Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

vad anser ni om månggifte?

Tycker folk ska få gifta sig med exakt hur många och i vilka konstelationer de vill så länge alla gör det av fri vilja. Kan dock se en jävla massa juridiska komplikationer i samband med skiljsmässor, barn och dödsfall som man nog inte löser i en handvändning.

• Queenie70
    MaryArden skrev 2013-01-15 11:22:59 följande:
    Allt det där är ju frågor för familjen, inte samhället.

Fast frågor om bodelning när en kanske vill skilja sig från gruppen, försörjningsansvar, arv, faderskap, gemensamma respektive särkullsbarn etc är ju högsta grad en fråga för samhället som ska lagstifta och verkställa dylika frågor. Jag är i som sagt i princip för att folk ska få gifta sig precis hur de vill men samtidigt ser jag att det ger upphov till en hel del juridiska nötter, som antagligen inte knäcks med ett pennsrag eller två.
  • Queenie70
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 12:30:23 följande:
    Ja! Absolut mycket bättre! Månggifte,,, den som inte fattar det primitiva med det,, ja vad skall man säga? Varför månggifte? Är det så att kvinnor vill vara gifta med flera män? Av vilken anledning? Jg har väldigt väldigt svårt att förstå att det finns någon som ens försöker lägga detta som förslag... Månggifte, så dumt att man blir mörkrädd! Så primitivt, och kortsiktigt! Att vara gift med EN person innebär en viss makt över den personen, och att vara gift med två innebär MER makt,,, tre personer ännu mer makt... Fatta!! Att påstå att man inte har viss makt över den man är gift med är ju säkert många som vill i inbilla sig. Men det är så, mer eller mindre, i alla lägen och situationer!

Makt är alltså det som du främst tänker på när det gäller äktenskap??! Skumt! De flesta andra av oss tänker nog mest på kärlek och en vilja att dela sina livmed varandra. Skulle det vara mer primitivt att älska och dela sitt luv med två eller tre personer än att bara vilja göra det med en person?
  • Queenie70
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 12:50:17 följande:
    Det är ett av de främsta problemen, inte det jag själv förknippar med giftemål.

Men allvarligt? Du tror maktfrågan är det största problemet med äktenskap? Hur tänker du nu? Man gifter sig väl inte för att få makt? Vilken slags makt tänker du på?
  • Queenie70
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 13:06:47 följande:
    Du gör det kanske inte, jag gör det kanske inte, någon annan gör det kanske.. Men det är inte det som är själva grejen. Tänk såhär,, Vill du att din man/fru skall ligga med någon annan? ( de flesta vill inte det) OM din man/fru ändå gör det så vet personen om att det kommer att "kosta", något som personen blir "skyldig" dig. Mao har du ett maktförhållande!

Du tycker inte så, jag tycker inte så ändå drar du slutsatsen att det blir ett problem för andra?? På vilka grunde då? Det du talar om har ju ingen särställning för just äktenskap så vad blir den stora skillnaden tänker du här? Om tre fyra eller fem

Människor tillsammans väljer att gifta sig med varandra så har de ju gett sig in i den relationen för att de TRIVS med att dela sitt liv på det viset, det går ju således inte att jämföra med otroheter i monogama förhållanden. Jag förstår inte alls hur du resonerar här?
  • Queenie70

Hur kom frågan att handla om tvångsgifte?

• Queenie70
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 18:13:32 följande:
    Jag har försökt beskriva en verklighet,, giftemål innehåller en massa maktfaktorer! Om man INTE kan se dessa faktorer är man ung och eller naiv! Månggifte är fruktansvärt omodernt! Så dumt att man får ståpäls! Att gifta sig med en person är helt klart tillräckligt komplicerat. Den som tror att det kommer vara lika många kvinnor som män som gifter sig med fler än en får nog också ta sig en rejäl funderare. Men jag är medveten om att dagens helt snedvridna genusdiskussioner innehåller alla problem man kan tänka sig, utan att kunna se att det enda man gör är att "ega". Kvinnor är kvinnor och män är män. Vi har otroligt olika förutsättningar, både fysiska och psykiska! Att hävda annat är lika smart som att påstå att jorden är platt! Jämlikhet är en helt annan fråga!

