• pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Nu har ju månggifte varit lite på tapeten efter Centerns utspel i förra veckan. Vad skulle vara bra och vad skulle vara dåligt med månggifte OBS DETTA SKA INTE BLI NÅGON DISKUSSION OM VARKEN MUSLIMER ELLER MORMONER vill bara veta vad ni anser om folks rätt till eget val.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad anser ni om månggifte?
  • pontus1992
    floppan2008 skrev 2013-01-15 10:53:49 följande:
    Nej! Man får knulla hur många man vill men månggifte nej tack det får finnas lite jävla regler om inte samhället ska flippa ur totalt.

varför skulle det flippa ur?
  • PumpkinQueen

Ni som säger NEJ till månggifte: Är det bättre att man är otrogen och har en "hemlig familj" vid sidan om?

Ja, det är jag på bilden
  • Alby

Polygami finns ju i alla kulturer och så länge alla parter är med på det så gör det mig inget. Såg en dokumentär för nåt år sen så en kvinna levde med två män, alla tre sov tillsammans i en säng och de var alla lyckliga. Det va lite udda men rätt gulligt faktiskt. :) Kan inte rösta, frågar du om det är rätt att ex en kvinna har två makar och att makarna inte är kära i varandra. Eller om tre personer är kära i varandra?

• MaryArden

Som en generell regel är jag för sådant som handlar om samtyckande vuxna. Som en konsekvens är jag även för månggifte.  

• MaryArden
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 09:01:35 följande:
    Sant..men då kommer samma fråga upp. Hur löser man försörjning om någon  eller några förlorar jobb osv Tex en kvinna jobbar och tre män..två förlorar jobbet. Det blir ett verkligt tungt lass och har man dessutom barn i bilden så blir det tyngre ekonomiskt. Hur gör man om familjen måste flytta för att på jobb? Ska hela familjen flytta och några ev förlora jobben eller ska de dela på sig? ( svårt nog när det enbart är två)
    Känns lite som att skulle kunna utnyttjas på fel sätt. Sedan måste man även se så att all involverade verkligen är med på det.  
    Allt det där är ju frågor för familjen, inte samhället.
  • Thaleya1
    Queenie70 skrev 2013-01-15 09:01:08 följande:
    Tycker folk ska få gifta sig med exakt hur många och i vilka konstelationer de vill så länge alla gör det av fri vilja. Kan dock se en jävla massa juridiska komplikationer i samband med skiljsmässor, barn och dödsfall som man nog inte löser i en handvändning.
    Behövs reda ut en hel del innan något förslag går igenom. Fast sålänge alla är samtyckande vuxna så ser jag egentligen inget fel i det.
  • Cogito ergo sum
    Lilia skrev 2013-01-15 10:57:53 följande:

Vem har pratat om att försörja varandra? Alla parter jobbar ju, och fruarna/frun är lika skyldig att försörja mannen/männen som tvärtom. Går inte det så finns det precis som idag socialbidrag. Så behöver det väl inte vara en man med många fruar.
    Säger vem? Ingen har sagt att alla jobbar eller kommer behålla jobbet? Frågeställningen som du undrar om har jag redan svarat på. 
  • Cogito ergo sum
    MaryArden skrev 2013-01-15 11:22:59 följande:
    Allt det där är ju frågor för familjen, inte samhället.
    Nej samhället tar smällen om de inte kan lösa det..De behöver de troligvis finansciellt stöd..soc verkar lösa allt enligt en del.
  • Ginny
    PumpkinQueen skrev 2013-01-15 11:16:45 följande:

Ni som säger NEJ till månggifte: Är det bättre att man är otrogen och har en "hemlig familj" vid sidan om?

Men om den som blir bedragen inte gillar att maken (får vi väl anta att det handlar om eftersom det är svårt för en kvinna att dölja en graviditet) är otrogen så gillar hon väl inte att vara en av flera fruar heller? I båda fallen får hon ju dela honom med en annan. Känner den här människan att han måste ha ytterligare en familj så kan han väl skilja sig först?
    Lilia skrev 2013-01-15 10:57:53 följande:

Vem har pratat om att försörja varandra? Alla parter jobbar ju, och fruarna/frun är lika skyldig att försörja mannen/männen som tvärtom. Går inte det så finns det precis som idag socialbidrag. Så behöver det väl inte vara en man med många fruar.
    Jag är inte säker på att socialbidrag delas ut till en person som är gift med en person som har arbete.

Ni som är lite mer insatta, finns det något exempel på en kvinna med flera äkta män eller handlar det alltid om motsatsen?  
  • PumpkinQueen
    Ginny skrev 2013-01-15 11:54:35 följande:

Men om den som blir bedragen inte gillar att maken (får vi väl anta att det handlar om eftersom det är svårt för en kvinna att dölja en graviditet) är otrogen så gillar hon väl inte att vara en av flera fruar heller? I båda fallen får hon ju dela honom med en annan. Känner den här människan att han måste ha ytterligare en familj så kan han väl skilja sig först?
    Men tänk om frun inte skulle ha några problem med det, då? Om mannen har två tjejer och båda tycker det är okej att dela på mannen, varför ska de inte få göra det under ärliga och legala former? 
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?