PolyPond skrev 2013-01-15 16:11:59 följande:
Du svarade inte på frågan.
Ditt exempel med en gammal rik gubbe som skaffar en (ung?) fru som då skall vara ovillig, blir väl inte bättre om denna kvinna då blir ensam med denna gubbe? Torde hon inte bli lättad, snarare, om hon får dela fanskapet med någon?
Jag för en debatt som handlar om frivillighet. Jag är emot tvångsgifte vare sig det handlar om att gifta sig med en person eller flera. Mot detta kan vi aldrig skydda oss helt, men vi kan minska risken för att folk tvångsmässigt gifts bort genom dokument för samtyckande och
genom att ta bort vigselrätten från religiösa samfund, så att endast staten kan förrätta det juridiska.
Så istället för att hjälpa kvinnan så ska vi göra livet ännu mer surt för henne? Logiken i detta är?
Så jag ska behöva bli fråntagen rätten att kunna gifta mig religiöst för att en minoritet som du t.ex. tillhör ska lagligt få gifta sig? Behöver jag säga mer?
Dokumentet för samtyckande ska man självklart känna till när man sätter sin fot i Sverige men inte äktenskapsförord? Eeee...
Men nu förtiden ska allt vara så förbannad PK och vissa saker som tas upp är bara för absurt. Varför har inte det svenska folket haft ett behov av att kräva ett lag om månggifte tror du om det nu är så vanligt med polygami bland svenska män? Att länka till någon hemsida hjälper dig inte. Finns hemsidor och föreningar om dem mest konstiga sekter du kan tänka dig. Som sagt vad sägs om en pederasti-förhållande? Var fick du tvång i det hela?