja kalla dem för chokladbollar igen. Varför? Jo, vadå ''skuld''? Vad då "oförstånd"? Lever vi i en åsiktsdiktatur eller?
    Ja, det skadar väl inte om du börjar kalla dem chokladbollar.

I övrigt förstår jag inte din kommentar.

Min åsikt är att barn som kommer till skolan och har med sig uttryck som negerbollar hemifrån risker att betraktas som barn från mindre förståndiga miljöer. Menar du att det är åsiktsdiktatur att framföra åsikter?

• FMGA
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-02 17:35:32 följande:
    Hm! FMG undvek att svara mig. Det brukar han aldrig göra. Nåt är i görningen...
    Nja, det finns ett universum utanför ditt  FL-engagemang. Jag har jobbat, och dessvärre kan helgjobb innebära att det inte finns tid till annat än just arbete.

Men jag svarade ju på din fråga om åsiktsdiktatur. Du hade ju problem med skillnaden mellan subjekt och objekt i en tidigare tråd. Jag förstår att du anser att den som har en annan åsikt än din och uttrycker den också ägnar sig åt åsiktsdiktatur. För övrigt en åsikt som är förbluffande vanlig här på FL.

Så var det något om skuld "kollektiva Vite Mannens Skuld" skrev du visst. Jag förmodar att du egentligen menar den vite mannens kollektiva skuld.

Nä, jag skrev "Fast det är synd om barnen till negerbollskramarna. De riskerar att omgivningen inte förstår att de är saknar skuld till föräldrarnas självupptagna oförstånd".

Med detta menar jag att det är fel av läraren att skälla ut ett barn som säger "negerboll". I samma tråd som du hade dina subjektssvårigheter fanns det en person som ansåg att ord som hora och mongo ingår i det vardagliga språkbruket. Och det är klart att det finns familjer som lär barnen ett språkbruk där dessa ord kanske bara fungerar som milda och skämtsamma pikar.

Inte desto mindre ingår det i skolans uppgift att försöka ge barn ett visst mått av social kompetens. Därför är det viktigt att lärare klargör att skolans regler inte är desamma som hemmets, att skolan inte gärna kan lägga sig i enskilda familjers språkbruk men att den har all rätt i världen att sätta upp ordningsregler för ungarna när de är i skolan. Något som inte alls brukar innebära så stora problem, barn är anpassningsbara och ofta klokare än en del av oss vuxna.

Det är alltså möjligt att ta en generell diskussion med barnen i stället för att skälla ut ett barn för något som varit i säck innan det kom i påse. De flesta ungar har ju dessutom gått i förskola och är redan vana vid att regler för uppträdande kan variera med den miljö man befinner sig i.

Så där ja. Det var det. Om det är något mer du grunnar på, så jobbar jag i morgon med. Så det kan mycket väl hända att du måste ge dig till tåls några timmar eller så innan du får ett svar.
  • FMGA
    Simon 681 skrev 2013-05-22 20:27:48 följande:
    Jepp, tider förändras. Sverige var i topp i yttrandefrihet på 1970- talet, men nu har vi prioriterat bort det. Frihet att inte känna sig kränkt trumfar frihet att yttra sig. Inte för att jag sörjer över just "negerboll".
    Det är lustigt att det finns så många varianter av yttandefrihetsargumentet här på FL.

Alla har det gemensamt att någon blir kränkt i yttrandefrihetens namn över att någon annan tillåter sig att ha synpunkter på saker och ting.

Somliga växer kanske upp och lär sig förstå att yttrandefrihet inte är en enkelriktad gata, medan andra aldrig kommer att fatta att de faktiskt trafikerar en diskussionsväg där trafik är tillåten i fler riktningar än deras egen. 
  • FMGA
    Simon 681 skrev 2013-05-25 14:30:09 följande:
    Precis. Man behöver inte kämpa för frihet för yttranden som makten gillar.
    Kanske inte precis.

Jag tycker snarare att det tycks finnas en hel del personer som inte klarar av att leva i ett samhälle där de kan bli motsagda - och som på ett mycket märkligt sätt lyckas resonera sig fram till att deras yttrandefrihet kränks när de blir motsagda. Inte sällan hänvisar dessa personer till någon slags pk-illuminati som avgör vad som får sägas eller inte.

Om vi tar det konkreta exemplet; Det finns inget förbud mot att säga negerboll.  Inte heller finns det något förbud mot att argumentera för att den rätta benämningen är negerboll. Men man kan inte kräva att den egna åsikten  är en okränkbar sanning och bli kränkt när man blir motsagd.

Fan, den samtida debatten präglas i så stor utsträckning av odlandet av myten om "allt man inte får säga" att man ibland kan tro att medeltidens flagellanter har återuppstått i modern tappning.

• FMGA
    oOOo oOOo skrev 2013-05-25 16:49:35 följande:
    Det är väl ingen som blir kränkt av att någon annan beklagar sig över att de använder ordet negerboll. De som blir kränkta är ju vissa som hör ordet uttalas.

Att uttala sig om att yttrandefriheten kränks är ju inget personligt utan ett talesätt som gäller en inskränkning av yttrandefriheten som begrepp. Med det inte sagt att jag personligen tycker att just begränsningen av användandet av ordet negerboll skulle vara en begränsning av yttrandefriheten. 
    Nja, min uppfattning är att alla negerbollstrådar startas av negerbollskramare, men jag kan ju ha fel.

