Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

Negerboll..

ingetförgivet skrev 2013-03-06 08:02:38 följande:
    Jag säger negerboll.Det är liksom inget jag ens tänker på  när jag säger det,DET ÄR JU LIKSOM ETT BAKVERK OCH INGET ANNAT.Mina barn säger säkert också negerboll,heller inget jag reflekterat över eftersom det hetat det ialla tider..Barnslig att hänga upp sig på att barkverk.
    Får vi säga finska pinnar och judebröd så varför inte.
  • asta66
    PumpkinQueen skrev 2013-05-13 17:01:03 följande:

Det är inte möjligt att "ta bort" några ord alls. Vad man kan välja att göra är att inte använda ord som är kränkande. Om man inte bryr sig om att vara trevlig och väluppfostrad kan man skita i att visa hänsyn för människor och fortsätta att använda ord som man vet är gör andra ledsna. Det är ett fritt val.
    Men är det ordet som är problemet? Är det inte förutfattade meningar om i detta fallet en grupp människor? Då ändrar ju inte att vi byter ett ord nånting.
  • asta66
    Aquilalore skrev 2013-05-13 17:11:38 följande:
    Jag menar att det inte är ett fritt val eftersom det är olagligt att kränka någon. Och betydelsen av själva ordet som har använts är näst intill irrelevant.
    Och om man är väluppfostrad och säger chokladboll, så bakas man snart in med de icke uppfostrade barnen som använder det på ett elakt sätt. Då blir det ju att man får byta ordet igen. Jag menar, du kan ju inte vara nöjd med chokladboll, om det används som ett rasistiskt tillmäle.
    Tyvärr är inte chokladboll riktigt samma sak.
  • asta66
    lilletrille skrev 2013-05-13 17:24:41 följande:
    Visst är det upp till var och en att använda det namn de vill. Visst har man sagt det i alla år. Visst har jag personligen svårt för att förstå varför någon faktiskt tar illa upp. Visst är det svårt att ändra på något som man är van att säga eller göra.

Men. Jag anstränger mig för att säga just chokladboll därför att jag inte vill att någon skall känna sig kränkt av mitt ordval. SÅ viktigt är det inte för mig att få säga just negerboll att jag skiter i hur andra känner. 

Inte fan lär jag mitt barn att säga saker som jag vet att andra tar illa upp. Inte enbart av hänsyn till den som känner sig kränkt, utan det faktum att jag sätter sätter mitt barn i en situation där hon tror att hon gör rätt men folk omkring henne tycker att hon gör fel, skäller ut henne och tycker att hon är respektlös. Det är inte schysst!
    Väldigt bra poäng! Själv undviker jag att köpa negerboll utan är hellre utan. Just för att slippa hamna i denna larviga debatt.
  • asta66
    PumpkinQueen skrev 2013-05-13 17:41:57 följande:
    Självklart är förutfattade meningar också ett problem. Viljan att använda kränkande ord är ett annat.
    Men är det ordet som är kränkande? Utan är det inte det bakomliggande synsättet som är det?

Jag tror mer att fixa orsaken till problem än att plocka bort ord. För det ändrar ingenting.
  • asta66
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-13 19:59:35 följande:
    Hur fixar man orsaken bakom ordet neger, tycker du? Har du en tidsmaskin så du kan åka bakåt i tiden och ställa allt till rätta?
    Vi kan inte ändra det förflutna, men vi kan påverka framtiden. Om vi vill. 
    Det är bara ett ord. Det är dagens värderingar som är problemet. Att neger symboliserar nåt negativt för många inskränkta. För egentligen är det bara en etniicet/ras. Om en grupp människor har negativ klang ska vi ta bort dem?
    Det vore absurt. Men det är väl lika absurt att fördomar försvinner om vi inte säger ett ord.
  • asta66
    Frontline skrev 2013-05-15 00:53:19 följande:
    Jag tror på att säga "Gambiaskalle med mjäll" det kan väl inte vara så kränkande va?
    Jag tror inte att nån skulle förstå vad du menar. Och tycka att du är konstig.
  • asta66
    Zayco skrev 2013-05-15 10:26:07 följande:
    Om du står för det du säger så, gå gärna ut och kalla folk för negrar i deras ansikten så får du se vad du får för respons
    Du övertolkar. Inte kallar jag nån för det. Lika lite som jag kallar nån för lapp, viting, guling osv. Jag har inte behovet att kommentera folks hudfärg. Men att vara så naiv att man tror att ta bort ordet neger så försvinner fördomar är jag inte. Snart får vi inte kalla folk svarta.
  • asta66
    PumpkinQueen skrev 2013-05-17 16:58:06 följande:

Jag tror att du och jag har pratat om det här förr. Då försökte jag förklara för dig att det, för det första, inte är möjligt att "ta bort" några ord; allt vi kan göra är att välja vilka ord vi vill använda. Jag vill inte använda ord som gör att andra blir ledsna. Alltså säger jag inte "neger", ens om det handlar om ett bakverk. Det betyder inte att några fördomar försvinner. Det är heller inte syftet. Syftet är att undvika att människor känner sig illa till mods. Det kostar mig väldigt lite, så varför ska jag inte tänka på det? Varför hävda min rätt att kränka andra?

Åter igen: Det är ingen som säger att du inte får säga "svart" eller "neger". Frågan är varför du vill använda ord som du vet är negativt laddade? 
    Så nu är även svart laddat? Vilket ord ska vi då använda? Inser du det absurda att om vi tar bort ord efter ord så har vi inget kvar att använda?
    Jag använder inte dessa ord. Men jag undrar fortfarande varför det blir bättre att tiga ihjäl problemet. Det finns ju fortfarande kvar. Om vi inte får prata om det så vad gör vi då? Mer än märker ord när andra gör fel.
  • asta66
    PumpkinQueen skrev 2013-05-18 23:44:28 följande:
    Som sagt, det är ingen som påstått att vi ska "ta bort" några ord. Det handlar om vilka ord vi vill använda. Jag vill inte ta bort orden "jävlar" eller "förbannade pisskit" heller, men jag väljer att inte använda dem i situationer där människor bedömmer mig efter mitt språkbruk (till exempel vid en arbetsintervju).

Ingen har sagt att det är bättre att tiga ihjäl något problem. Det är helt enkelt två olika frågor. Samerna i Norrland får det inte bättre för att jag låter bli att kalla dem för "lappjävlar". Jag väljer ändå att inte kalla dem för det. Trots att det inte utrotar alla fördomar som finns mot samer.

Det finns inga problem som vi inte är tillåtna att prata om. Vad tycker du att problemet som du inte får prata om är, egentligen?   
    Att det finns en negativ syn på vissa grupper av människor. Vad det beror på osv.
Svar på tråden Negerboll..