Jag tycker nog inte du har beskrivit några maktförhållanden utan bara pratat om svartsjuka och att man skulle bli skyldig att kompensera varandra om man låg med nån annan. Samtidigt skriver du att DU dock inte ser ett äktenskap att vara om makt. Ett obegripligt resonemang enligt mig. Varför utgår du ifrån att andra förhåller sig till äktenskap och kärlek på nåt annat sätt ? (Makt) Att staten ska bestämma om jag vill ingå äktenskap och dela mitt liv med två andra kvinnor, eller två män, eller en kvinna och en man är väl snarare en väldigt förlegad rest som bygger på moraliserande från en svunnen tid då lagar och regler stiftades utifrån ett bibliskt perspektiv.

Jag tror att du helt snöat in på den aspekten av månggifte där enbart mannen har rätten att ta sig flera fruar utan att den första frun har nåt att säga till om.
  • Queenie70
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 19:39:59 följande:
    Jag har inte snöat in på något! Jag tror att problemen vida överstiger nyttan, och "makten" är bland annat den möjlighet till utpressning som tydligt föreligger om ena parten inte följer överenskomna eller outtalade regler. What ever,, en helpuckad ide att tillåta månggifte! Lev polyamoröst m du vill! Jag ser inte ner på dig för det!

Att den ena partnern inte följer den överenskommelse man har inför äktenskapet sker ju hela tiden. Då kan man skilja sig. Ingen skillnad om man är två eller fyra äktenskapet tänker jag. Själv lever jag helst singel, men ser ingen anledning att utgå ifrån att just mitt livsval skulle vara lämpligast för alla andra. Om man råkat gifta sig med nån som ägnar sig åt hot och utpressning i förhållandet så ser jag tillskillnad från dig att man är betydligt mer utsatt i ett förhållande av två än om man var fler vuxna i relationen.
  • Queenie70
    I Rose I skrev 2013-01-15 22:04:55 följande:
    Varför ska det tas bort bara för att du som minoritet på lagligt sätt vill rättfärdiga ditt val i livet?

Så egentligen bryr du dig inte om gruppen lagen kommer slå hårt på? 

Att börja dalta med minoriteter och alla deras knasiga åsikter/krav är PK i dagens Sverige. Ja. 

Nu frågade jag dig om du tycker pederasti-förhållande ska vara lagligt eller inte? Det är också någon form av månggifte. Vad sägs? Du snackade om att du förespråkar frivillighet. Det gör jag också.

Vill du inte se att legalisering av månggifte är som att öppna pandoras ask och vill du inte se att du med din ståndpunkt gör det möjligt för många kvinnor att hamna i en fruktansvärt knipa så tänker jag köra med samma taktik.              

I samma stund som du börjar jämföra vuxna samtyckande individers val ned "pederaster" så förlorar du all trovärdighet i debatten, dom visserligen inte är okomplicerad. Homosexuella är också i minoritet, hur ser du på deras rättigheter att ingå ältenskap? Varför skulle det ens vara ett så stort hot mot samhället om det som du

Mycket riktigt påpekar är en minoritet som skulle välja denna äktenskapsform?
  • Queenie70
    I Rose I skrev 2013-01-15 22:14:14 följande:
    Jag gillar inte detta. Jag tror säkert att du är lycklig och trivs jättebra med ditt liv men försök sätt dig in i andras situation om du för en stund kan bortse från ditt behov av att få ditt val legaliserad. Månggifte har gjort livet surt för många kvinnor världen över. Att moderna (kan diskuteras i vissa fall) kvinnor i dagens Sverige känner ett behov av att få månggifte accepterad i samhället visar bara att någonting inte står rätt till.

Nej det är inte mångifte i sig som gjort livet surt, utan att man inte haft rättigheten att själv välja. Problemet är alltså inte mångiftet utan rätten till fri vilja. Den inskränkning i rätten att välja hur man vill leva förespråkar även du, det blir motsägelsefullt. Men peoblemet här är att du blandar äpplen och päron.
  • Queenie70
    I Rose I skrev 2013-01-15 22:17:12 följande:
    Varför? Vad är det som är fel med pederasti-äktenskap tycker du? Jag pratar ju självklart inte om tvång utan frivillig samlevnad mellan vuxna människor. Det är väl vad diskussionen handlar om, eller hur?

