Inlägg från: Cogito ergo sum |Visa alla inlägg
  • Cogito ergo sum

vad anser ni om månggifte?

Kan inte rösta riktigt då jag är kluven..spontant tänker jag att alla ska få ha rätt att leva sitt liv som de vill.
    Men hur löser man allt praktiskt så att alla får det som de behöver. Även emotionellt och mentalt , ekonomiskt. har man råd så ok..men inte att någon ska ha många fruar men inte kan försörja dem då man har försörjningsplikt mot varandra som gifta.

• Cogito ergo sum
    pontus1992 skrev 2013-01-15 08:53:47 följande:

men varför ska det handla om en man som har många fruar och varför ska han isåfall försörja dem.. det kan väl vara en kvinna som har många män lika gärna. Sen ska man väl försörja varandra.
    Sant..men då kommer samma fråga upp. Hur löser man försörjning om någon  eller några förlorar jobb osv Tex en kvinna jobbar och tre män..två förlorar jobbet. Det blir ett verkligt tungt lass och har man dessutom barn i bilden så blir det tyngre ekonomiskt. Hur gör man om familjen måste flytta för att på jobb? Ska hela familjen flytta och några ev förlora jobben eller ska de dela på sig? ( svårt nog när det enbart är två)
    Känns lite som att skulle kunna utnyttjas på fel sätt. Sedan måste man även se så att all involverade verkligen är med på det.  
  • Cogito ergo sum
    Queenie70 skrev 2013-01-15 09:01:08 följande:
    Tycker folk ska få gifta sig med exakt hur många och i vilka konstelationer de vill så länge alla gör det av fri vilja. Kan dock se en jävla massa juridiska komplikationer i samband med skiljsmässor, barn och dödsfall som man nog inte löser i en handvändning.
    Det med..blir komplicerat. Tittar ofta på jag och mina fruar på tlc..och det är svårt att få ihop det med alla viljor och bråk mellan de olika partners svartsjuka osv. Sedan har vi barnen och vad de får utstå i skolan osv.
  • Cogito ergo sum
    Lilia skrev 2013-01-15 10:57:53 följande:

Vem har pratat om att försörja varandra? Alla parter jobbar ju, och fruarna/frun är lika skyldig att försörja mannen/männen som tvärtom. Går inte det så finns det precis som idag socialbidrag. Så behöver det väl inte vara en man med många fruar.
    Säger vem? Ingen har sagt att alla jobbar eller kommer behålla jobbet? Frågeställningen som du undrar om har jag redan svarat på. 
  • Cogito ergo sum
    MaryArden skrev 2013-01-15 11:22:59 följande:
    Allt det där är ju frågor för familjen, inte samhället.
    Nej samhället tar smällen om de inte kan lösa det..De behöver de troligvis finansciellt stöd..soc verkar lösa allt enligt en del.
  • Cogito ergo sum
    MaryArden skrev 2013-01-15 12:32:35 följande:
    Ingen har sagt att "soc verkar lösa allt", däremot har Lilia tagit upp att soc finns om det inte går att försörja sig. Knappast ett kontroversiellt uttalande, och knappast något som går att tolka till "soc verkar lösa allt". 

Om du är orolig för att folks civilstånd ska tära på statens finanser rekommenderar jag dig att argumentera emot möjligheten att vara singel istället för möjligheten att vara fler i ett äktenskap. 

Jag argumenterar inte för det..jag undrar över om det går att lösa utan att det blir problem som samhället måste ta.  Typiskt när man har en frågetsällning och folk drar upp soc..om man är gifta så går det inte att få soc...utan då måste de skilja sig eller hur? Är det en bättre lösning? Om det går att lösa på ett praktiskt sätt utan stora komplikationer så får folk göra vad de vill.
  • Cogito ergo sum
    Queenie70 skrev 2013-01-15 12:37:50 följande:

Fast frågor om bodelning när en kanske vill skilja sig från gruppen, försörjningsansvar, arv, faderskap, gemensamma respektive särkullsbarn etc är ju högsta grad en fråga för samhället som ska lagstifta och verkställa dylika frågor. Jag är i som sagt i princip för att folk ska få gifta sig precis hur de vill men samtidigt ser jag att det ger upphov till en hel del juridiska nötter, som antagligen inte knäcks med ett pennsrag eller två.
    Det är precis detta jag undrar över..
  • Cogito ergo sum
    pontus1992 skrev 2013-01-15 12:46:32 följande:

men även de som är gifta med flera kan väl ha akassa kommer ju inte bli fler arbetslösa som en komplikation för månggifte
    Alla har inte detta..men som sagt om det går att lösa på ett praktsikt sätt så för all del. Då får de gifta sig med 40 om de vill. Jag tänker ifrån värsta scenario.. inte bästa och sedan säger ups..
  • Cogito ergo sum
    MaryArden skrev 2013-01-15 13:33:03 följande:
    Det föll bort ett ord, skulle stå "Om du är orolig för att folks civilstånd ska tära på statens finanser rekommenderar jag dig att argumentera emot möjligheten att vara singel istället för mot möjligheten att vara fler i ett äktenskap."

Om du tycker att någon tagit upp soc på ett konstigt sätt är det bättre att du säger det rent ut. Vilket inlägg syftar du på?

Om endast en av två  i ett äktenskap tappar sin försörjning är risken mindre att de kommer att belasta soc, då de troligen klarar sig långt på den andres inkomst. Är det tre i ett äktenskap är risken ännu mindre. Månggifte minskar risken att de hamnar hos soc, inte ökar. 
    OK..de jag känner är fruar till män där enbart mannen jobbar där de är gifta flera fast inte enligt svensk lag och kasserar in bidrag i skilda hem..de varken vill eller får jobba för sina män.  Hur ska dessa hanteras? Jag tycker det är fel..och det står jag för.
  • Cogito ergo sum
    PolyPond skrev 2013-01-15 13:34:13 följande:
    Hur skulle det bli skillnad från att vara sambos, menar du?
    Sambo? Jag har aldrig nämt sambo.
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?