Inlägg från: I Rose I |Visa alla inlägg
  • I Rose I

vad anser ni om månggifte?

Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 15:46:17 följande:

Va? Hur faen får du till DEN tolkningen? Det är DU som ojjade dig över att barn inte får veta vilka deras pappor är! Jag har läst (för länge sedan förvisso, men jag gissar att de inte förändrats så värst) att en förvånansvärt stor andel av barnen som föds INTE har den pappa som de "ska" ha. Det är statistik, fakta. Folk ÄR otrogna. Det är också fakta. Du kan ta illa upp över det om du vill, men det kommer inte förändra faktum: vill du VERKLIGEN att barn ska ha rätt till att veta vem deras biologiska pappa är, så SKA man slopa faderskapspresumptionen. Om du däremot INTE tycker det, så ska du sluta använda det som ett argument mot flersamma äktenskap.
    (Det är för övrigt i alla fall ett löjligt argument - folk lever redan flersamt, och en del lever i små flersamma familjer och har redan barn, äktenskapet kommer inte att förändra det fakumet, utan enbart ge samma rättigheter till dessa familjer, barnen inkluderat, som vanliga gifta par har.)  
    Statistik som gäller världens alla länder och folkgrupper tar jag gärna del av. Försök kom ihåg var du har läst det. Om det nu är så att det var en artikel om en viss folkgrupp så ska du nog va jävligt försiktigt att i framtiden trampa sverigedemokrater på svansen. 
    Visst, är det någon som är osäker ifall denne är far till barnet så är det bara att kolla upp det.  

(Säkert gulligt och mysigt.)  
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 15:51:57 följande:

Inte alls Rose, jag är inte det minsta upp i varv, och inte i försvarsställning heller. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du projicerar.
    Rose, jag skriver inte om MINA erfarenheter - jag talar om STATISTIK. Jag trodde jag skrev det upprepade gånger, om inte så my bad för missen.    
    Nej, du skrev av det du hittils har fått erfara och läst här på FL Förvånad så drog du slutsatserna som var helt fel.  
  • I Rose I
    Toboas skrev 2013-01-17 15:50:23 följande:
    Om man inte söker någon av de andra visumtyperna så måste personer från Thailand - precis som män och kvinnor från alla andra länder utanför EU - kunna påvisa en relation med en svensk eller EU-medborgare. Som jag skrev tidigare så är giftermål inte något krav.

Tror du verkligen att svenska myndigheter har särlagstiftning för Thailändare?
    Och det var just dem som gifter sig och kommer hit till Sverige som jag menade i inlägget jag skrev. Jag förstår inte vad du har hakat upp dig på.

Nej, det tror jag inte och varför skulle jag det?
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 15:58:43 följande:

Nu talade jag om statistik från Sverige, tror inte det finns någon internationellt sammanställd statistik. Hur det ser ut i andra länder finner jag dessutom högst ointressant i en tråd om SVENSKA förhållanden (i ordets båda betydelser). Statistik tar i sådana här frågor sällan hänsyn till personens ursprung, då det inte är relevant för undersökningen.

Va? Är man osäker på sitt faderskap så har man rätt att kolla upp det, ja? Eller vad försökte du säga?  
    Dåså, skriv det då. Bara för att det ser ut som den gör i t.ex. Sverige så kan du inte stämpla majoriteten så som du gjorde. Det är inte rätt.

Jag har en hel del åsikter om folk som väljer polygami förhållanden men jag håller tyst då det nog inte stämmer in på alla även om vissa inlägg här i tråden har bekräftad mina fördomar. 

Jag vet inte. Du snackade om fäder som inte vet om dem är far till ungarna eller inte därav mitt svar.      
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 16:01:28 följande:

Nej, det skrev jag om trådar om folk som är sura på sina styvbarn.
    Från inlägg #610.

"Vet du, efter många år på FL, men också efter att ha sett många gifta par under mina levnadsår, så skulle jag säga att många, kanske rentav majoriteten av äktenskapen idag är vänskapsäktenskap. Visst, folk var kära en gång i tiden, men efter år av rutiner och vardagar har det i blivit vänskap av det hela. Därför är folk också otrogna så ofta - de vill ha nytt, spännande, kittlande. Också därför många skiljer sig, när monogamidrömmen visar sig vara trängre än de trott, och de inte längre står ut med varandra."

Det var inte svårt att hitta inlägget... 
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 16:09:59 följande:

Om du ska citera, citera för tusan då rätt!
    Jaha, vad var felet i citatet? Exakt det du skrev vilket är fel.

Mina fördomar om folk som väljer polygami förhållande behöver vi inte gå in på så mycket. Skrev annars tre saker i ett tidigare inlägg.   
  • I Rose I
    Toboas skrev 2013-01-17 16:26:49 följande:
    Du påstod att kvinnor från Thailand måste vara gifta för att få komma in i landet, först som ett rent påstående och sedan som en fråga:

När jag skrev den meningen så hade jag så som många andra gamla gubbar med sina 30års yngre fru i åtanken som är den gruppen som mest far illa.
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 16:24:48 följande:
    Vad som är fel är att du kapat bort slutet på första meningen, ett gäng ord emellan och klistrat ihop med en helt annan mening, vilket helt byter betydelse på texten. Det första är ett konstaterande av min erfarenhet (att många som varit gifta länge verkar ha blivit vänner mer än älskande). Det senare är mina funderingar kring effekten av detta, att det kanske är det som gör att så många faktiskt är otrogna (och det är statitstik, inte min erfarenhet) och skiljer sig (dito).

Kapat bort? Det är lögn. Allt du skrev finns i citatet och du har fel. Inte ens statistikargumentet du kom med som efterkonstruktion stödjer det du säger. Som sagt att du har haft dåliga erfarenheter av monogamförhållande är i så fall lika giltig argument som alla trasiga polyförhållande jag har sett under min livsstil.
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 17:11:44 följande:
    Försöker du tala om för MIG vad JAG skrivit och vad JAG menade? Med tanke på att jag vet att du inte har lässvårigheter eller svårt att tolka skriven text börjar jag luta åt att du trollar med mig...

Skillnaden är att jag inte använder mina argument för att förbjuda monogama äktenskap, utan som en jämförelse mot DIN kritik.  

Det går att kolla upp om man får upp alla inlägg du har skrivit i tråden. Ingen hjärnkirurgi. Jag har inte kapat av något.

Det ÄR inte förbjudet med polygama förhållande i Sverige.
  • I Rose I
    Love her!
  • I Rose I

Sedan skulle jag inte kalla Bahareh för muslim men det är en annan diskussion...

• I Rose I
    Toboas skrev 2013-01-20 21:06:39 följande:
    Hon verkar kalla sig det, varför skulle inte du göra det?
    Kulturell schizofrenia...
  • I Rose I
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-20 22:09:37 följande:

Eller så är det du som har en skum syn på vad muslim är. Flört
    Nejdå, jag kan mina landsmäns psyke utantill.
  • I Rose I
    LindaEfraim skrev 2013-01-20 22:57:30 följande:
    Eller så är man liberal eller konservativ muslim, kristen eller Jude!
    Finns inga som kan kalla sig för liberala muslimer. Kulturell, pappers och wannabe-muslimer lever i sin egen fantasivärld.
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?