Inlägg från: I Rose I |Visa alla inlägg
  • I Rose I

vad anser ni om månggifte?

Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 12:34:16 följande:
    3. Ursäkta? Peka gärna ut för mig vart vi skriver att vi ska slopa alla kontroller, alla kontrollorgan och alla kvinnofridsorganisationer. Det ironiska är ju att du missar poängen - du kan REDAN "importera" en sexslavshustru (eller någon du inte ens behöver vara gift med). Men den personen kan, om denne lyckas bryta sig fri, ALDRIG SKILJA SIG i nuläget, eftersom hon (eller han) INTE ANSES VARA GIFT I LAGA MENING. Att tillåta flersamt äktenskap skulle alltså ÖKA detta offers rättigheter och skyddsnät. Jag har skrivit detta flera gånger nu, förstår du vad jag säger till dig?

Varför skulle man känna behovet av att skilja sig om man kan ta sitt pick och pack och sticka? Nej, jag förstår inte resonemanget. 
    Kvinnor från Mena kommer oftast hit som någons dotter/syster (som kräver en hel del pappersarbete och många skiter i det även om det förekommer många fall varje år) och sticker så fort dem får chansen till det. Tror du någon av dessa bryr sig om pengar och att dra arslet inför rätta? Nu är du bra naiv.
    Thai-kvinnorna måste vara gifta om dem ska få komma in i landet. Så då har dem skyddet du snackar om.
    Vad gäller balkan sex-slavar så tror jag inte halickerna tar bilen till kyrkan och viger dessa flickor om det var det du trodde och det var inte den gruppen jag hade iåtanken heller.

(Jag har linser. Jag är inte blind älskling. Glad)   

Tar resten sen....        
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 13:02:18 följande:
    Aha. Så om du tröttnar på din man, eller ni gud förbjude blir osams, så skulle du alltså inte skilja dig, utan bara ta ditt pick och pack och dra? Och därmed fortsätta vara juridiskt bunden till honom? Eller, om inte juridiskt, så åtminstone i dina egna och dina nära och käras ögon? Skulle du kunna gifta om dig, utan att först ha skiljt dig från honom, ens om värdlandet du bor i inte erkänner ert äktenskap? Skulle du inte i ditt eget huvud då vara en bigamist?

Exakt. Trafficking-offer blir inte gifta alls, så varför tar du upp dem som ett argument alls? Och thai-kvinnorna gifter sig monogamt. Ska vi argumentera mot monogami får du starta en ny tråd.  
    Andas Dorian innan du får stroke. Läs mitt inlägg en gång till så kanske du förstår vad jag skrev.

Jag tror (...vet) kvinnorna i poly-äktenskap från mena ger blanka fan i vad deras nära och kära som tvingat dem i äktenskap tycker och tänker. Ett giftermål är mycket mer än en bit papper så nej, man är inte bigamist om man lämnar en och börjar leva med en annan. Vad lagen tycker är helt irrelevant för den enskilde individen.

Det var annars du som tog upp att det redan idag importeras sexslavar och då tog jag upp två vanliga grupper där det importeras sexslavar förutom mena-folket.   

Nu får du klara dig utan mig i några timmar. Ska fylla i en bunt blanketter som verkar vara sååå svårt för vissa.        
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 13:02:18 följande:
    Nu talar jag inte om att "leva med" utan om att "gifta sig". Och följdfrågan blir då - om din man, gud förbjude, börjar behandla dig illa, slutar du att tro på gud? Slutar du tro att du i guds ögon är gift med honom, oavsett vad lagen säger? För det är en aspekt du inte ska glömma - de tvångsgifta kvinnorna är troligen troende, och även om de kan fly från karln, så kan de inte gifta om sig så länge de inte i guds ögon också är skilda. Och skilda kan de aldrig bli om de inte ens ses som gifta i myndigheternas ögon. De ska då alltså leta efter en präst, imam eller annan motsvarande helig person som sympatiserar med dem, snarare än råder dem att gå tillbaka eller än värre outar dem till mannen. Att inte tillåta månggifte är att lämna dessa kvinnor åt sitt öde, när de kunnat få stöd, hjälp och en riktig skilsmässa.
    Nej, det var du som började skriva om sexslavshustrur.
    Kan vi lämna min eventuella religionstillhörighet utanför diskussionen tror du? Är inte sugen på den diskussionen alls och har aldrig varit men jag ska svara på din fråga. Den Gud/religion som skulle få för sig att ge mig skuldkänslor och/eller döma mig kan dra något gammalt över sig. Svar nog åt dig?  

Nu antar du en massa saker som absolut inte behöver och förmodligen inte har något med verkligheten att göra Dorian.  

