Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

vad anser ni om månggifte?

Ja, det borde införas. Det är inte en superenkel fråga, men heller inte så galen som somliga vill få det till. Kan man minimera risken att folk utnyttjas har idén dessutom ett ganska stort stöd i befolkningen. De som skulle gynnas mest av möjlighet till äktenskap med flera, är de kvinnor som idag flyttar hit, men förlorar all rätt till arv och annan trygghet i förhållande till sina män, då de inte är förstefruar.
    Som poly kan jag också tycka att det är en självklar rättighet alla ska ha, att ingå de juridiska avtal de vill. Från mitt personliga håll är det dock en fråga med lägre prioritet än möjlighet till att juridiskt kunna vara fler föräldrar än två till ett barn.

• PolyPond
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 09:01:35 följande:
    Sant..men då kommer samma fråga upp. Hur löser man försörjning om någon  eller några förlorar jobb osv Tex en kvinna jobbar och tre män..två förlorar jobbet. Det blir ett verkligt tungt lass och har man dessutom barn i bilden så blir det tyngre ekonomiskt. Hur gör man om familjen måste flytta för att på jobb? Ska hela familjen flytta och några ev förlora jobben eller ska de dela på sig? ( svårt nog när det enbart är två)
    Känns lite som att skulle kunna utnyttjas på fel sätt. Sedan måste man även se så att all involverade verkligen är med på det.  
    Hur skulle det bli skillnad från att vara sambos, menar du?
  • PolyPond
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 09:03:15 följande:
    Det med..blir komplicerat. Tittar ofta på jag och mina fruar på tlc..och det är svårt att få ihop det med alla viljor och bråk mellan de olika partners svartsjuka osv. Sedan har vi barnen och vad de får utstå i skolan osv.
    Samma sak här: på vilket sätt skiljer det sig fån nu?
  • PolyPond
    Ginny skrev 2013-01-15 11:54:35 följande:

Jag är inte säker på att socialbidrag delas ut till en person som är gift med en person som har arbete.
    Försörjningsstöd delas ut om den totala inkomsten ligger under existensminimum, enkelt sagt. Det gäller sambos, såväl som gifta.
  • PolyPond
    Fia 28 skrev 2013-01-15 12:22:37 följande:
    Nej. Jag anser att man endast knullar den man är gift med så länge man inte har ett öppet förhållande.
    Måste man knulla för att man är gift då?

"Lite regler" behövs i samhället, säger du. Men införs månggifte är ju det en regel.
  • PolyPond
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 13:38:58 följande:
    Sambo? Jag har aldrig nämt sambo.
    Som jag begriper det så var det ett argument mot månggifte. Men det skiljer sig ju inte från att vara sambo i det avseendet, så jag förstår inte invändningen.
  • PolyPond
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 13:40:54 följande:
    Jag har sagt från början att jag är kluven..jag undrar hur det ska gå och lösa så istället för att ifrågasätta mina tankar så är det väl bättre att upplysa om ni nu lever eller känner folk som lever i dessa konstallationer.
    Det är väl bra att få sina tankar ifrågasatta när man är kluven? Det brukar underlätta när man skall bilda sig en uppfattning.

Jag lever i en polyrelation. Vad vill du veta?
  • PolyPond
    Queenie70 skrev 2013-01-15 12:37:50 följande:

Fast frågor om bodelning när en kanske vill skilja sig från gruppen, försörjningsansvar, arv, faderskap, gemensamma respektive särkullsbarn etc är ju högsta grad en fråga för samhället som ska lagstifta och verkställa dylika frågor. Jag är i som sagt i princip för att folk ska få gifta sig precis hur de vill men samtidigt ser jag att det ger upphov till en hel del juridiska nötter, som antagligen inte knäcks med ett pennsrag eller två.
    Det är helt sant. EN lösning skulle vara att ändra arvsrätten, som i dagens samhälle av särkullsbarn och omgiften redan utgör ett väldigt problem för många.
    Mitt förslag är obligatoriska testamenten. Dessa skall upprättas vid myndighetsdag och korrigeras vid varje ingånget äktenskap eller nytt barn (och när man vill där emellan). Att man alltid får ärva förälder bör tas bort. Man behöver inte gilla varandra för att man är släkt.
  • PolyPond
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 13:47:16 följande:
    Hur löser man det juridiska? Både med hem och barn? Hur löser man arv seperationer? Hur löser man det om några förlorar jobbet..ev får på annan ort ska ni bli särbos eller ska alla flytta med en risk att några andra förlorar jobbet? ( tycker det verkar svårt nog när man är två) 
    Inget av detta blir ju särskilt mycket svårare för att man är gifta. Tvärtom kanske det skulle kunna bli mera rättvist om det fanns ett passande regelverk, till skillnad från idag när det inte gör det.
    Precis som i vilka relationer som helst måste vi resonera oss fram till det som är mest lämpligt i varje given situation. Vårt boende är sannolikt något vi skulle behöva gå ifrån om vi separerade, som så många andra som delar på sig. Ekonomin är bara en del i det (som för så många andra, det också). Om någon förlorar jobbet kan vi möjligen lösa det ändå. Det beror på. Ekonomiskt beror sådant mest på vilken bostad man skaffar.
  • PolyPond
    Ljushuvud skrev 2013-01-15 12:51:46 följande:
    Fördomsfullt, men jag tror att ålder och brist på erfarenhet innebär en större benägenhet att tror att polygami är bra...
    Vid vilken ålder och med hur mycket erfarenhet tror du det går över?
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?