Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

Negerboll..

PumpkinQueen skrev 2013-05-17 16:58:06 följande:

Jag tror att du och jag har pratat om det här förr. Då försökte jag förklara för dig att det, för det första, inte är möjligt att "ta bort" några ord; allt vi kan göra är att välja vilka ord vi vill använda. Jag vill inte använda ord som gör att andra blir ledsna. Alltså säger jag inte "neger", ens om det handlar om ett bakverk. Det betyder inte att några fördomar försvinner. Det är heller inte syftet. Syftet är att undvika att människor känner sig illa till mods. Det kostar mig väldigt lite, så varför ska jag inte tänka på det? Varför hävda min rätt att kränka andra?

Åter igen: Det är ingen som säger att du inte får säga "svart" eller "neger". Frågan är varför du vill använda ord som du vet är negativt laddade? 
    Jag hävdar inte min rätt att kränka andra. Men för negerboll finns det inget annat ord. Så det händer att jag använder det men endast om det inte finns nån som kan ta illa upp.
  • asta66
    bitte67 skrev 2013-05-19 20:42:38 följande:
    Är chokladboll för svårt att säga eller? Tycker personligen att chokladboll är ett otroligt bra namn på en boll som är gjord på just choklad (kakao)... 
    Men chokladboll är ett vidare begrepp och kan vara lite olika saker.
  • asta66
    ThisIsMyYear skrev 2013-05-21 15:20:43 följande:
    Pepparkaka smakar kanel, inte peppar. ;)
    Men visst var det peppar i ursprungligen? Typiskt nåt som förändrats under åren.
  • asta66
    Ljushuvud skrev 2013-05-21 15:28:39 följande:
    Kort och gott ett problem skapat av problemskapare!
  • asta66
    ThisIsMyYear skrev 2013-05-21 15:36:25 följande:
    Det är det väl fortfarande, men det smakar ju inte peppar för det. 
    Har nog aldrig sett nåt sånt recept. Måste kolla!
  • asta66
    Simon 681 skrev 2013-05-22 20:27:48 följande:
    Jepp, tider förändras. Sverige var i topp i yttrandefrihet på 1970- talet, men nu har vi prioriterat bort det. Frihet att inte känna sig kränkt trumfar frihet att yttra sig. Inte för att jag sörjer över just "negerboll".
    Men denna kränkthet fanns inte på sjuttiotalet.
  • asta66
    Plopps80 skrev 2013-05-25 22:05:25 följande:
    Jag tänker negerboll men säger chokladboll för att inte bli stämplad som rasist. Hela min uppväxt sa vi negerboll. Det går lixom inte att få bort. Tänker neger om svarta afropersoner också. Inte på ett nedlåtande sätt utan helt naturligt. Skulle dock aldrig säga neger om någon om den hör... Det handlar om vanan som man haft hela livet. Först när jag blev 25 åring började debatten blossa upp att neger är kränkande. Hade jag inte en aning om innan....
    Det är konstigt att det inte var problem innan. Eller varför vart det ett problem.
  • asta66
    Plopps80 skrev 2013-05-26 09:16:08 följande:

Va?
    Att förr fick man säga negerboll utan att känna av lynchmobben. Ingen var kränkt eller diskriminerad. Nu får man inte säga det. Jag tror inte vi får säga svart eller färgad länge till.
  • asta66
    Plopps80 skrev 2013-05-26 09:30:00 följande:

Aha Nä svart får man inte heller säga. Färgad går tydligen bra vad jag har förstått. Sverige har blivit de kränktas land...
    Eller de snarstucknas....
  • asta66
    röderaff skrev 2013-05-26 09:31:04 följande:

Varför är det så viktigt att få säga negerboll om det nu är så att svarta människor pga deras historia blir kränkta av det ordet? Är det ngn som skall tillfrågas om ordet är okey eller inte så är det inte vita män och kvinnor utan det är svarta män och kvinnor.
    Ett jämförande exempel: Om män med invandrarbakgrund kallar vita kvinnor för horor så är det inte män med invandrarbakgrund du skall fråga om ordet är okey att använda utan det är vita kvinnor du skall ställa frågan till, dvs dem som blir kränkta av ordet.

Nu har jag blivit kallad hora av invandrarmän men det säger mer om dem än om mig. Och skulle jag gå i taket varenda gång nån säger eller gör nåt jag inte gillar så skulle jag vara kränkt konstant. Istället skiter jag i det och lever mitt liv. Man kan inte suga åt sig som en svamp. Det är inte kul men det finns riktiga kränkningar.
  • asta66
    sverker11 skrev 2013-05-26 22:13:00 följande:
    Nu vet jag inte om denna varit upp i tråden: tinypic.com/view.php?pic=21cweuw&s=5
    Det är en tårta som heter negerhuvud som tydligen är hämtad från någon äldre kokbok. Jag undrar om den skulle bli rumsren ens om man döpte om den till chokladhuvud.
    Eller alla elaka anspelningar på svärmor. Svärmors tunga, svärmor kudde.....
  • asta66
    Velouria skrev 2013-05-27 20:00:41 följande:
    Jaså? Då får vi väl alla återgå till att kalla alla saker vid dess "rätta" namn. Negerboll för negerboll, svennebanan för svennebanan osv. Det har ju alltid hetat så...
    Vad är svennebanan? Jag har aldrig hört det!
Svar på tråden Negerboll..