Inlägg från: I Rose I |Visa alla inlägg
  • I Rose I

vad anser ni om månggifte?

Elle Se Sent skrev 2013-01-15 18:56:47 följande:
    Jag förstår mycket väl dina argument Rose.
    Frågan är om så mycket skulle förändras? Både du och jag vet säkert att det förekommer månggifte "under bordet" i Sverige redan idag liksom, jag håller med om att det skulle kunna slå väldigt hårt mot en annan grupp så därför förstår jag ditt motstånd. Frågan är om det problem vi tänker på inte borde arbetas med på annat sätt?

Hur mycket påverkar en legalisering? Omöjligt att svara på, men en tanke. 
    Jag är inte naiv. Jag vet mycket väl att det redan idag sker månggifte under bordet men många av dessa kvinnor är inte lagligt bundna till mannen utan kan oftast ta sitt pick och pack och sticka när dem väl kommer på fötter medans en legalisering skulle binda dem till mannen och göra det svårare för kvinnan.

Ja, det är väl exakt lika lätt att svara på den frågan som frågan om legalisering av cannabis.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 19:00:44 följande:

Eeh,,, förekommer det månggifte i Sverige??? Kan inte tro det, för det är t.o.l. olagligt! Men du syftar säkert på något mer specifikt? Förklara gärna.
    Ja, det gör det. Tyvärr.

Att vara någons syster eller dotter på papper behöver inte alltid stämma i verkligheten.  
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 20:36:54 följande:
    Det är ingen som hindras från att ha bröllopsceremonier.  Det jag talar om är vilka som utfärdar det juridiska avtalet. Det är ett väldigt vanligt förfarande i många länder.

Dokument för samtyckande är naturligtvis något som skulle behandlas i samband med att man söker äktenskapslicens. De som är gifta när de kommer hit får naturligtvis fortsätta vara det. Allt annat  är bisarrt.

Det här är en sådan fråga som är så pass politiskt inkorrekt att den till och med lurar hem partiledaren för Centern från semestern. Det är rent humoristiskt att du kallar min ståndpunkt PK.

Det är du som talar om tvång, inte jag. Om du kontaktar föreningen jag länkade till så kan du få lära dig någonting.
    Varför ska det tas bort bara för att du som minoritet på lagligt sätt vill rättfärdiga ditt val i livet?

Så egentligen bryr du dig inte om gruppen lagen kommer slå hårt på? 

Att börja dalta med minoriteter och alla deras knasiga åsikter/krav är PK i dagens Sverige. Ja. 

Nu frågade jag dig om du tycker pederasti-förhållande ska vara lagligt eller inte? Det är också någon form av månggifte. Vad sägs? Du snackade om att du förespråkar frivillighet. Det gör jag också.

Vill du inte se att legalisering av månggifte är som att öppna pandoras ask och vill du inte se att du med din ståndpunkt gör det möjligt för många kvinnor att hamna i en fruktansvärt knipa så tänker jag köra med samma taktik.              

• I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 20:42:52 följande:
    Jag pratade om möjlighet till fler vårdnadshavare.

Nej, det räcker inte med att hen kallar oss för sina föräldrar. Vi har olika laglig rätt till sådant som vårt barn har behov av, som föräldramöten, sjukvård och apotek. Det är en väldig massa fullmaktsskrivande, och har man glömt det är det många gånger stopp (exempelvis på att ta ut medicin). Det viktigaste är dock att vårt barn, i händelse av att vi skulle separera och tvista, inte har tveklös rätt till umgänge med alla sina föräldrar. De biologiska föräldrarna kan sätta käppar i hjulet för detta. Även om de flesta tänker att "JAG skulle minsann inte göra så!", så visar historien att den goda viljan ofta förbränns när separationen är ett faktum. Jag är inte så naiv att jag tror jag står över allt sådant.

Jag gillar inte detta. Jag tror säkert att du är lycklig och trivs jättebra med ditt liv men försök sätt dig in i andras situation om du för en stund kan bortse från ditt behov av att få ditt val legaliserad. Månggifte har gjort livet surt för många kvinnor världen över. Att moderna (kan diskuteras i vissa fall) kvinnor i dagens Sverige känner ett behov av att få månggifte accepterad i samhället visar bara att någonting inte står rätt till.
  • I Rose I
    Queenie70 skrev 2013-01-15 22:11:30 följande:

I samma stund som du börjar jämföra vuxna samtyckande individers val ned "pederaster" så förlorar du all trovärdighet i debatten, dom visserligen inte är okomplicerad. Homosexuella är också i minoritet, hur ser du på deras rättigheter att ingå ältenskap? Varför skulle det ens vara ett så stort hot mot samhället om det som du
    Mycket riktigt påpekar är en minoritet som skulle välja denna äktenskapsform?
    Varför? Vad är det som är fel med pederasti-äktenskap tycker du? Jag pratar ju självklart inte om tvång utan frivillig samlevnad mellan vuxna människor. Det är väl vad diskussionen handlar om, eller hur?

Att vara minoritet i ett samhälle behöver inte betyda att problematiken kommer vara obetydligt.   

• I Rose I
    GummiGutta skrev 2013-01-15 22:21:52 följande:
    Det fanns inte som val men varför inte skrota det juridiska äktenskapet helt så får folk leva i vilka familjekonstellationer dom vill utan att samhället lägger sig i.
  • I Rose I
    Queenie70 skrev 2013-01-15 22:20:00 följande:

Nej det är inte mångifte i sig som gjort livet surt, utan att man inte haft rättigheten att själv välja. Problemet är alltså inte mångiftet utan rätten till fri vilja. Den inskränkning i rätten att välja hur man vill leva förespråkar även du, det blir motsägelsefullt. Men peoblemet här är att du blandar äpplen och päron.
    Sant men jag ser absolut ingenting av värde i månggifte. Folk får bo med vem dem vill men gör det inte möjligt att på lagligt sätt samla sexslavar. Nej, jag ryser av tanken. Har hört så många historier från kvinnor som varit fasta i dessa äktenskap...
  • I Rose I
    Queenie70 skrev 2013-01-15 22:25:19 följande:

Men i bwgreppet pederast så handlar det ju om en man som har en sexuell relation med en pojke som INTE är vuxen så där faller ju jämförelsen.
    Nej, det behöver det inte vara, utan det kan handla om en yngre (byxmyndig) man. Självklart förespråkar jag inte pedofili.
  • I Rose I

1 man, flera fruar är ändå mycket lättare att genomföra än 1 kvinna, flera män. Det sistnämnda blir bara så krångligt. Ska barnet ärva alla sina "pappor"? Hur ska arvsrätten gå till? Har någon tänkt på detta? När barnet blir sjuk och man behöver föräldrarnas samtycke, vilket cirkus tänker jag då? Att få alla "pappor" att gå med om nu några vägrar samtycka till något. Kan någon vara snäll och tänka på dessa saker och bortse från härligheten att ha flera sexpartners?

• I Rose I
    Queenie70 skrev 2013-01-15 22:38:17 följande:

Du verkar sexfixerad måste jag säga. Är sex det primära i dina kärleksförhållanden eller? Jag håller med om att det med mångifte skulle dyka upp en hel del juridiska kom
    Du får hemsk gärna svara på frågorna. Sex är det primära i alla kärleksförhållanden. Att påstå annat är bara dumt och förnekelse såvida man inte lider av asexualitet.
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?