Ge mig i så fall några exempel på när TS infallsvinkel är något annat än att nu får man inte ens säga negerboll längre i PK-Sverige.

Sen finns det ju också en underliggande diskussion som handlar om vad uttryck signalerar. Den kan avse uttryck som negerboll, CP, mongo, med mera, men det tror jag man kan se som överkurs i den här tråden.
  • FMGA
    oOOo oOOo skrev 2013-05-25 17:25:12 följande:
    Ingen aning hörru. Men vd har det med att bli kränkt att göra? Menar du att alla förbud är kränkande? Att jag som ibland tycker det är knas att inte få cykla mot rött skulle känna mig kränkt pga det?

Då har du nog fel. Jag skulle aldrig använda ett ord som jag antog skulle vara kränkande för någon mot densamme men jag tycker ändå att det är fånigt att känna sig kränkt av ordet. Själv använder jag inte ordet negerboll och känner inte det minsta behov av att göra det. Men jag hade kunnat starta en negerbollstråd för att belysa det fåniga i att bli kränkt av namnet på ett bakverk.

Aha, du tror att det finns ett förbud mot att säga negerboll. Ett förbud som du inte bryter mot, precis som du inte cyklar mor rött, fast du upplever detta förbud som lite "knas".

Själv cyklar jag till jobbet varje dag - och mot rött när jag kan göra detta utan att äventyra trafiksäkerheten.

Men angående kränkthet, hörru. Jag vet inte vad det är som gör att negerbollskramare  blir så kränkta när de möter folk som inte kramar med.

Du tror visst att det handlar om cykling. Fan trot, skulle jag vilja påstå. Jag har levt ett helt halvt liv utan att någonsin fått några tvångstankar om att jag måste säga negerboll. 
  • FMGA
    oOOo oOOo skrev 2013-05-25 17:25:12 följande:
    Ingen aning hörru. Men vd har det med att bli kränkt att göra? Menar du att alla förbud är kränkande? Att jag som ibland tycker det är knas att inte få cykla mot rött skulle känna mig kränkt pga det?

Då har du nog fel. Jag skulle aldrig använda ett ord som jag antog skulle vara kränkande för någon mot densamme men jag tycker ändå att det är fånigt att känna sig kränkt av ordet. Själv använder jag inte ordet negerboll och känner inte det minsta behov av att göra det. Men jag hade kunnat starta en negerbollstråd för att belysa det fåniga i att bli kränkt av namnet på ett bakverk.

Hur kommer det sig att du tror att det finns ett förbud mot att säga negerboll.

Jag sa det ju nyss, negerboll alltså - ska vi testa förbudet igen: Negerboll. negerboll, negerboll.

Jag skrev det tre gånger i följd, för att riktigt utmana det så kallade PK-illuminati  som enligt dig och andra förbjuder användandet.

Vad tror du - kommer signaturen FMGA nu att utplånas  i en enda stor poff, där bara resterna av mig kommer att avteckna sig som ett tecken i skyn att dra långtgående slutsatser från  - för er som har den läggningen? 
  • FMGA
    oOOo oOOo skrev 2013-05-25 20:48:55 följande:
    Ah, du tror att jag inkluderar någon form av negerbollsförbud i min fråga till dig ang ditt förutsättande att ett förbud skulle leda till kränkthet.

Nej, jag avser förbud i allmänhet som du i din villfarelse tror leder till att folk blir kränkta. Så är det givetvis inte, bara för att det det eventuellt skulle finnas ett förbud skulle det inte leda till kränkthet. Det märkliga är din slutsats, att det skulle det. Därav min fråga.

Varför tror du att ett förbud skulle vara kränkande? 

Jag beklagar.

Jag klarar inte av att följa ditt resonemang.

Förbud?

Tror du att det finns en outtalad pk-inspirerad önskan om ett  förbud mot att säga negerboll, eller kanske en uttalad sådant eller att det åtminstone existerar en slags pk-viljeyttring att negerbollskramandet borde förbjudas?

Man kan inte förbjuda ett ord, man kan möjligen förklara varför man själv anser att bruket är olämpligt, så tolkar iallafall jag en del av inläggen i den här tråden.

• FMGA
    oOOo oOOo skrev 2013-05-25 21:58:16 följande:
    Ingen fara. 

Nej. Jag använde ordet förbud efter att du skrivit 
    Ditt antagande att vissa som upplever att "nu får man inte ens säga negerboll längre" skulle känna sig kränkta pga det. Att inte få säga något är väl att likställa med ett upplevt förbud.
    Det var ju ditt svar på min fråga till dig varför  "Det är väl ingen som blir kränkt av att någon annan beklagar sig över att de använder ordet negerboll" eftersom du skev "Men man kan inte kräva att den egna åsikten  är en okränkbar sanning och bli kränkt när man blir motsagd". 

Så...
    Jag tror inte någon blir kränkt av att bli motsagt. Därför undrade jag varför du tror detta? 
    Hmm, då tolkar vi diskussionen här på FL väldigt olika.

Min upplevelse är att det är mycket vanligt att folk som skriver här blir kränkta när de blir motsagda och detta gäller i synnerhet negerbollskramare. 
Svar på tråden Negerboll..