Inlägg från: I Rose I |Visa alla inlägg
  • I Rose I

vad anser ni om månggifte?

PolyPond skrev 2013-01-15 15:03:47 följande:
    Nu krävs det ju inte direkt polyäktenskap för att "tomten ska vara far till alla barn".
    Men då så och så vitt jag vet så är det ingen som har hindrat dig att leva med sina makar eller?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:09:52 följande:
    Vad har dina grannar med detta att göra?

Vad är det du inte förstår med stycket?
    Det flyttar hit personer idag som befinner sig i äktenskap bestående av en man och flera kvinnor. Eftersom Sverige inte tillåter polygyni/polygami, så blir en av dessa fruar "äkta" fru enligt svensk lag, medan övriga förlorar såväl arvsrätt som andra tryggheten som kommer med äktenskap.

Är det inte lämpligt att de personer som själva ingår äktenskap får bedöma om de vill göra det eller inte? Det är inte tvångsgifte som bör införas.
    För att visa att din argument att du har hittat två man som är villiga att dela en kvinna är lika unik som en indian/kines äktenskap. 
    Så istället för hårdare krav och ett förbud så ska man göra det lagligt för männen att ta hit kvinnor? Förvånad Jag är mållös. Jag tror kvinnorna klarar sig utmärkt utan arvsrätt. Tror du inte det?

Vem ska kontrollera detta hade du tänkt dig?     

Jag fick aldrig ett svar på hur man ska fastställa vems barnet är? Är det bara mamman som ska ha ensamrätt om att veta vilka barn som är hennes? Männen ska bara vara spermadonatorer utan vetskap om vilka barn som är deras?    
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:12:15 följande:
    Nej, men du har inga invändningar som håller för att vi inte skulle kunna få vara gifta allihopa, då dina exempel är realitet redan som det är.
    Det som däremot skulle kunna vara positivt för oss är ett regelverk som faktiskt är anpassat efter våra förhållanden, med arvsrätt, trygghet för barnen och allt vad det innebär.
    Är det förbjudet att skriva testament till någon man inte är gift med i Sverige?

Vad är det som saknas i ditt/(dina?) förhållande(t)? Att du lagligt vill skrika ut ditt val? Vad annars?

Finns säkert folk som skulle vilja se pederasti lagligt igen....       
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:32:30 följande:
    Eftersom jag känner flera, så kan det inte vara unikt.

Det kommer redan hit familjer som består av flera vuxna. Dessa familjer splittar vi upp. Hur humant är det, tycker du?
    Varför skall de bli av med den arvsrätt som de hittills haft rätt till? På vilket sätt gynnar det de kvinnor du säger dig värna?

Hur vet någon om man vilkens barn det egentligen är?
    Vad sägs om något så förlegat som samtal och ärlighet?
    I somliga polyrelationer kan det dessutom vara ganska oviktigt vilken som stått för det biologiska arvet. Mitt eget barn har två fäder, inte en.
    Bara för att du som tydligen befinner dig i dessa kretsar känner fler än dina makar så bevisar det ingenting. Ja, det är fortfarande unik med män som kan tänka sig dela en kvinna och bo under samma tak.

Det enda jag läser av dina inlägg är att du vill häva din egen rätt att leva med två man och skrika ut det lagligt. Du har ingen aning hur dessa kvinnor har det. Jag har haft med många sådana kvinnor att göra. Du vill göra deras helvete lagligt.    

Jag....Tyst....Tyst...Tyst

Vad hjälper samtal och ärlighet menar du när man inte vet vems sperma som befruktade ägget?    

• I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:37:44 följande:
    Nej, det är inte förbjudet att skriva testamenten, men som lagvigd har du utan att skriva något, en lott som är din.
    Det krävs äktenskapsförord för att kunna dela på den. Du har också efterlevandeskydd i form av besittningsrätt och sådant som jag tror hänger ihop med äktenskapet på ett annat sätt än samboskap.

Det som saknas i vår relation är främst trygghet för vårt barn. Det är också därför jag, för egen del, finner möjligheten till flera vårdnadshavare än två som en viktigare fråga än äktenskap.

pederasti - Varför blandar du in sådant som inte hör hit?
    Din sista invändning är ungefär lika relevant för detta som reglerna för skogsplantering.
    Att skriva äktenskapsförord tar inte långt tid.

Förresten, ska det vara en gräns på hur många vårdnashavare ett barn kan ha eller är det typ fritt fram att skriva en A4-papper lång lista över vårdnadshavare?

Varför? Visst var en av argumenten att alla ska ha rätt till att göra vad dem vill?     

• I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:53:59 följande:
    Det skall ändå skrivas (av människor som kommer hit och sannolikt aldrig hört talas om vad ett äktenskapsförord innebär) och det är fortfarande bara en del av det juridiska paket man får med sig som gift.

