Inlägg från: I Rose I |Visa alla inlägg
  • I Rose I

vad anser ni om månggifte?

Queenie70 skrev 2013-01-15 22:39:53 följande:
    Jag håller med om att det med mångifte skulle dyka upp en hel del juridiska komplikationer som samhället idag inte är rustade för, men dina invändningar har hittills verkat handla om nån slags moralisk aspekt som jag inte begriper mig på.
    Det handlar inte om någon slags moralisk aspekt från min sida utan det handlar om att se andra sidan som förespråkarna i tråden vägrar se.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I
    adaeze skrev 2013-01-15 22:47:04 följande:
    Arvsrätten är ju dock precis samma oavsett om det gäller en mamma eller pappa så vet int ehur dte spelar roll om det r 1 man o flera kvinnor eller 1 kvinna o flera män, eller menar du att är det flera kvinnor så är varje kvinna bara mamma till sitt biologiska barn och inte de andra? varför kan inte samma gälla om det är flera män då? Måste alla adoptera varandras barn eller?
    Fråga inte mig, det var förespråkarna som menade att när det är flera pappor så är man pappa till alla. att det är ju inte viktigt att veta vem man är far till. Jag får inte till det.
  • I Rose I
    LindaEfraim skrev 2013-01-15 22:47:10 följande:
    Om det skulle bli lagligt med månggifte i Sverige så borde det tex vara så här

Agda och Kal är gifta med varann och Kal har tittat lite på Beda. Nu vill Kal även gifta sig med Beda men det går inte eftersom Agda inte vill ingå partnerskap med Beda. Om Agda och Beda ingår partnerskap samtidigt som Kal och Beda ingår äktenskap skulle det fungera. De blir alltså alla tre gifta med varann. Och det borde inte funka att Kal gifter sig med Agda och senare tar Beda som andra hustru och kanske Ada som tredje. Alla måste vara med på det juridiskt om det ska fungera och motsätter sig en part ska den andre inte kunna ingå äktenskap/partnerskap med en tredje part.
    Jag tänkte ett steg länge. Jag menar om Agda (en kvinna?) och kal (en man?) gifter sig med andra på var sitt håll och dem andra på sitt håll. Det borde väl gå? Varför ska bara en i äktenskapet ha rätten till flera? Varför kan inte alla ha rätt till flera samtidigt? Är du/ni med på vad jag säger?

Om jag gifter mig med säg två man för att inte krångla till det alldeles för mycket och dessa man i sin tur gifter sig med andra som i sin tur gifter sig med andra. Jösses, vilken röra....och att behöva använda kondom hela tiden? Nej, tack.   
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 23:45:13 följande:
    Jag förstår inte vad du menar att det skulle vara för problem om barnet blir sjukt? (förutom det uppenbara att barnet är sjukt)
    Det räcker i regel med en målsmans underskrift om det är något som gäller barnen.
    Men då så, det var du som drog upp sjukvården. Vad ska ditt barn med flera vårdnadshavare till om det räcker med en enda vid sjukhusvistelse. En av dina argument.
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 23:52:08 följande:

Jag tror inte att du får så många att hålla med om det.
    Finns säkert dem som lever i förnekelse och får psykbryt när dem sen hittar sina respektive i olika raggningssidor.
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 23:55:06 följande:
    Vi kan inte påverka vad som sker i resten av världen så mycket. Däremot kan vi påverka vad som sker här. Du kan inte jämföra utfallet här i Sverige med länder som har kulturell polygyni på det sätt du gör.

Vad är det för något som visar sig som orätt, när vi önskar detta, mera exakt?
    Tack för att du bekräftar att det egentligen är ditt eget val i livet som intresserar dig. Var snäll och låtsas inte som att du bryr dig om andra.

Egoism och hävdelsebehov.  
  • I Rose I
    PumpkinQueen skrev 2013-01-16 14:57:42 följande:

...fast du verkar ju å andra sidan inte bry dig om några andra än just muslimska invandrarkvinnor. Det kan väl också räknas som egoism?
    Jag visste inte att svenska polykvinnor lever i ett rent helvete?! Självklart ska man erbjuda dem hjälp om så är fallet men läser man polyponds inlägg så är ju allt frid och fröjd annars tycker jag det är rent idioti att välja polygami om det inte är smärtfritt i Sverige.  
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-16 15:09:31 följande:
    Jo, det är så att endast vårdnadshavare kan hämta ut medicin etcetera. Skall en förälder som inte är vårdnadshavare göra det krävs fullmakt. Det blir en jädra massa fullmakter, kan jag säga.
    Som man bäddar får man ligga...
  • I Rose I
    PumpkinQueen skrev 2013-01-16 15:10:47 följande:
    Ta ett djupt andetag. Andas in. Andas ut.
    Känner du lugnet? Bra. 
    Kan du nu skriva om det där inlägget på ett lite mer sansat sätt, så att jag har en chans att hänga med i vad du försöker att säga?
    Jag är coollugn så istället för att försöka underminera mitt inlägg så läs igen och försök svara på inlägget så gott du kan.
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-16 15:12:29 följande:
    Jag förnekar inte ett spår att jag vill ha möjlighet till månggifte för att själv kunna välja. Däremot kan man ha flera infallsvinklar, vilken en är att vi idag inte behandlar de som kommer hit och ÄR gifta med flera väl.
    Huvudfrågan i detta är dock valfriheten för alla.

Var hittar du hävdelsebehov i detta?
    Majoriteten  om inte alla som kommer hit och är i polygami förhållande har inte valt det själva. I dag har dem chansen att ta sitt pick och pack och sticka ifrån mannen men sådana som du kommer göra det svårt för dessa kvinnor om ni får igenom eran åsikter.

Du vill på lagligt sätt skrika ut att ditt val är rätt och likvärdig som alla andra. Varför kan du inte känna dig lugn så som ni har det idag? Vart brister det för dig? Ta tag i problemen som du känner av idag. Fixa fullmakt, testamente och allt vad du nu tog upp istället för att gräva gravar åt andra.     
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?