• pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Nu har ju månggifte varit lite på tapeten efter Centerns utspel i förra veckan. Vad skulle vara bra och vad skulle vara dåligt med månggifte OBS DETTA SKA INTE BLI NÅGON DISKUSSION OM VARKEN MUSLIMER ELLER MORMONER vill bara veta vad ni anser om folks rätt till eget val.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad anser ni om månggifte?
  • pontus1992
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 11:42:58 följande:
    Säger vem? Ingen har sagt att alla jobbar eller kommer behålla jobbet? Frågeställningen som du undrar om har jag redan svarat på. 

men även de som är gifta med flera kan väl ha akassa kommer ju inte bli fler arbetslösa som en komplikation för månggifte
  • MaryArden
    Queenie70 skrev 2013-01-15 12:37:50 följande:

Fast frågor om bodelning när en kanske vill skilja sig från gruppen, försörjningsansvar, arv, faderskap, gemensamma respektive särkullsbarn etc är ju högsta grad en fråga för samhället som ska lagstifta och verkställa dylika frågor. Jag är i som sagt i princip för att folk ska få gifta sig precis hur de vill men samtidigt ser jag att det ger upphov till en hel del juridiska nötter, som antagligen inte knäcks med ett pennsrag eller två.
    Det var inte den typen av frågor som den jag citerade tog upp, jag håller med dig i att det du skriver här ovan är frågor för samhället. 
  • Ljushuvud
    Queenie70 skrev 2013-01-15 12:44:47 följande:
    Makt är alltså det som du främst tänker på när det gäller äktenskap??! Skumt! De flesta andra av oss tänker nog mest på kärlek och en vilja att dela sina livmed varandra. Skulle det vara mer primitivt att älska och dela sitt luv med två eller tre personer än att bara vilja göra det med en person?

Det är ett av de främsta problemen, inte det jag själv förknippar med giftemål.
  • Cogito ergo sum
    MaryArden skrev 2013-01-15 12:32:35 följande:
    Ingen har sagt att "soc verkar lösa allt", däremot har Lilia tagit upp att soc finns om det inte går att försörja sig. Knappast ett kontroversiellt uttalande, och knappast något som går att tolka till "soc verkar lösa allt". 

Om du är orolig för att folks civilstånd ska tära på statens finanser rekommenderar jag dig att argumentera emot möjligheten att vara singel istället för möjligheten att vara fler i ett äktenskap. 

Jag argumenterar inte för det..jag undrar över om det går att lösa utan att det blir problem som samhället måste ta.  Typiskt när man har en frågetsällning och folk drar upp soc..om man är gifta så går det inte att få soc...utan då måste de skilja sig eller hur? Är det en bättre lösning? Om det går att lösa på ett praktiskt sätt utan stora komplikationer så får folk göra vad de vill.
  • pontus1992
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 12:45:29 följande:
    Man måste ju inte gifta sig med många! Man kan leva med många ändå! Alltså,, såååå korkat med månggifte. Pinsamt! En sak som inte många lärt sig är att "monogami" är den i särklass största demokratiska händelsen i mänsklighetens historia! Men det kan ni ju fundera på varför och hur det kan vara det...

hälften av alla trådar här handlar om otrogna män och kvinnor typ så monogamin den finns ju knappt.
  • Cogito ergo sum
    Queenie70 skrev 2013-01-15 12:37:50 följande:

Fast frågor om bodelning när en kanske vill skilja sig från gruppen, försörjningsansvar, arv, faderskap, gemensamma respektive särkullsbarn etc är ju högsta grad en fråga för samhället som ska lagstifta och verkställa dylika frågor. Jag är i som sagt i princip för att folk ska få gifta sig precis hur de vill men samtidigt ser jag att det ger upphov till en hel del juridiska nötter, som antagligen inte knäcks med ett pennsrag eller två.
    Det är precis detta jag undrar över..
  • pontus1992
    Fia 28 skrev 2013-01-15 12:22:37 följande:
    Nej. Jag anser att man endast knullar den man är gift med så länge man inte har ett öppet förhållande.

så du är för månggifte?
  • Ljushuvud

Fördomsfullt, men jag tror att ålder och brist på erfarenhet innebär en större benägenhet att tror att polygami är bra...

• Elin 885

om alla är med på det och det gäller både kvinnor och män så varför inte.
    men jag skulle aldrig klara det för mig själv alltså, jag vill ha min man ifred =D.

• Cogito ergo sum
    pontus1992 skrev 2013-01-15 12:46:32 följande:

men även de som är gifta med flera kan väl ha akassa kommer ju inte bli fler arbetslösa som en komplikation för månggifte
    Alla har inte detta..men som sagt om det går att lösa på ett praktsikt sätt så för all del. Då får de gifta sig med 40 om de vill. Jag tänker ifrån värsta scenario.. inte bästa och sedan säger ups..
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?