• pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Nu har ju månggifte varit lite på tapeten efter Centerns utspel i förra veckan. Vad skulle vara bra och vad skulle vara dåligt med månggifte OBS DETTA SKA INTE BLI NÅGON DISKUSSION OM VARKEN MUSLIMER ELLER MORMONER vill bara veta vad ni anser om folks rätt till eget val.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad anser ni om månggifte?
  • PumpkinQueen
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 12:30:23 följande:

Ja! Absolut mycket bättre! Månggifte,,, den som inte fattar det primitiva med det,, ja vad skall man säga? Varför månggifte? Är det så att kvinnor vill vara gifta med flera män? Av vilken anledning? Jg har väldigt väldigt svårt att förstå att det finns någon som ens försöker lägga detta som förslag... Månggifte, så dumt att man blir mörkrädd! Så primitivt, och kortsiktigt! Att vara gift med EN person innebär en viss makt över den personen, och att vara gift med två innebär MER makt,,, tre personer ännu mer makt... Fatta!! Att påstå att man inte har viss makt över den man är gift med är ju säkert många som vill i inbilla sig. Men det är så, mer eller mindre, i alla lägen och situationer!

Så vi borde förbjuda äktenskapet, helt och hållet? Eftersom det innebär att en person får "makt" över en annan? Vilken sorts "makt" menar du att man får, och vem utav parterna är det som får den?
    Ja, det är jag på bilden
  • Cogito ergo sum
    MaryArden skrev 2013-01-15 14:16:04 följande:
    Om du menar att männen har fruarna och deras bidrag som en inkomstkälla lär de inte gifta sig även om månggifte blir tillåtet. Det är isåfall ett separat problem, som varken påverkar eller påverkas av frågan om månggifte. 
    Men det borde det..för som du förklarar ( min egen tanke här) är att om mångifte blir tillåtet så kan staten ha bättre koll på vem man har försörjningsplikt gentemot och då borde de inte kunna ta och sätta sk fruar i andra lägenheter och ta ut bidrag som ensamstående. Utan då borde ju inkomsterna styra hur många en person kan gifta sig med om det endast ska vara en försörjare. För  enda anledningen de ( en del av dem) kan gifta sig så är pga  vårat system..det hade aldrig funkat  i deras länder då detta bidragsystem inte finns. 
  • PumpkinQueen
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 13:06:47 följande:

Du gör det kanske inte, jag gör det kanske inte, någon annan gör det kanske.. Men det är inte det som är själva grejen. Tänk såhär,, Vill du att din man/fru skall ligga med någon annan? ( de flesta vill inte det) OM din man/fru ändå gör det så vet personen om att det kommer att "kosta", något som personen blir "skyldig" dig. Mao har du ett maktförhållande!
    Jag vill inte ligga med någon annan än min man. Jag hoppas att han känner på samma sätt om mig. Det har inte att göra med att ta bort hans "rätt" att vara med andra och på så sätt utöva makt över honom, det handlar om att båda partnerna frivilligt avsäger sig denna "rätt". Om man börjar känna att det är en begränsning att behöva vara trogen så är det nog dags att skilja sig.
    Ja, det är jag på bilden
  • PolyPond
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 14:04:32 följande:
    Men om man är många och har familj så behövs större boenden alternativt flera mindre.. Hur delas det upp då..som jag skrev innan så har jag bara sett på tlc..jag och mina fruar. Och det är svårt att ha 4 hus  med familjer och få det att gå ihop då de inte vill bo ihop men samtidigt tex på samma gata. Det känns som så mycket mera problem. Att flytta pga av att barnen mobbas osv. Jag vet att de kan bli mobbade oavsett. Men hur ställer man sig till allt detta?  
    Sedan tänker jag på att självklart ska alla vara med på det av egen fri vilja. Även att kvinnorna alt männen ska kunna ha samma rättigheter att jobba osv så att ingen bestämmer över en och dikterar hur det ska vara. Än en gång såvida det inte är så de har kommit överens om att leva.
    Skulle det bli större problem än om man väljer att flytta in på samma gata eller skaffa flera hus om man INTE är gifta?

Varför skulle barnen mobbas?
    Jag tänker här att du sett "Big love". De lever i ett konservativ miljö i en konstellation som av samhället varken är socialt eller juridiskt accepterat. Dessutom är det fiction.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:16:53 följande:
    Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser sånt här korkade förslag. Medans vissa muslimska länder försöker bli civiliserade och moderniserade så backar vissa europeiska länder i utveckling. Sorgligt....

Är starkt emot månggifte. Ni förstår inte vad ni gör och till ett vilket fruktansvärt liv ni utsätter kvinnorna för om förslaget går igenom.    
    Kvinnorna?
    Det är väl polygami som föreslås, inte polygyni?
  • Cogito ergo sum
    PolyPond skrev 2013-01-15 14:23:40 följande:
    Skulle det bli större problem än om man väljer att flytta in på samma gata eller skaffa flera hus om man INTE är gifta?

Varför skulle barnen mobbas?
    Jag tänker här att du sett "Big love". De lever i ett konservativ miljö i en konstellation som av samhället varken är socialt eller juridiskt accepterat. Dessutom är det fiction.
    Nej detta är en dokumentär.. Där allt det jag tog upp är saker som är problem..men istället för att svara så får jag motfrågor vilket gör det svårt att ta ställning i en sådan här fråga. 
  • I Rose I

Jösses, ni förstör ert samhälle med egna händer. Sitt inte och gnäll sen när det går åt helskotta. Ta och legalisera allt annat primitivt också med argumentet att det är "en rätt" man har vet jag.

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • Cogito ergo sum
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 14:26:24 följande:
    Nej detta är en dokumentär.. Där allt det jag tog upp är saker som är problem..men istället för att svara så får jag motfrågor vilket gör det svårt att ta ställning i en sådan här fråga. 
    Tyvärr så lämnar jag denna tråden inte ett dugg klokare då man inte får direkt a svar utan motfrågor..( vissa svar ok) men  inget som fått mig övertygad att min spontana reaktion är den rätta.
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 14:25:04 följande:
    Kvinnorna?
    Det är väl polygami som föreslås, inte polygyni?
    hur många män känner du till som är villiga att dela en kvinna? Vilka tror du kommer drabbas om lagen går igenom? Jo, kvinnorna och främst från länder där utvecklingen inte har gått framåt. Kvinnor som då helt lagligt blir hämtade till Sverige utan att veta ett skit om landets lagar och regler och får leva ett liv i isolering. Ja, jag vet att det förekommer nu också men då blir det bara värre men hey, varsågod, eran politiker har ju redan kört ner landet till max så lite till gör väl inget.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • Cogito ergo sum
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:31:14 följande:
    hur många män känner du till som är villiga att dela en kvinna? Vilka tror du kommer drabbas om lagen går igenom? Jo, kvinnorna och främst från länder där utvecklingen inte har gått framåt. Kvinnor som då helt lagligt blir hämtade till Sverige utan att veta ett skit om landets lagar och regler och får leva ett liv i isolering. Ja, jag vet att det förekommer nu också men då blir det bara värre men hey, varsågod, eran politiker har ju redan kört ner landet till max så lite till gör väl inget.
    Jag tänkte med i dessa banor men ville inte ta upp det då jag fick uppfattningen att de ser på det enbart från svenskt perspektiv. 

Nä nu går jag. 
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?