Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

vad anser ni om månggifte?

Låt folk leva som de vill.

Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen

Ni som säger NEJ till månggifte: Är det bättre att man är otrogen och har en "hemlig familj" vid sidan om?

Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ginny skrev 2013-01-15 11:54:35 följande:

Men om den som blir bedragen inte gillar att maken (får vi väl anta att det handlar om eftersom det är svårt för en kvinna att dölja en graviditet) är otrogen så gillar hon väl inte att vara en av flera fruar heller? I båda fallen får hon ju dela honom med en annan. Känner den här människan att han måste ha ytterligare en familj så kan han väl skilja sig först?
    Men tänk om frun inte skulle ha några problem med det, då? Om mannen har två tjejer och båda tycker det är okej att dela på mannen, varför ska de inte få göra det under ärliga och legala former? 
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 12:30:23 följande:

Ja! Absolut mycket bättre! Månggifte,,, den som inte fattar det primitiva med det,, ja vad skall man säga? Varför månggifte? Är det så att kvinnor vill vara gifta med flera män? Av vilken anledning? Jg har väldigt väldigt svårt att förstå att det finns någon som ens försöker lägga detta som förslag... Månggifte, så dumt att man blir mörkrädd! Så primitivt, och kortsiktigt! Att vara gift med EN person innebär en viss makt över den personen, och att vara gift med två innebär MER makt,,, tre personer ännu mer makt... Fatta!! Att påstå att man inte har viss makt över den man är gift med är ju säkert många som vill i inbilla sig. Men det är så, mer eller mindre, i alla lägen och situationer!

Så vi borde förbjuda äktenskapet, helt och hållet? Eftersom det innebär att en person får "makt" över en annan? Vilken sorts "makt" menar du att man får, och vem utav parterna är det som får den?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 13:06:47 följande:

Du gör det kanske inte, jag gör det kanske inte, någon annan gör det kanske.. Men det är inte det som är själva grejen. Tänk såhär,, Vill du att din man/fru skall ligga med någon annan? ( de flesta vill inte det) OM din man/fru ändå gör det så vet personen om att det kommer att "kosta", något som personen blir "skyldig" dig. Mao har du ett maktförhållande!
    Jag vill inte ligga med någon annan än min man. Jag hoppas att han känner på samma sätt om mig. Det har inte att göra med att ta bort hans "rätt" att vara med andra och på så sätt utöva makt över honom, det handlar om att båda partnerna frivilligt avsäger sig denna "rätt". Om man börjar känna att det är en begränsning att behöva vara trogen så är det nog dags att skilja sig.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:38:34 följande:
    Allt handlar ju självklart om lilla Sverige och dess 9miljoner invånare. Att tänka lite längre verkar vara helt omöjlig.
    ...vår lagstiftning gäller ju just för vårt land. Eller?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:42:41 följande:
    Självklart men det kommer drabba många fler än invånarna i landet. Dessutom förstår jag inte vad ni har för problem? Varför skulle man vilja gifta sig med fler i Sverige??!! Det är ju fritt fram att ha sex med vem i helskotta man vill. Det är inte direkt så att man riskerar stening om man åker fast med byxorna nere. Vadan behovet av en bit papper? Vad ska det vara bra för? Förstår inte...
    Varför behöver du lägga dig i hur andra människor sköter sina relationer? Det är väl ändå en privatsak.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:45:41 följande:
    Någon som tänkt lite längre än sexmöjligheterna? Vem blir försörjningsskyldig i ett äktenskap där en kvinna är gift med 3 man? Ska varje man ta ansvar för sina barn och 1/3 del av kvinnan? Hur vet man vems barnen är? Göra faderskapstest efter varje barn? Underbart, pengarna till detta ska vem bekosta?
    Jag tycker ingen ska vara försörjningsskyldig, var och en bör försörja sig själv.

Varför är det viktigt vems barnen är? Kan man inte säga att det är alla 3's barn?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:51:50 följande:

Sant men jag behöver inte gilla det och jag tänker på dem som kommer råka illa ut i och med förslaget men som sagt medans man i många muslimska länder börjat utrota lagen så ger vissa europeiska länder med sig. Skrämmande...ni vet verkligen inte vad ni gör med ert land.

Nej det är klart att du inte behöver gilla det, men det är å andra sidan ingen som tänkt tvinga in dig i ett sådant äktenskap heller.

Jag har verkligen svårt att se hur större frihet skulle leda till ökat förtryck.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:58:09 följande:
    Man kanske vill gifta sig på grund av bekvämlighet där man får ärva varandra efter döden, en trygghet och att skaffa en familj. Hur sexgalen man än är så måste man ju börja tänka att äktenskap där många ingår blir bara fel i slutändan. Det medför inget gott med sig. Månggifte i muslimska länder var ett sätt att ta hand om kvinnor som hade mist sin make ute i krig men det hela slog fel och det har tagit mer än 1000år i vissa delar att kämpa emot lagen medans vissa kvinnor i Sverige frivilligt slår sig för bröstet och välkomnar lagen. Förvånad Ni får ursäkta men ni är fan inte kloka men som sagt, varsågod.

Fast det där med att en poly skulle vara mer sexgalen än en mono är ju bara fördomsfullt.
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?