• pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Nu har ju månggifte varit lite på tapeten efter Centerns utspel i förra veckan. Vad skulle vara bra och vad skulle vara dåligt med månggifte OBS DETTA SKA INTE BLI NÅGON DISKUSSION OM VARKEN MUSLIMER ELLER MORMONER vill bara veta vad ni anser om folks rätt till eget val.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad anser ni om månggifte?
  • Ginny
    PumpkinQueen skrev 2013-01-15 12:04:06 följande:
    Men tänk om frun inte skulle ha några problem med det, då? Om mannen har två tjejer och båda tycker det är okej att dela på mannen, varför ska de inte få göra det under ärliga och legala former? 

Jag sa inte att jag är emot det (fast för min del vill jag inte dela min man med någon och jag orkar inte med en karl till), jag ifrågasatte bara situationen med "hemlig familj". Oftast känner man väl sin make/maka så bra att man vet om han/hon skulle acceptera fler i förhållandet?
  • Fia 28
    PumpkinQueen skrev 2013-01-15 11:16:45 följande:

Ni som säger NEJ till månggifte: Är det bättre att man är otrogen och har en "hemlig familj" vid sidan om?

Nej. Jag anser att man endast knullar den man är gift med så länge man inte har ett öppet förhållande.
  • MissStrawberry

För mig är ett äktenskap något som ska vara mellan två personer MEN jag respekterar att inte alla delar min uppfattning. Jag ser inte problemet med månggifte om alla inblandade parter är med på det och skulle därför vilja att möjligheten fanns, men tydigt reglerad. Jag anser att det är viktigt att både den nya och tidigare frun/mannen skriver under på att de vill ingå i samma familj. En man/kvinna ska alltså inte bara kunna skaffa två skilda familjer utan det ska vara tydligt att man gifter sig in i en stor familj.

• TatijaNa91

Jag är ju emot månggifte dåra,  jag menar varför ska man dra in massa barn för att mannen eller kvinnan vill ha vid sidan om?   Om man vill leva så, fine. Snacka ihop med din partner att du vill ha en kk,men att bilda en ny familj är för mig NO NO.

• Ljushuvud
    PumpkinQueen skrev 2013-01-15 11:16:45 följande:
    Ni som säger NEJ till månggifte: Är det bättre att man är otrogen och har en "hemlig familj" vid sidan om?
    Ja, det är jag på bilden

Ja! Absolut mycket bättre! Månggifte,,, den som inte fattar det primitiva med det,, ja vad skall man säga? Varför månggifte? Är det så att kvinnor vill vara gifta med flera män? Av vilken anledning? Jg har väldigt väldigt svårt att förstå att det finns någon som ens försöker lägga detta som förslag... Månggifte, så dumt att man blir mörkrädd! Så primitivt, och kortsiktigt! Att vara gift med EN person innebär en viss makt över den personen, och att vara gift med två innebär MER makt,,, tre personer ännu mer makt... Fatta!! Att påstå att man inte har viss makt över den man är gift med är ju säkert många som vill i inbilla sig. Men det är så, mer eller mindre, i alla lägen och situationer!
  • MaryArden
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 11:44:05 följande:
    Nej samhället tar smällen om de inte kan lösa det..De behöver de troligvis finansciellt stöd..soc verkar lösa allt enligt en del.
    Ingen har sagt att "soc verkar lösa allt", däremot har Lilia tagit upp att soc finns om det inte går att försörja sig. Knappast ett kontroversiellt uttalande, och knappast något som går att tolka till "soc verkar lösa allt". 

Om du är orolig för att folks civilstånd ska tära på statens finanser rekommenderar jag dig att argumentera emot möjligheten att vara singel istället för möjligheten att vara fler i ett äktenskap. 

• hannis

Anser att man skall få bestämma själv hur många man vill gifta sig med.

• Queenie70
    MaryArden skrev 2013-01-15 11:22:59 följande:
    Allt det där är ju frågor för familjen, inte samhället.

Fast frågor om bodelning när en kanske vill skilja sig från gruppen, försörjningsansvar, arv, faderskap, gemensamma respektive särkullsbarn etc är ju högsta grad en fråga för samhället som ska lagstifta och verkställa dylika frågor. Jag är i som sagt i princip för att folk ska få gifta sig precis hur de vill men samtidigt ser jag att det ger upphov till en hel del juridiska nötter, som antagligen inte knäcks med ett pennsrag eller två.
  • Queenie70
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 12:30:23 följande:
    Ja! Absolut mycket bättre! Månggifte,,, den som inte fattar det primitiva med det,, ja vad skall man säga? Varför månggifte? Är det så att kvinnor vill vara gifta med flera män? Av vilken anledning? Jg har väldigt väldigt svårt att förstå att det finns någon som ens försöker lägga detta som förslag... Månggifte, så dumt att man blir mörkrädd! Så primitivt, och kortsiktigt! Att vara gift med EN person innebär en viss makt över den personen, och att vara gift med två innebär MER makt,,, tre personer ännu mer makt... Fatta!! Att påstå att man inte har viss makt över den man är gift med är ju säkert många som vill i inbilla sig. Men det är så, mer eller mindre, i alla lägen och situationer!

Makt är alltså det som du främst tänker på när det gäller äktenskap??! Skumt! De flesta andra av oss tänker nog mest på kärlek och en vilja att dela sina livmed varandra. Skulle det vara mer primitivt att älska och dela sitt luv med två eller tre personer än att bara vilja göra det med en person?
  • Ljushuvud

Man måste ju inte gifta sig med många! Man kan leva med många ändå! Alltså,, såååå korkat med månggifte. Pinsamt! En sak som inte många lärt sig är att "monogami" är den i särklass största demokratiska händelsen i mänsklighetens historia! Men det kan ni ju fundera på varför och hur det kan vara det...

Svar på tråden vad anser ni om månggifte?