Inlägg från: Trust me |Visa alla inlägg
  • Trust me

Negerboll..

Jag kan inte börja kalla negerbollar för chokladbollar för negerbollar innehåller knappt någon choklad. Möjligen kan jag kalla dom havrebollar.

Chokladboll

Negerboll

En del chokladbollar är inte ens chokladbollar utan arraksbollar.

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Trust me

Som vit etnisk svensk motsätter jag mig starkt att min nationalitet ska vara synonym med mocka. Usch och fy!

• Trust me
    Trust me skrev 2013-03-01 10:07:37 följande:
    Som vit etnisk svensk motsätter jag mig starkt att min nationalitet ska vara synonym med mocka. Usch och fy!

..eller kålrot..
  • Trust me
    Kofot skrev 2013-03-01 10:09:30 följande:

Tro mig det finns inte ett uns "neger" i dom heller.

Sant. Det jag huvudsakligen ville säga att för mig är de inte samma sak så jag kan inte kalla dom för samma sak.
  • Trust me
    Emelie 491 skrev 2013-03-01 10:43:25 följande:
    Kan inte neger i negerboll asocieras till spanskans 'negro' istället (svart,mörk)? Den vita varianten av bakverket heter ju faktiskt blancoboll från början (blanco = vit,ljus) och inte känner jag mig kränkt när någon beställer en sån.

Håller med.

Det blir en konstig diskussion om man inte funderar på ordens etymologi innan man dömer ut dom. Denoterar neger i negerboll en människa med en viss hudfärg? Är det så kan det vara relevant att byta ut ordet mot något annat. Är det inte så har vi istället bestämt oss för att ta bort ordet neger ur språket.

Det var lite det här jag ville lyfta fram när jag tidigare skrev om orden suede och swede.
    suede=mocka
    swede=kålrot
    I båda dessa fall betyder orden att det handlar om något från Sverige. Har vi rätt att bli kränkta för att vi "liknas" vid blå mockaskor eller kålrötter? Att hävda att vi inte har det för att vi inte varit förtryckta i tillräcklig omfattning är bara absurt.

Sen har vi frågan om innehåll. Den fungerar inte heller något vidare. Det måste vara tvåhundra år sedan man slutade ha napoleon i napoleonbakelser. Det finns inte heller något ungerskt i en budapest. Nu när LCHF är poppis tror jag inte österrikare är så glada att bli förknippade med ett sötsliskigt bakverk. I Iran gillade de inte danskar så de bytte namn på det där. Hade de haft samma namn på bakverket som vi hade det inte varit nödvändigt. Etymologin sket de säkert i också för det handlade om en symbolhandling. De brukar vara poppis i betydelsen populistiska i betydelsen att de tilltalar populasen.         
  • Trust me

Kobra1977: Kan du garantera eller ens med någon liten säkerhet säga att det kommer minska diskrimineringen?

Svar på tråden Negerboll..