Jag har hela tiden skrivit vilken grupp av kvinnor jag menar. Det var du som i ett inlägg tog upp att det minsann inte enbart är den gruppen som har tvångsgifte eller importerar sexslavar.     
  • I Rose I
    Toboas skrev 2013-01-17 13:37:07 följande:
    Du menar att för kvinnor från Thailand så har migrationsverket satt upp andra regler än för kvinnor som kommer från alla andra länder? Nu är du nog felinformerad eller har missuppfattat något (för jag håller dig högre än att jag tror att du ljuger rakt av). Fel har du i alla fall vilket inte stärker det du lagt fram tidigare men du får gärna rätta mig om jag har fel.
    Tack, varför skulle jag ljuga för? Är det inte så att man behöver gifta sig med en kvinna för att kunna ta hit henne från Thailand? Eller kan vem som helst från Thailand köpa en biljett, komma hit och bosätta sig med första bästa försörjaren dem hittar?
  • I Rose I
    M C skrev 2013-01-17 14:16:32 följande:
    Lagen handlar om skydd.
    Skydd för den svage. Så på vilket sätt skulle polyäktenskap vara dåligt när vi betänker det lagliga skyddet?
    Bra saker med att vara gift: Man ärver varandra, hans mamma kan inte ta ifrån mig mitt hem. Man har rätt att ta beslut om den andres liv när de ligger i koma på sjukhuset. Inte hans mamma, jag. Man blir aldrig utslängd från sitt boende även om det finns barn som ska ha ut sin arvslott. Man kan inte bli lämnad hemma när hen går på på bröllop eftersom "man ändå inte är tillsammans på riktigt". Det finns säkert mer saker.
    Men vad är dåligt då? Jag kan inte komma på så många saker, knulla gör man ju som man vill ändå. Kanske du kan komma på något dåligt med att få gifta sig med de man vill leva ihop med?  
    Hur ska man kunna ta beslut om man ligger i koma på sjukhuset? (Tror det blev fel där)

Att man kanske får bo tillsammans med kvinnor man inte tåler, barn man inte vill ta hand om, bli orättvis behandlad av en man som favoriserar, den äldre kvinnan får se att yngre kvinnor få ta hennes plats m.fl. Visst kan man ha kontroll över att mannen inte tar sig fler fruar om inte första kvinnan ger sitt godkännande men då betyder det att staten måste ta vigselrätten ifrån religiösa samfund vilket jag är tveksam om jag vill ställa mig bakom eller inte. Och detta är när det handlar om en man och flera fruar.

En kvinna och flera män är ju ännu mer komlicerad.    
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 14:26:06 följande:
    Vet du, efter många år på FL, men också efter att ha sett många gifta par under mina levnadsår, så skulle jag säga att många, kanske rentav majoriteten av äktenskapen idag är vänskapsäktenskap. Visst, folk var kära en gång i tiden, men efter år av rutiner och vardagar har det i blivit vänskap av det hela. Därför är folk också otrogna så ofta - de vill ha nytt, spännande, kittlande. Också därför många skiljer sig, när monogamidrömmen visar sig vara trängre än de trott, och de inte längre står ut med varandra.
    Underbart Dorian, du som psykbryt när jag skrev att polygami för det mesta handlar om sexbegär/sexstörningar/känslomässigastörningar enligt det jag hittils har sett? 
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-17 14:54:20 följande:
    Skulle det vara svårare att ta reda på biologiskt föräldraskap för att man är gift? Jag trodde i min enfald att det gjordes med blodprov. 
    Nu har jag fortfarande inlägget där det stod att det inte spelar någon roll vem pappan är utan alla kan väl vara far till alla barnen i familjen men visst tar man DNA-prover så är det ju inga problem.
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 14:59:28 följande:

Det är faktiskt så att det idag är svårare att hålla koll på ett barns verkliga föräldrar i och med äktenskap. Är man gift så har fadern faderskapspresumption, det vill säga man antar litet lätt och ledigt att maken är pappan. Det är förvånansvärt ofta som så inte är fallet, har det visat sig. Så att flersamma äktenskap på något vis skulle skapa fler barn som inte har koll på sin far är knappast sant. Med litet tur slopar man faderskapspresumtionen för monogama äktenskap i samma veva, om man nu vill vara säker på vem som är pappan.
    Så nu antar du helt arrogant och självgod att monogama förhållanden bygger på lögn, horeri och elakhet? Hur var det nu med korset du fick i skallen apropå bilden du la in för nån sida sen?
  • I Rose I
    Toboas skrev 2013-01-17 15:16:32 följande:
    Nej, kvinnor eller män från andra delar av världen behöver inte vara gifta för att komma hit. Folk kan komma hit som studenter, som turister, som besökare till vänner eller på grund av en relation. Giftermål är varken nödvändigt eller en garanti.

Tror du verkligen att vi har särlagstiftning för Thailändskor eller var det bara ett exempel?
    Menar du att thailändskor får uppehållstillstånd bara så där? Utan att vara gifta med någon?
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 15:39:49 följande:

Vad exakt är de du reagerar på? Att jag tar upp fakta om monogama äktenskap? Vad är det du menar är en negativ generalisering av det jag skrev? Att hälften av alla äktenskap leder till skilsmässa? Att många gifter om sig? Att otrohet är väldigt vanligt? Att många som varit gifta länge blir mer vänner än kärlekspar? Exakt vad är det du tycker var så provocerande?
    Fakta? Kom igen Dorian, nu är du uppe i varv och tagit försvarsställning med allt vad du är värd.

Det var en generalisering som heter duga. Vad du har för umgängeskrets vet jag inte och jag beklagar att du har fått den bilden av monogami vilket stärker mina fördomar om folk som väljer polygami.

Du vet att en viss grupp som du hatar av hela din väsen kan använda samma typ av argument va? Bara för din verklighet ser ut som den gör behöver den inte vara en universal sanning. Förstår du?  

Svar på tråden vad anser ni om månggifte?