• pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Nu har ju månggifte varit lite på tapeten efter Centerns utspel i förra veckan. Vad skulle vara bra och vad skulle vara dåligt med månggifte OBS DETTA SKA INTE BLI NÅGON DISKUSSION OM VARKEN MUSLIMER ELLER MORMONER vill bara veta vad ni anser om folks rätt till eget val.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad anser ni om månggifte?
  • I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:03:47 följande:
    Nu krävs det ju inte direkt polyäktenskap för att "tomten ska vara far till alla barn".
    Men då så och så vitt jag vet så är det ingen som har hindrat dig att leva med sina makar eller?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 15:05:18 följande:
    Min granne är en indian gift med en kines..

Jag förstår inte stycket i mitten.  

På samma sätt som du bedömer ensamheten som mer isolerad finns det kvinnor som anser att det är ett rent helvete att tvingas bo tillsammans med andra kvinnor.     
    Vad har dina grannar med detta att göra?

Vad är det du inte förstår med stycket?
    Det flyttar hit personer idag som befinner sig i äktenskap bestående av en man och flera kvinnor. Eftersom Sverige inte tillåter polygyni/polygami, så blir en av dessa fruar "äkta" fru enligt svensk lag, medan övriga förlorar såväl arvsrätt som andra tryggheten som kommer med äktenskap.

Är det inte lämpligt att de personer som själva ingår äktenskap får bedöma om de vill göra det eller inte? Det är inte tvångsgifte som bör införas.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 15:06:40 följande:
    Men då så och så vitt jag vet så är det ingen som har hindrat dig att leva med sina makar eller?
    Nej, men du har inga invändningar som håller för att vi inte skulle kunna få vara gifta allihopa, då dina exempel är realitet redan som det är.
    Det som däremot skulle kunna vara positivt för oss är ett regelverk som faktiskt är anpassat efter våra förhållanden, med arvsrätt, trygghet för barnen och allt vad det innebär.

• I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:09:52 följande:
    Vad har dina grannar med detta att göra?

Vad är det du inte förstår med stycket?
    Det flyttar hit personer idag som befinner sig i äktenskap bestående av en man och flera kvinnor. Eftersom Sverige inte tillåter polygyni/polygami, så blir en av dessa fruar "äkta" fru enligt svensk lag, medan övriga förlorar såväl arvsrätt som andra tryggheten som kommer med äktenskap.

Är det inte lämpligt att de personer som själva ingår äktenskap får bedöma om de vill göra det eller inte? Det är inte tvångsgifte som bör införas.
    För att visa att din argument att du har hittat två man som är villiga att dela en kvinna är lika unik som en indian/kines äktenskap. 
    Så istället för hårdare krav och ett förbud så ska man göra det lagligt för männen att ta hit kvinnor? Förvånad Jag är mållös. Jag tror kvinnorna klarar sig utmärkt utan arvsrätt. Tror du inte det?

Vem ska kontrollera detta hade du tänkt dig?     

Jag fick aldrig ett svar på hur man ska fastställa vems barnet är? Är det bara mamman som ska ha ensamrätt om att veta vilka barn som är hennes? Männen ska bara vara spermadonatorer utan vetskap om vilka barn som är deras?    
  • bellan

Man kan väl vara kär i flera :)
    Jag är för!
    Fast det skulle aldrig passa mig :) Men jag tycker att man ska få göra som man vill! 

• I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:12:15 följande:
    Nej, men du har inga invändningar som håller för att vi inte skulle kunna få vara gifta allihopa, då dina exempel är realitet redan som det är.
    Det som däremot skulle kunna vara positivt för oss är ett regelverk som faktiskt är anpassat efter våra förhållanden, med arvsrätt, trygghet för barnen och allt vad det innebär.
    Är det förbjudet att skriva testament till någon man inte är gift med i Sverige?

Vad är det som saknas i ditt/(dina?) förhållande(t)? Att du lagligt vill skrika ut ditt val? Vad annars?

Finns säkert folk som skulle vilja se pederasti lagligt igen....       
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 15:15:18 följande:
    För att visa att din argument att du har hittat två man som är villiga att dela en kvinna är lika unik som en indian/kines äktenskap. 
    Så istället för hårdare krav och ett förbud så ska man göra det lagligt för männen att ta hit kvinnor? Förvånad Jag är mållös. Jag tror kvinnorna klarar sig utmärkt utan arvsrätt. Tror du inte det?

