• pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Nu har ju månggifte varit lite på tapeten efter Centerns utspel i förra veckan. Vad skulle vara bra och vad skulle vara dåligt med månggifte OBS DETTA SKA INTE BLI NÅGON DISKUSSION OM VARKEN MUSLIMER ELLER MORMONER vill bara veta vad ni anser om folks rätt till eget val.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad anser ni om månggifte?
  • I Rose I
    liv skrev 2013-01-15 15:59:13 följande:
    Den där bilden på hemsidan är förstås full av muslimska kvinnor som tvingats in i månggifte med någon gammal gubbe som är rik som behöver avkomma.... Nej just så var det inte för de har inte fått välja det själva. När de kvinnorna går ut och demonstrerar för sin rätt att vara fångar i ett äktenskap med flera kvinnor så kan du väl återkomma?
    Kvinnorna i muslimska länder har precis lyckats få bort lagen i några muslimska länder medans man i t.ex. Sverige vill göra det lagligt. Det var just det här med islamisering....När det inte längre är möjligt i dem länderna så kan man ju börja hjärntvätta andra länder.
    Nej, jag måste få lite luft.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • liv
    PolyPond skrev 2013-01-15 16:01:04 följande:
    Jag är inte ens centerväljare. Däremot finns det polys även bland bönder, handlade min invändning om.
    Ja det kryllar av dom! Det finns smuts på sterila verktyg, virus i mac och råttor i pizzor också... Men det var som du egentligen förstår inte min poäng...

ps. Insåg att mina exempel blev mycket negativa. Vill förtydliga att jag inte tycker att polygama personer är virus, smuts eller råttor. Bara exempel som råkade bli så. 
  • liv
    PolyPond skrev 2013-01-15 16:03:18 följande:
    Nu pratar vi som sagt månggifte, inte tvångsgifte. Det är två väldigt skilda saker.

Är det bättre att vara ensam fru åt någon gammal rik gubbe som behöver en avkomma?

Nej, det du talar om är tvång. Jag talar om frivillighet.

För dig ja. Jättefrivilligt och fint. Hur frivilligt tror du att det är för de kvinnorna.?? Inte ett dugg!
  • Free Spirit Free Love
    Singoallaa skrev 2013-01-15 15:47:08 följande:
    Det är männens dröm att få dumma kvinnor i säng med månggifte, gynnar knappast kvinnorna. Männen hade aldrig ställt upp, bara, dumma osäkra kvinnor!
    fast vem ha sagt att de bara är männen som ska få gifta sig med flera? ifall månggifte skulle bli lagligt idag så är de ju allas rätt att gifta sig till flera, även kvinnor då!

• liv
    I Rose I skrev 2013-01-15 16:03:46 följande:
    Kvinnorna i muslimska länder har precis lyckats få bort lagen i några muslimska länder medans man i t.ex. Sverige vill göra det lagligt. Det var just det här med islamisering....När det inte längre är möjligt i dem länderna så kan man ju börja hjärntvätta andra länder.
    Nej, jag måste få lite luft.
    Jag också... Den här diskussionen var för dum och jobbig... Ska nog gå och mata min monogama man som älskar bara mig med chokladbollar istället... Over and out!
  • PolyPond
    liv skrev 2013-01-15 16:05:00 följande:
    Ja det kryllar av dom! Det finns smuts på sterila verktyg, virus i mac och råttor i pizzor också... Men det var som du egentligen förstår inte min poäng...

ps. Insåg att mina exempel blev mycket negativa. Vill förtydliga att jag inte tycker att polygama personer är virus, smuts eller råttor. Bara exempel som råkade bli så. 
    Konstigt inlägg. Råttor i pizzor är rena skrönor.

Vi är vanligare än du tror, men oavsett hur många vi är, så förlorar inte majoriteten något på att ge oss rättigheter. Så varför avstå?

• PolyPond
    liv skrev 2013-01-15 16:05:50 följande:
    För dig ja. Jättefrivilligt och fint. Hur frivilligt tror du att det är för de kvinnorna.?? Inte ett dugg!
    Du svarade inte på frågan.
    Ditt exempel  med en gammal rik gubbe som skaffar en (ung?) fru som då skall vara ovillig, blir väl inte bättre om denna kvinna då blir ensam med denna gubbe? Torde hon inte bli lättad, snarare, om hon får dela fanskapet med någon?

Jag för en debatt som handlar om frivillighet. Jag är emot tvångsgifte vare sig det handlar om att gifta sig med en person eller flera. Mot detta kan vi aldrig skydda oss helt, men vi kan minska risken för att folk tvångsmässigt gifts bort genom dokument för samtyckande och genom att ta bort vigselrätten från religiösa samfund, så att endast staten kan förrätta det juridiska.
  • Toboas

Jag är för av princip. I och med att enkönade äktenskap har tillåtits finns det ingen poäng att begränsa äktenskapen till bara två.

Många som är emot verkar inte kunna skilja på tvång och frivillighet. Tvångsäktenskap är ju knappast ok även om de är begränsade till en man och en kvinna.

Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • PumpkinQueen
    Singoallaa skrev 2013-01-15 15:47:08 följande:
    Det är männens dröm att få dumma kvinnor i säng med månggifte, gynnar knappast kvinnorna. Männen hade aldrig ställt upp, bara, dumma osäkra kvinnor!
    ...och dumma, osäkra människor ska inte ha rätt att fatta beslut som gäller dem själva? Obestämd
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    liv skrev 2013-01-15 16:05:50 följande:

Fast det har vi väl redan lagar emot? Att tvinga någon till giftemål, alltså.
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?