• pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Nu har ju månggifte varit lite på tapeten efter Centerns utspel i förra veckan. Vad skulle vara bra och vad skulle vara dåligt med månggifte OBS DETTA SKA INTE BLI NÅGON DISKUSSION OM VARKEN MUSLIMER ELLER MORMONER vill bara veta vad ni anser om folks rätt till eget val.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad anser ni om månggifte?
  • pontus1992

de flesta skiljer sig väl pga otrohet så det skulle nog bli färre skilsmässor

• Ljushuvud
    pontus1992 skrev 2013-01-15 12:50:51 följande:
    hälften av alla trådar här handlar om otrogna män och kvinnor typ så monogamin den finns ju knappt.

Märklig inställning! Jag vet att det är vanligare med att människor INTE är otrogna än att de är det! Men oavsett, otrohet eller att man har sex med flera innebär inte någonting i denna fråga!
  • Queenie70
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 12:50:17 följande:
    Det är ett av de främsta problemen, inte det jag själv förknippar med giftemål.

Men allvarligt? Du tror maktfrågan är det största problemet med äktenskap? Hur tänker du nu? Man gifter sig väl inte för att få makt? Vilken slags makt tänker du på?
  • Fia 28
    pontus1992 skrev 2013-01-15 12:51:38 följande:

så du är för månggifte?
    Nej!
  • UngSambo

Jag skulle inte klara av det, jag är väldigt trogen och kräver det av min parner, men vill tre, fyra vuxna människor dela sina liv så kan jag inte se varför det inte skulle vara okej.

• Ljushuvud
    Queenie70 skrev 2013-01-15 12:55:58 följande:
    Men allvarligt? Du tror maktfrågan är det största problemet med äktenskap? Hur tänker du nu? Man gifter sig väl inte för att få makt? Vilken slags makt tänker du på?

Du gör det kanske inte, jag gör det kanske inte, någon annan gör det kanske.. Men det är inte det som är själva grejen. Tänk såhär,, Vill du att din man/fru skall ligga med någon annan? ( de flesta vill inte det) OM din man/fru ändå gör det så vet personen om att det kommer att "kosta", något som personen blir "skyldig" dig. Mao har du ett maktförhållande!
  • pontus1992
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 13:06:47 följande:
    Du gör det kanske inte, jag gör det kanske inte, någon annan gör det kanske.. Men det är inte det som är själva grejen. Tänk såhär,, Vill du att din man/fru skall ligga med någon annan? ( de flesta vill inte det) OM din man/fru ändå gör det så vet personen om att det kommer att "kosta", något som personen blir "skyldig" dig. Mao har du ett maktförhållande!

men de kanske har ett kärleksförhållande alla tre.. det är väl det jag menar med månggifte att alka vuxna är gifta med varandra ich inte en person ör gift med flera och de andra bara gifta med honom eller henne.
  • Queenie70
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 13:06:47 följande:

Du tycker inte så, jag tycker inte så ändå drar du slutsatsen att det blir ett problem för andra?? På vilka grunde då? Det du talar om har ju ingen särställning för just äktenskap så vad blir den stora skillnaden tänker du här? Om tre fyra eller fem

Människor tillsammans väljer att gifta sig med varandra så har de ju gett sig in i den relationen för att de TRIVS med att dela sitt liv på det viset, det går ju således inte att jämföra med otroheter i monogama förhållanden. Jag förstår inte alls hur du resonerar här?
  • Neko

Jag är helt klart FÖR månggifte. Jag har flera bekanta som lever i polyrelationer och då menar jag inte att en person har flera oberoende partners utan att tex alla tre är tillsammans med varandra. I fallet en man och två kvinnor är alltså även kvinnorna tillsammans med varandra och älskar varann lika mycket och på samma sätt som de älskar varandra. Det tycker jag känns som en mer hälosam form av polygami och mindre risk för svartsjuka än om det tex är en man som är tsm med två kvinnor som inte har ett inbördes förhållande, men jag inser att det också kan fungera i vissa fall och ska inte döma =) Tycker personligen att den övre typen av månggifte är jättebra om man är en sådan person som kan ha känslor för flera samtidigt.

Svar på tråden vad anser ni om månggifte?