PumpkinQueen skrev 2013-05-17 16:58:06 följande:
Jag tror att du och jag har pratat om det här förr. Då försökte jag förklara för dig att det, för det första, inte är möjligt att "ta bort" några ord; allt vi kan göra är att välja vilka ord vi vill använda. Jag vill inte använda ord som gör att andra blir ledsna. Alltså säger jag inte "neger", ens om det handlar om ett bakverk. Det betyder inte att några fördomar försvinner. Det är heller inte syftet. Syftet är att undvika att människor känner sig illa till mods. Det kostar mig väldigt lite, så varför ska jag inte tänka på det? Varför hävda min rätt att kränka andra?
Åter igen: Det är ingen som säger att du inte får säga "svart" eller "neger". Frågan är varför du vill använda ord som du vet är negativt laddade?
Så nu är även svart laddat? Vilket ord ska vi då använda? Inser du det absurda att om vi tar bort ord efter ord så har vi inget kvar att använda?
Jag använder inte dessa ord. Men jag undrar fortfarande varför det blir bättre att tiga ihjäl problemet. Det finns ju fortfarande kvar. Om vi inte får prata om det så vad gör vi då? Mer än märker ord när andra gör fel.