Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

vad anser ni om månggifte?

PumpkinQueen skrev 2013-01-15 11:16:45 följande:
    Ni som säger NEJ till månggifte: Är det bättre att man är otrogen och har en "hemlig familj" vid sidan om?
    Ja, det är jag på bilden

Ja! Absolut mycket bättre! Månggifte,,, den som inte fattar det primitiva med det,, ja vad skall man säga? Varför månggifte? Är det så att kvinnor vill vara gifta med flera män? Av vilken anledning? Jg har väldigt väldigt svårt att förstå att det finns någon som ens försöker lägga detta som förslag... Månggifte, så dumt att man blir mörkrädd! Så primitivt, och kortsiktigt! Att vara gift med EN person innebär en viss makt över den personen, och att vara gift med två innebär MER makt,,, tre personer ännu mer makt... Fatta!! Att påstå att man inte har viss makt över den man är gift med är ju säkert många som vill i inbilla sig. Men det är så, mer eller mindre, i alla lägen och situationer!
  • Ljushuvud

Man måste ju inte gifta sig med många! Man kan leva med många ändå! Alltså,, såååå korkat med månggifte. Pinsamt! En sak som inte många lärt sig är att "monogami" är den i särklass största demokratiska händelsen i mänsklighetens historia! Men det kan ni ju fundera på varför och hur det kan vara det...

• Ljushuvud
    Queenie70 skrev 2013-01-15 12:44:47 följande:
    Makt är alltså det som du främst tänker på när det gäller äktenskap??! Skumt! De flesta andra av oss tänker nog mest på kärlek och en vilja att dela sina livmed varandra. Skulle det vara mer primitivt att älska och dela sitt luv med två eller tre personer än att bara vilja göra det med en person?

Det är ett av de främsta problemen, inte det jag själv förknippar med giftemål.
  • Ljushuvud

Fördomsfullt, men jag tror att ålder och brist på erfarenhet innebär en större benägenhet att tror att polygami är bra...

• Ljushuvud
    pontus1992 skrev 2013-01-15 12:50:51 följande:
    hälften av alla trådar här handlar om otrogna män och kvinnor typ så monogamin den finns ju knappt.

Märklig inställning! Jag vet att det är vanligare med att människor INTE är otrogna än att de är det! Men oavsett, otrohet eller att man har sex med flera innebär inte någonting i denna fråga!
  • Ljushuvud
    Queenie70 skrev 2013-01-15 12:55:58 följande:
    Men allvarligt? Du tror maktfrågan är det största problemet med äktenskap? Hur tänker du nu? Man gifter sig väl inte för att få makt? Vilken slags makt tänker du på?

Du gör det kanske inte, jag gör det kanske inte, någon annan gör det kanske.. Men det är inte det som är själva grejen. Tänk såhär,, Vill du att din man/fru skall ligga med någon annan? ( de flesta vill inte det) OM din man/fru ändå gör det så vet personen om att det kommer att "kosta", något som personen blir "skyldig" dig. Mao har du ett maktförhållande!
  • Ljushuvud
    Queenie70 skrev 2013-01-15 16:49:58 följande:
    Hur kom frågan att handla om tvångsgifte?

Jag har försökt beskriva en verklighet,, giftemål innehåller en massa maktfaktorer! Om man INTE kan se dessa faktorer är man ung och eller naiv! Månggifte är fruktansvärt omodernt! Så dumt att man får ståpäls! Att gifta sig med en person är helt klart tillräckligt komplicerat. Den som tror att det kommer vara lika många kvinnor som män som gifter sig med fler än en får nog också ta sig en rejäl funderare. Men jag är medveten om att dagens helt snedvridna genusdiskussioner innehåller alla problem man kan tänka sig, utan att kunna se att det enda man gör är att "ega". Kvinnor är kvinnor och män är män. Vi har otroligt olika förutsättningar, både fysiska och psykiska! Att hävda annat är lika smart som att påstå att jorden är platt! Jämlikhet är en helt annan fråga!
  • Ljushuvud
    Elle Se Sent skrev 2013-01-15 18:56:47 följande:
    Jag förstår mycket väl dina argument Rose. Frågan är om så mycket skulle förändras? Både du och jag vet säkert att det förekommer månggifte "under bordet" i Sverige redan idag liksom, jag håller med om att det skulle kunna slå väldigt hårt mot en annan grupp så därför förstår jag ditt motstånd. Frågan är om det problem vi tänker på inte borde arbetas med på annat sätt? Hur mycket påverkar en legalisering? Omöjligt att svara på, men en tanke. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.

Eeh,,, förekommer det månggifte i Sverige??? Kan inte tro det, för det är t.o.l. olagligt! Men du syftar säkert på något mer specifikt? Förklara gärna.
  • Ljushuvud
    Virriga Vera skrev 2013-01-15 18:53:20 följande:
    Om någon väljer att leva i ett polygamt förhållande så tycker jag att det är självklart att alla i det förhållandet skall ha samma stöd av lagen vad det gäller arv m.m.

Att vara polyamorös innebär bara att man idkar sex med flera samtidigt, vilket det förmodligen är det enda folk egentligen vill. Är det någon här i tråden som vill gifta sig med flera personer? På riktigt alltså, inte bara tjafsa om rättigheten att få göra det?!
  • Ljushuvud

Tror att de sista svaren är rätt tydliga och talande! Det handlar enbart om att få säga det magiska : "Ingen skall tala om för mig vad jag får göra eller inte" och har inget med verkligheten och faktiska / praktiska behov i vårt samhälle.

Svar på tråden vad anser ni om månggifte?