Inlägg från: I Rose I |Visa alla inlägg
  • I Rose I

vad anser ni om månggifte?

Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 20:09:55 följande:
    Apoteket är inte direkt det stora problemet för ogifta heller.

Nej, men det ÄR förbjudet med fler än två vårdnadshavare. Och vet du vad, en del VILL gifta sig, fast de råkar vara fler än två.  
    Men ge inte det som ett exempel då.

Jo, jag vet det men så länge man inte vet HUR det ska gå till blir det bara en massa substanslös diskussion om jag vill, vi vill, dem vill, ni får, jag/vi/dem vill också......  
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 20:10:48 följande:

Nej, absolut inte. Men om man visar poly som gamla gubbar med många fruar, då visar jag avigsidan av monogami också. Som sagt, annars blir det som på teckningen - ni får komma med floskler och elakheter, men jag ska vara snäll och fin mot er?
    Men Fritzl-fallet hade ingenting med monogami att göra. Sen när innefattar incestförhållande inom termen monogami? Kom igen Dorian. Bättre än så kan du.
    Elakheter? Jag tror inte jag har varit elak någonstans och har jag känt att jag håller på att gå i taket för att vissa vägrar se andra sidan än deras relation så har jag loggat ut och återkommit när jag lugnat ner mig. 
    Ni slog, jag slår också höll jag på med när jag gick i dagis annars.    
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 20:21:12 följande:
    Och sjuka män i USA har ingenting med polyamori att göra. Du kan också bättre!

Jag syftade på fotografierna som lades upp. Det var litet på nivå som, för att ta ett exempel du förstår, jag skulle säga "foton på typisk iranier" och sedan ha ett foto på Ayatollah Khomeini under. Du skulle med rätta bli upprörd, eller hur? Same same.  
    Jag skulle kunna säga ta en cigg men du röker inte så andas gubben! Jag har inte tagit upp några bilder och ja, dem flesta kopplar månggifte med antingen mellanöster eller dem i USA (varför galna?).

Folk får gärna tro det. Jag vet hur jag ser ut och dem runt omkring mig sen om någon outbildad amöba vill koppla Khomeini med typisk iranier. Be my guest.  

Det är inte same same. Fritzl-fallet hade ingenting med monogami att göra medans bilden som Jelly la upp faktiskt är en polygamisk förhållande.     
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 20:38:06 följande:

Min poäng är att folk far illa oavsett relationsform. Tvångsgifte, övergrepp, sådant förekommer även i monogama relationer. Att argumentera mot flersamhet med argumentet att folk kan fara illa är att såga av grenen man satt sig på i flera år (i alla fall för er som är gifta).

Men ja, jag tog illa upp av den bilden. Det är sjukt tröttsamt att hela tiden få sådant slängt i ansiktet av folk som uppenbarligen egentligen vet bättre.  
    Vi kan konstatera att vi tycker olika och ingen av oss kommer ge med sig. Jag har lagt fram mina argument. Att du sen inte godkänner dem kan jag inte göra så mycket åt. Jag är emot månggifte och en legalisering. Jag ser absolut ingenting av värde med månggifte. Tycker det är egoistisk och speciellt när barn är inblandade sen att man inte har tänkt till ordentligt hur alla praktiska saker ska gå till gör det hela så omoget och det tar emot att se på det hela seriöst.

Det borde du inte. Det har väl ingenting med dig att göra eller hur?
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 22:12:15 följande:
    Vänta nu - du är redan gift och tycker det är egoistiskt att ANDRA vill gifta sig? Du ser inte hyckleriet i det?

DU ser inget av värde. Och vissa andra ser inget värde av att du och din släkt finns i landet. Är det andras syn eller vår egen syn som är den viktiga?

Det finns redan väldigt många familjer med barn som lever flersamt. Det är egoistiskt av DIG att försöka hindra dem från samma trygghet som du tar för given.     
    Jag tycker det är egoistisk när barn finns med i bilden. Ja, det gör jag. 

Tror du jag bryr mig? Och vad det har med diskussionen att göra vet jag inte. Nu handlar ju diskussionen om månggifte och inte utlänningar.

De ÄR trygga OM deras "föräldrar" kunde ta lite ansvar för som en annan medlem skrev så går det att ordna papper och göra det tryggt för barn i flersamma relationer utan att demolisera dagens rättsystem.      
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-16 22:38:54 följande:
    Det vill jag gärna läsa, för jag vet inte hur det går till. Vem skrev detta?
    Jag kommer ärligt talat inte ihåg vad hon hade för nick. Hon kanske visar sig igen eller så kanske någon annan som inte skriver i femtielva diskussioner samtidigt kan svara på din fråga.
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-16 22:47:20 följande:
    Du har skrivit sida upp och sida ner här utan att ens veta vad polyrelationer innebär. Det tycker jag är anmärkningsvärt.

Jag vet betydligt mera om dessa människors situation än "inte ett skit", oavsett vad du försöker intala dig.

Polygami skulle inte underlätta för mig personligen ett endaste dugg, mer än att det skulle ge mig rätten att gifta mig med mina älskade, vilket jag inte vill göra.
    Hur menar du att jag inte vet vad polyrelationer innebär? För att jag ställde en fråga om det? Ville veta hur andra tolkar relationen. Det betyder inte att jag inte har haft en uppfattning om vad det är för något.

Tydligen vet du inte det och av det jag har läst och tolkar dina inlägg så är det bara ett sätt att inte visa det egentliga orsaken bakom din vilja till en legalisering. Nämligen ditt eget behov av att hävda dig.

Nehej....Eee...

• I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-16 22:52:53 följande:
    Jag har läst tråden och hittar inte detta. Så vitt jag vet stämmer det inte heller. Du KAN inte skriva dig förbi det faktum att man får ha maximalt två juridiska vårdnadshavare idag.

Är du emot även detta?
    Vad är det som du är rädd för? Skippa snacket om att du värnar om utländska kvinnors rättighet. Jag går inte på det. Argumentera för ditt eget liv. Vad är det du vill? Menar du att din andra man som inte är biologisk far till ditt barn inte får adoptera barnet och på så sätt säkra umgänget? Vad finns det för hinder?
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-16 23:00:05 följande:
    Ja, annars skulle du väl inte ställt frågan? Dina tidigare påståenden om innebörden stämmer dessutom ganska dåligt.
    Hur hävdar jag mig om jag inte genomgår äktenskap själv, tänker du? Tror du inte att man kan driva en fråga för andra personers rätt?
    Och nu kommer du med efterkonstruktioner. Nu helt plötsligt så är det den goda viljan att slåss för andra som driver dig och inte ditt eget liv som var så viktigt för bara några sidor sen? Kom igen, vem tänker du lura?
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 22:57:30 följande:
    Det har mycket med saken att göra. Båda är grupper som är i minoritet och som får skit från en majoritet, och som har motståndare som vill begränsa deras fri- och rättigheter.

Vad är det för heligt med dagens system? Det är bara ett system, det finns tills ett bättre, mer modernt ersätter det. Det är inte guds heliga lag vi talar om här!     
    Jag vill helst inte göra diskussionen till en SD/utlänning-diskussion.

Det är ingen som vill ta ifrån folk rätten att leva i polygama förhållande. Rätten har dem och om vissa ansträngde sig så skulle det inte finnas några hinder rent juridisk (förutom själva giftermålet).

Sätt fram något bättre så varsågod.       
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?