Vem ska kontrollera detta hade du tänkt dig?     

Jag fick aldrig ett svar på hur man ska fastställa vems barnet är? Är det bara mamman som ska ha ensamrätt om att veta vilka barn som är hennes? Männen ska bara vara spermadonatorer utan vetskap om vilka barn som är deras?    
    Eftersom jag känner flera, så kan det inte vara unikt.

Det kommer redan hit familjer som består av flera vuxna. Dessa familjer splittar vi upp. Hur humant är det, tycker du?
    Varför skall de bli av med den arvsrätt som de hittills haft rätt till? På vilket sätt gynnar det de kvinnor du säger dig värna?

Hur vet någon om man vilkens barn det egentligen är?
    Vad sägs om något så förlegat som samtal och ärlighet?
    I somliga polyrelationer kan det dessutom vara ganska oviktigt vilken som stått för det biologiska arvet. Mitt eget barn har två fäder, inte en.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 15:18:51 följande:
    Är det förbjudet att skriva testament till någon man inte är gift med i Sverige?

Vad är det som saknas i ditt/(dina?) förhållande(t)? Att du lagligt vill skrika ut ditt val? Vad annars?

Finns säkert folk som skulle vilja se pederasti lagligt igen....       
    Nej, det är inte förbjudet att skriva testamenten, men som lagvigd har du utan att skriva något, en lott som är din.
    Det krävs äktenskapsförord för att kunna dela på den. Du har också efterlevandeskydd i form av besittningsrätt och sådant som jag tror hänger ihop med äktenskapet på ett annat sätt än samboskap.

Det som saknas i vår relation är främst trygghet för vårt barn. Det är också därför jag, för egen del, finner möjligheten till flera vårdnadshavare än två som en viktigare fråga än äktenskap.

pederasti - Varför blandar du in sådant som inte hör hit?
    Din sista invändning är ungefär lika relevant för detta som reglerna för skogsplantering.

• I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:32:30 följande:
    Eftersom jag känner flera, så kan det inte vara unikt.

Det kommer redan hit familjer som består av flera vuxna. Dessa familjer splittar vi upp. Hur humant är det, tycker du?
    Varför skall de bli av med den arvsrätt som de hittills haft rätt till? På vilket sätt gynnar det de kvinnor du säger dig värna?

Hur vet någon om man vilkens barn det egentligen är?
    Vad sägs om något så förlegat som samtal och ärlighet?
    I somliga polyrelationer kan det dessutom vara ganska oviktigt vilken som stått för det biologiska arvet. Mitt eget barn har två fäder, inte en.
    Bara för att du som tydligen befinner dig i dessa kretsar känner fler än dina makar så bevisar det ingenting. Ja, det är fortfarande unik med män som kan tänka sig dela en kvinna och bo under samma tak.

Det enda jag läser av dina inlägg är att du vill häva din egen rätt att leva med två man och skrika ut det lagligt. Du har ingen aning hur dessa kvinnor har det. Jag har haft med många sådana kvinnor att göra. Du vill göra deras helvete lagligt.    

Jag....Tyst....Tyst...Tyst

Vad hjälper samtal och ärlighet menar du när man inte vet vems sperma som befruktade ägget?    

• I Rose I
    PolyPond skrev 2013-01-15 15:37:44 följande:
    Nej, det är inte förbjudet att skriva testamenten, men som lagvigd har du utan att skriva något, en lott som är din.
    Det krävs äktenskapsförord för att kunna dela på den. Du har också efterlevandeskydd i form av besittningsrätt och sådant som jag tror hänger ihop med äktenskapet på ett annat sätt än samboskap.

Det som saknas i vår relation är främst trygghet för vårt barn. Det är också därför jag, för egen del, finner möjligheten till flera vårdnadshavare än två som en viktigare fråga än äktenskap.

pederasti - Varför blandar du in sådant som inte hör hit?
    Din sista invändning är ungefär lika relevant för detta som reglerna för skogsplantering.
    Att skriva äktenskapsförord tar inte långt tid.

Förresten, ska det vara en gräns på hur många vårdnashavare ett barn kan ha eller är det typ fritt fram att skriva en A4-papper lång lista över vårdnadshavare?

Varför? Visst var en av argumenten att alla ska ha rätt till att göra vad dem vill?     

Svar på tråden vad anser ni om månggifte?