Gränsen för antalet vårdnadshavare skall gå där det är lämpligt i respektive fall. Det föreslås aldrig att det skall skrivas ut slentrianmässigt, utan är förstås något som man undersöker tillsammans med familjerätten. Jag blir nyfiken på om du kan komma på något vettigt skäl till att vårt barn inte skall ha juridisk rätt till dem som hen känner som sina föräldrar?

Argumenten lyder: alla ska ha rätt att göra vad de vill - såvida de inte skadar andra. Du förvanskar.
    Jag återkommer....

Säger bara att jag är jävligt glad att jag inte längre behöver bevittna hur svenskarna med sina bara händer förstör Sverige till max.  
  • I Rose I
    liv skrev 2013-01-15 15:59:13 följande:
    Den där bilden på hemsidan är förstås full av muslimska kvinnor som tvingats in i månggifte med någon gammal gubbe som är rik som behöver avkomma.... Nej just så var det inte för de har inte fått välja det själva. När de kvinnorna går ut och demonstrerar för sin rätt att vara fångar i ett äktenskap med flera kvinnor så kan du väl återkomma?
    Kvinnorna i muslimska länder har precis lyckats få bort lagen i några muslimska länder medans man i t.ex. Sverige vill göra det lagligt. Det var just det här med islamisering....När det inte längre är möjligt i dem länderna så kan man ju börja hjärntvätta andra länder.
    Nej, jag måste få lite luft.
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 16:11:59 följande:
    Du svarade inte på frågan.
    Ditt exempel  med en gammal rik gubbe som skaffar en (ung?) fru som då skall vara ovillig, blir väl inte bättre om denna kvinna då blir ensam med denna gubbe? Torde hon inte bli lättad, snarare, om hon får dela fanskapet med någon?

Jag för en debatt som handlar om frivillighet. Jag är emot tvångsgifte vare sig det handlar om att gifta sig med en person eller flera. Mot detta kan vi aldrig skydda oss helt, men vi kan minska risken för att folk tvångsmässigt gifts bort genom dokument för samtyckande och genom att ta bort vigselrätten från religiösa samfund, så att endast staten kan förrätta det juridiska.
    Så istället för att hjälpa kvinnan så ska vi göra livet ännu mer surt för henne? Logiken i detta är?

Så jag ska behöva bli fråntagen rätten att kunna gifta mig religiöst för att en minoritet som du t.ex.  tillhör ska lagligt få gifta sig? Behöver jag säga mer?

Dokumentet för samtyckande ska man självklart känna till när man sätter sin fot i Sverige men inte äktenskapsförord? Eeee...   

Men nu förtiden ska allt vara så förbannad PK och vissa saker som tas upp är bara för absurt. Varför har inte det svenska folket haft ett behov av att kräva ett lag om månggifte tror du om det nu är så vanligt med polygami bland svenska män? Att länka till någon hemsida hjälper dig inte. Finns hemsidor och föreningar om dem mest konstiga sekter du kan tänka dig. Som sagt vad sägs om en pederasti-förhållande? Var fick du tvång i det hela?  
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:53:59 följande:
    Gränsen för antalet vårdnadshavare skall gå där det är lämpligt i respektive fall. Det föreslås aldrig att det skall skrivas ut slentrianmässigt, utan är förstås något som man undersöker tillsammans med familjerätten. Jag blir nyfiken på om du kan komma på något vettigt skäl till att vårt barn inte skall ha juridisk rätt till dem som hen känner som sina föräldrar?

Argumenten lyder: alla ska ha rätt att göra vad de vill - såvida de inte skadar andra. Du förvanskar.
    Så efter första frun/man så ska man ansöka hos familjerätten om man får lov att ta sig fler familjemedlemmar? Förstår jag dig rätt?

Vad menar du med juridisk ha rätt till dem som h*n känner som sina föräldrar? Räcker det inte med att h*n kallar er för sina föräldrar? Måste det finnas papper på det? Vad ger det henom/er? För nån sida sen lät det på följande sätt "Varför är det viktigt att veta vems barnen är. Kan det inte vara allas?"

Vad förvanskar jag? Självklart pratar jag om frivilliga förhållande och inte tvång.      
  • I Rose I
    Elle Se Sent skrev 2013-01-15 18:44:58 följande:
    Någon som sett den här TV-serien?

Allt har två sidor. Ja, det finns säkert dem som har det jättemysigt alla tillsammans men i ett land där det är fritt fram att leva med vem man vill förstår jag inte behovet av att legalisera något som kommer slå hårt på en annan grupp. Men det kanske bara är ens egen bekräftelsebehov som spelar roll och skitsamma om andra far illa så länge jag får bekräftelse på lagligt väg att mitt val är "rätt"?
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?