Att vara minoritet i ett samhälle behöver inte betyda att problematiken kommer vara obetydligt.   

Men i bwgreppet pederast så handlar det ju om en man som har en sexuell relation med en pojke som INTE är vuxen så där faller ju jämförelsen.
  • Queenie70
    I Rose I skrev 2013-01-15 22:28:02 följande:
    Sant men jag ser absolut ingenting av värde i månggifte. Folk får bo med vem dem vill men gör det inte möjligt att på lagligt sätt samla sexslavar. Nej, jag ryser av tanken. Har hört så många historier från kvinnor som varit fasta i dessa äktenskap...

Fast återigen har du snöat in på nån slags tvångsäktenskap. Detta handlar om flera vuxna som gemensamt beslutar att de vill leva tillsammans och dela alla aspekter av livet och vill manifestera det genom ett giftermål på samna sätt som två vuxna individer gör det. Vad tänker du att det är som själva äktenskapspappret gör så stor skillnad genom? Om nån vill samla sexslavar så är det knappast genom äktenskap som hon gör så? Om något så är det väl snarare så att ett legalt äktenskap är en skyddsfaktor där man som medlem i ett äktenskap faktiskt på många sätt är juridiskt skyddad på ett sätt man INTE är som sambo.
  • Queenie70
    I Rose I skrev 2013-01-15 22:30:30 följande:
    Nej, det behöver det inte vara, utan det kan handla om en yngre (byxmyndig) man. Självklart förespråkar jag inte pedofili.

I det vedertagna begreppet så handlar det om en underårig pojke. Men självklart ska de kunna gifta sig om pojken är vuxen dvs 18 år.
  • Queenie70
    I Rose I skrev 2013-01-15 22:35:40 följande:
    1 man, flera fruar är ändå mycket lättare att genomföra än 1 kvinna, flera män. Det sistnämnda blir bara så krångligt. Ska barnet ärva alla sina "pappor"? Hur ska arvsrätten gå till? Har någon tänkt på detta? När barnet blir sjuk och man behöver föräldrarnas samtycke, vilket cirkus tänker jag då? Att få alla "pappor" att gå med om nu några vägrar samtycka till något. Kan någon vara snäll och tänka på dessa saker och bortse från härligheten att ha flera sexpartners?

Du verkar sexfixerad måste jag säga. Är sex det primära i dina kärleksförhållanden eller? Jag håller med om att det med mångifte skulle dyka upp en hel del juridiska kom
  • Queenie70
    I Rose I skrev 2013-01-15 22:35:40 följande:
    1 man, flera fruar är ändå mycket lättare att genomföra än 1 kvinna, flera män. Det sistnämnda blir bara så krångligt. Ska barnet ärva alla sina "pappor"? Hur ska arvsrätten gå till? Har någon tänkt på detta? När barnet blir sjuk och man behöver föräldrarnas samtycke, vilket cirkus tänker jag då? Att få alla "pappor" att gå med om nu några vägrar samtycka till något. Kan någon vara snäll och tänka på dessa saker och bortse från härligheten att ha flera sexpartners?

Du verkar sexfixerad måste jag säga. Är sex det primära i dina kärleksförhållanden eller? Jag håller med om att det med mångifte skulle dyka upp en hel del juridiska komplikationer som samhället idag inte är rustade för, men dina invändningar har hittills verkat handla om nån slags moralisk aspekt som jag inte begriper mig på.
  • Queenie70
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-15 23:57:37 följande:
    Jag tror på monogami. jag tror på trohet i ett förhållande. Jag känner att när jag är i en relation så delar JAG livet med MIN älskade.

Så jag är en av de 92 pers i tråden som röstade emot.

Det finns bara nackdelar, och för oss kvinnor inga fördelar.

Vi ska väl inte nedvärdera oss ytterligare, som människor?

Jag ser en jävla massa fördelar med att ha två män i familjen. Gärna bisexuella så de kunde sysselsätta sig med varandra ibland också så man fick vara ifred ibland.
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?