Inlägg från: lilletrille |Visa alla inlägg
  • lilletrille

Negerboll..

Visst är det upp till var och en att använda det namn de vill. Visst har man sagt det i alla år. Visst har jag personligen svårt för att förstå varför någon faktiskt tar illa upp. Visst är det svårt att ändra på något som man är van att säga eller göra.

Men. Jag anstränger mig för att säga just chokladboll därför att jag inte vill att någon skall känna sig kränkt av mitt ordval. SÅ viktigt är det inte för mig att få säga just negerboll att jag skiter i hur andra känner. 

Inte fan lär jag mitt barn att säga saker som jag vet att andra tar illa upp. Inte enbart av hänsyn till den som känner sig kränkt, utan det faktum att jag sätter sätter mitt barn i en situation där hon tror att hon gör rätt men folk omkring henne tycker att hon gör fel, skäller ut henne och tycker att hon är respektlös. Det är inte schysst!

• lilletrille
    PumpkinQueen skrev 2013-05-17 16:58:06 följande:

Jag tror att du och jag har pratat om det här förr. Då försökte jag förklara för dig att det, för det första, inte är möjligt att "ta bort" några ord; allt vi kan göra är att välja vilka ord vi vill använda. Jag vill inte använda ord som gör att andra blir ledsna. Alltså säger jag inte "neger", ens om det handlar om ett bakverk. Det betyder inte att några fördomar försvinner. Det är heller inte syftet. Syftet är att undvika att människor känner sig illa till mods. Det kostar mig väldigt lite, så varför ska jag inte tänka på det? Varför hävda min rätt att kränka andra?

Åter igen: Det är ingen som säger att du inte får säga "svart" eller "neger". Frågan är varför du vill använda ord som du vet är negativt laddade? 
Svar på tråden Negerboll..