Inlägg från: I Rose I |Visa alla inlägg
  • I Rose I

vad anser ni om månggifte?

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser sånt här korkade förslag. Medans vissa muslimska länder försöker bli civiliserade och moderniserade så backar vissa europeiska länder i utveckling. Sorgligt....

Är starkt emot månggifte. Ni förstår inte vad ni gör och till ett vilket fruktansvärt liv ni utsätter kvinnorna för om förslaget går igenom.    

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I

Jösses, ni förstör ert samhälle med egna händer. Sitt inte och gnäll sen när det går åt helskotta. Ta och legalisera allt annat primitivt också med argumentet att det är "en rätt" man har vet jag.

• I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 14:25:04 följande:
    Kvinnorna?
    Det är väl polygami som föreslås, inte polygyni?
    hur många män känner du till som är villiga att dela en kvinna? Vilka tror du kommer drabbas om lagen går igenom? Jo, kvinnorna och främst från länder där utvecklingen inte har gått framåt. Kvinnor som då helt lagligt blir hämtade till Sverige utan att veta ett skit om landets lagar och regler och får leva ett liv i isolering. Ja, jag vet att det förekommer nu också men då blir det bara värre men hey, varsågod, eran politiker har ju redan kört ner landet till max så lite till gör väl inget.
  • I Rose I
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 14:32:36 följande:
    Jag tänkte med i dessa banor men ville inte ta upp det då jag fick uppfattningen att de ser på det enbart från svenskt perspektiv. 
    Nä nu går jag. 
    Allt handlar ju självklart om lilla Sverige och dess 9miljoner invånare. Att tänka lite längre verkar vara helt omöjlig.
  • I Rose I
    PumpkinQueen skrev 2013-01-15 14:39:41 följande:
    ...vår lagstiftning gäller ju just för vårt land. Eller?
    Självklart men det kommer drabba många fler än invånarna i landet. Dessutom förstår jag inte vad ni har för problem? Varför skulle man vilja gifta sig med fler i Sverige??!! Det är ju fritt fram att ha sex med vem i helskotta man vill. Det är inte direkt så att man riskerar stening om man åker fast med byxorna nere. Vadan behovet av en bit papper? Vad ska det vara bra för? Förstår inte...
  • I Rose I

Någon som tänkt lite längre än sexmöjligheterna? Vem blir försörjningsskyldig i ett äktenskap där en kvinna är gift med 3 man? Ska varje man ta ansvar för sina barn och 1/3 del av kvinnan? Hur vet man vems barnen är? Göra faderskapstest efter varje barn? Underbart, pengarna till detta ska vem bekosta?

• I Rose I
    PumpkinQueen skrev 2013-01-15 14:44:58 följande:
    Varför behöver du lägga dig i hur andra människor sköter sina relationer? Det är väl ändå en privatsak.

Sant men jag behöver inte gilla det och jag tänker på dem som kommer råka illa ut i och med förslaget men som sagt medans man i många muslimska länder börjat utrota lagen så ger vissa europeiska länder med sig. Skrämmande...ni vet verkligen inte vad ni gör med ert land.
  • I Rose I
    MaryArden skrev 2013-01-15 14:44:58 följande:
    Varför är dömande? Jag har inget problem, jag har en åsikt som skiljer sig från din. 

Varför tror du att en man och en kvinna vill gifta sig med varandra? De har förmodligen samma skäl som en man och en man och en kvinna, till exempel. Skulle du ifrågasätta en man och en kvinna som vill gifta sig med att de kan ju ha sex ändå?
    Man kanske vill gifta sig på grund av bekvämlighet där man får ärva varandra efter döden, en trygghet och att skaffa en familj. Hur sexgalen man än är så måste man ju börja tänka att äktenskap där många ingår blir bara fel i slutändan. Det medför inget gott med sig. Månggifte i muslimska länder var ett sätt att ta hand om kvinnor som hade mist sin make ute i krig men det hela slog fel och det har tagit mer än 1000år i vissa delar att kämpa emot lagen medans vissa kvinnor i Sverige frivilligt slår sig för bröstet och välkomnar lagen. Förvånad Ni får ursäkta men ni är fan inte kloka men som sagt, varsågod.
  • I Rose I
    PumpkinQueen skrev 2013-01-15 14:55:11 följande:
    Jag tycker ingen ska vara försörjningsskyldig, var och en bör försörja sig själv.

Varför är det viktigt vems barnen är? Kan man inte säga att det är alla 3's barn?
    Ok, good.

Nja, tomten är far till alla barn funkar bara på film.  
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 14:56:31 följande:
    Ganska många faktiskt. Jag bor med två av dem.

Saken är den att kvinnor från länder där det förekommer månggifte drabbas negativt av den lagstiftning vi har i Sverige idag, eftersom den försätter dem utan trygghet när de kommer hit. Det är nog läge för oss att acceptera att det faktiskt FINNS folk som lever på det viset och att vi bör göra vad vi kan för att underlätta för dem.

På vilket sätt skulle en kvinna bli mer isolerad av att leva i ett hem med flera kvinnor än med en enskild man? Jag bedömer ensamheten som mera isolerad än om man är flera.
    Min granne är en indian gift med en kines..

Jag förstår inte stycket i mitten.  

På samma sätt som du bedömer ensamheten som mer isolerad finns det kvinnor som anser att det är ett rent helvete att tvingas bo tillsammans med andra kvinnor.     
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?