• pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Nu har ju månggifte varit lite på tapeten efter Centerns utspel i förra veckan. Vad skulle vara bra och vad skulle vara dåligt med månggifte OBS DETTA SKA INTE BLI NÅGON DISKUSSION OM VARKEN MUSLIMER ELLER MORMONER vill bara veta vad ni anser om folks rätt till eget val.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad anser ni om månggifte?
  • PolyPond
    Queenie70 skrev 2013-01-15 12:37:50 följande:

Fast frågor om bodelning när en kanske vill skilja sig från gruppen, försörjningsansvar, arv, faderskap, gemensamma respektive särkullsbarn etc är ju högsta grad en fråga för samhället som ska lagstifta och verkställa dylika frågor. Jag är i som sagt i princip för att folk ska få gifta sig precis hur de vill men samtidigt ser jag att det ger upphov till en hel del juridiska nötter, som antagligen inte knäcks med ett pennsrag eller två.
    Det är helt sant. EN lösning skulle vara att ändra arvsrätten, som i dagens samhälle av särkullsbarn och omgiften redan utgör ett väldigt problem för många.
    Mitt förslag är obligatoriska testamenten. Dessa skall upprättas vid myndighetsdag och korrigeras vid varje ingånget äktenskap eller nytt barn (och när man vill där emellan). Att man alltid får ärva förälder bör tas bort. Man behöver inte gilla varandra för att man är släkt.
  • Cogito ergo sum
    MaryArden skrev 2013-01-15 13:39:38 följande:
    Det är ju ett argument för månggifte? Om de kunde gifta sig enligt svensk lag skulle det påverka deras möjligheter till bidrag, inte göra dem mer bidragsberoende. 
    Så med andra ord så kan de inte försörja fler så kan de inte ingå mångifte? Har jag fattat rätt?
  • PolyPond
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 13:47:16 följande:
    Hur löser man det juridiska? Både med hem och barn? Hur löser man arv seperationer? Hur löser man det om några förlorar jobbet..ev får på annan ort ska ni bli särbos eller ska alla flytta med en risk att några andra förlorar jobbet? ( tycker det verkar svårt nog när man är två) 
    Inget av detta blir ju särskilt mycket svårare för att man är gifta. Tvärtom kanske det skulle kunna bli mera rättvist om det fanns ett passande regelverk, till skillnad från idag när det inte gör det.
    Precis som i vilka relationer som helst måste vi resonera oss fram till det som är mest lämpligt i varje given situation. Vårt boende är sannolikt något vi skulle behöva gå ifrån om vi separerade, som så många andra som delar på sig. Ekonomin är bara en del i det (som för så många andra, det också). Om någon förlorar jobbet kan vi möjligen lösa det ändå. Det beror på. Ekonomiskt beror sådant mest på vilken bostad man skaffar.
  • MaryArden
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 13:51:28 följande:
    Så med andra ord så kan de inte försörja fler så kan de inte ingå mångifte? Har jag fattat rätt?
    Nej. 

Du säger att det finns familjer som ser sig som gifta, men som inte har möjlighet att vara det enligt  svensk lag och som en konsekvens av det får bidrag. Om lagen ändrades skulle förmodligen flera av dessa gifta sig, och minska sina möjligheter till dessa bidrag. Ditt exempel är därför ett ekonomisk argument för varför månggifte borde tillåtas. 
  • PolyPond
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 12:51:46 följande:
    Fördomsfullt, men jag tror att ålder och brist på erfarenhet innebär en större benägenhet att tror att polygami är bra...
    Vid vilken ålder och med hur mycket erfarenhet tror du det går över?
  • Cogito ergo sum
    PolyPond skrev 2013-01-15 13:57:12 följande:
    Inget av detta blir ju särskilt mycket svårare för att man är gifta. Tvärtom kanske det skulle kunna bli mera rättvist om det fanns ett passande regelverk, till skillnad från idag när det inte gör det.
    Precis som i vilka relationer som helst måste vi resonera oss fram till det som är mest lämpligt i varje given situation. Vårt boende är sannolikt något vi skulle behöva gå ifrån om vi separerade, som så många andra som delar på sig. Ekonomin är bara en del i det (som för så många andra, det också). Om någon förlorar jobbet kan vi möjligen lösa det ändå. Det beror på. Ekonomiskt beror sådant mest på vilken bostad man skaffar.
    Men om man är många och har familj så behövs större boenden alternativt flera mindre.. Hur delas det upp då..som jag skrev innan så har jag bara sett på tlc..jag och mina fruar. Och det är svårt att ha 4 hus  med familjer och få det att gå ihop då de inte vill bo ihop men samtidigt tex på samma gata. Det känns som så mycket mera problem. Att flytta pga av att barnen mobbas osv. Jag vet att de kan bli mobbade oavsett. Men hur ställer man sig till allt detta?  
    Sedan tänker jag på att självklart ska alla vara med på det av egen fri vilja. Även att kvinnorna alt männen ska kunna ha samma rättigheter att jobba osv så att ingen bestämmer över en och dikterar hur det ska vara. Än en gång såvida det inte är så de har kommit överens om att leva.
  • Cogito ergo sum
    OK..de jag känner är fruar till män där enbart mannen jobbar där de är gifta flera fast inte enligt svensk lag och kasserar in bidrag i skilda hem..de varken vill eller får jobba för sina män.  Hur ska dessa hanteras? Jag tycker det är fel..och det står jag för.

MaryArden skrev 2013-01-15 13:59:37 följande:
    Nej. 

Du säger att det finns familjer som ser sig som gifta, men som inte har möjlighet att vara det enligt  svensk lag och som en konsekvens av det får bidrag. Om lagen ändrades skulle förmodligen flera av dessa gifta sig, och minska sina möjligheter till dessa bidrag. Ditt exempel är därför ett ekonomisk argument för varför månggifte borde tillåtas. 
    De sätter det i system att ta bidrag och ha flera fruar..de hade aldrig klarat sig utan dem med enbart en inkomst. Därav min följdfråga om jag fattat rätt. Det är inte lagen om de kan ha mångifte som ligger bakom bidragen.

• MaryArden
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 14:10:25 följande:
    OK..de jag känner är fruar till män där enbart mannen jobbar där de är gifta flera fast inte enligt svensk lag och kasserar in bidrag i skilda hem..de varken vill eller får jobba för sina män.  Hur ska dessa hanteras? Jag tycker det är fel..och det står jag för.

De sätter det i system att ta bidrag och ha flera fruar..de hade aldrig klarat sig utan dem med enbart en inkomst. Därav min följdfråga om jag fattat rätt. Det är inte lagen om de kan ha mångifte som ligger bakom bidragen.

Om du menar att männen har fruarna och deras bidrag som en inkomstkälla lär de inte gifta sig även om månggifte blir tillåtet. Det är isåfall ett separat problem, som varken påverkar eller påverkas av frågan om månggifte. 
  • I Rose I

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser sånt här korkade förslag. Medans vissa muslimska länder försöker bli civiliserade och moderniserade så backar vissa europeiska länder i utveckling. Sorgligt....

Är starkt emot månggifte. Ni förstår inte vad ni gör och till ett vilket fruktansvärt liv ni utsätter kvinnorna för om förslaget går igenom.    

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?