Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

vad anser ni om månggifte?

I Rose I skrev 2013-01-16 23:19:14 följande:
    - Religiösa samfund skulle fråntas vigselrätten så att inte polyäktenskap missbrukades.

Och en massa annat.    

Jag frågade då varför alla dessa saker som egentligen är SKYDD i dagens rättsystem ska bort för att några ska tillfredställa och bekräfta deras val lagligt? Någon som vill svara?         
    Detta är något som borde ske oavsett.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 23:23:45 följande:
    Det du vill är att din andra man ska ha umgängesrätt även efter en tvist. Har jag förstått det rätt? Vad är hindret idag? Att du och den biologiska fadern får fnatt och förbjuder honom? Varför skulle ni? Du vill väl ditt barns bästa? Vad säger lagen? Kan man verkligen göra på det viset om man kan bevisa att man har ett band till barnet?

Det finns ju alla möjliga snyfthistorier som cirkulerar i Sveriges tidningar titt som tätt. Ett tips. Det brukar funka.     
    Idag är det ingenting som hindrar,
    men låt oss säga att vi separerar och hamnar i en enorm fajt (konstigare saker har hänt):
    I det läget kan jag som bioförälder hindra honom från att ha umgänge med sitt barn. Och med det ännu värre: hindra mitt barn från umgänge med sin far!
    Den rätten den icke-biologiska föräldern har i rätten är begränsad.

Det jag är ute efter är alltså ett lagskydd som hindrar mig som bioförälder att förstöra för mitt barn, om jag skulle tappa huvudet vid en separation.
    Jag är inte så naiv att jag inte tror att det kan ske.

Vidare vill jag utöka vårdnadsskapet så att barnets icke-biologiska förälder också kan gå på föräldrasamtal, skrivas in på sjukhus med barnet, ta ut mediciner och annat som han behöver fullmakt till idag.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 23:35:00 följande:
    Hon vet inte vad hon pratar om. Om hon mot förmodan känner några invandrarkvinnor som levt i poly-relationer, vet vilket helvete dem har gått igenom men ändå vill legalisera det så är det så dumt att jag inte vet vad jag ska skriva. Hon får hemsk gärna argumentera för sin sak men blanda för gudsskull inte in invandrarkvinnor i diskussionen.
    Om du arbetat på ett boende för hjälpsökande kvinnor så har du förstås träffat kvinnor i behov av hjälp. Det innebär inte att det finns fungerande polygyni-äktenskap också. Eller dömer du ut alla äktenskap i och med att du träffat en massa gifta kvinnor som haft ett helvete också?

Återigen: Det är skillnad på tvång och frivillighet.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 23:39:39 följande:
    Men arbeta för det då. Du behöver inte argumentera för hela kalaset om det bara är en liten del du personligen är intresserad av.

Jag förstår inte problemet eller besväret att skriva fullmakt? Jag har skrivit så jävla många blanketter senaste 3 veckorna att jag inte ser problemet. Det är ju för ditt barns bästa så....

Jag arbetar för det.
    Samt stödjer rätten till flersamma äktenskap.

Du kanske gillar blanketter, det gör inte jag. Jag tycker det är ett problem att mitt barns far inte kan slinka in på ett apotek nära honom och ta ut medicin som barnet behöver. Det är inget oöverstigligt problem, men det är onödigt.
  • PolyPond
    pontus1992 skrev 2013-01-17 09:06:02 följande:

det blir väl mer romantik.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-17 10:19:59 följande:

2. Att vara ansvarig för ett barn är inte detsamma som att vara dennes förälder. Alla ska ha rätt till att veta vem deras förälder/barn är. Om man nu tänkte lite längre än lusten så medför det en jävla massa komplikationer i framtiden när barnet blir stor. Tänk på att man vill reda på vilka ärftliga sjukdomar det finns i familjen. Det går inte om man bor tillsammans med flera män, har flera barn och inte en aning om vem barnen tillhör. Kom nu inte med argumentet att folk redan idag ligger runt och skaffar barn. Jag har aldrig försvarat det beteendet heller (oskyddad sex som leder till graviditet) så du kan skippa att kasta det i ansiktet på mig.
    Skulle det vara svårare att ta reda på biologiskt föräldraskap för att man är gift? Jag trodde i min enfald att det gjordes med blodprov. 
  • PolyPond
    Analoga skrev 2013-01-17 12:32:57 följande:

Är verkligen emot månggifte! Gifta sig gör man med en person; är ju fullkomligt vansinnigt av C att ens snudda vid tanken på att tillåta det i vårt land! Någon jävla måtta får det ändå vara på alla anpassningar vi tydligen måste göra idag!

Ja, vi måste verkligen sluta anpassa samhället efter oss som lever i det. Från och med nu blir det inga cykelbanor för oskyddade trafikanter, inga järnvägar mellan orter som behöver det, ingen lokaltrafik, ingen studiehjälp för dem som har svårt i skolan, inga utbildningar som riktar sig dit näringslivet behöver folk, ingen simundervisning och ingen styrränta.
  • PolyPond
    Analoga skrev 2013-01-17 14:15:55 följande:

Månggifte är så långt ifrån svensk kultur som det bara går.
    Polysverige är så mycket svensk kultur som det kan bli.
  • PolyPond
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 14:59:28 följande:

Det är faktiskt så att det idag är svårare att hålla koll på ett barns verkliga föräldrar i och med äktenskap. Är man gift så har fadern faderskapspresumption, det vill säga man antar litet lätt och ledigt att maken är pappan. Det är förvånansvärt ofta som så inte är fallet, har det visat sig. Så att flersamma äktenskap på något vis skulle skapa fler barn som inte har koll på sin far är knappast sant. Med litet tur slopar man faderskapspresumtionen för monogama äktenskap i samma veva, om man nu vill vara säker på vem som är pappan.
    Jo, jag vet.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-17 15:09:29 följande:
    Kan vi lämna min eventuella religionstillhörighet utanför diskussionen tror du? Är inte sugen på den diskussionen alls och har aldrig varit men jag ska svara på din fråga. Den Gud/religion som skulle få för sig att ge mig skuldkänslor och/eller döma mig kan dra något gammalt över sig. Svar nog åt dig?  

Nu antar du en massa saker som absolut inte behöver och förmodligen inte har något med verkligheten att göra Dorian.  

Jag har hela tiden skrivit vilken grupp av kvinnor jag menar. Det var du som i ett inlägg tog upp att det minsann inte enbart är den gruppen som har tvångsgifte eller importerar sexslavar.     
    Vad hjälper det de illa behandlade kvinnorna du träffar att förtryckaren bara har EN kvinna att bete sig illa mot?
  • PolyPond

De här tråden gör att man får reklam för advokater och begravningsbyråer när man surfar.

• PolyPond
    Jasperina skrev 2013-01-18 16:48:48 följande:
    Jag är en kvinna och jag har två pojkvänner, vi bor alla tre tillsammans. De är inte tillsammans med varandra, men de är bästa vänner och vi älskar alla varandra väldigt djupt. Saker fungerar väldigt bra för oss, vi delar på hushållssysslorna och har delad ekonomi. Vi tar hand om varandra väldigt bra. Vi hoppas på att skaffa barn i framtiden, och har inga problem med tanken på hur vi ska uppfostra dem. De får turas om att vara biologisk pappa och den som inte är det får bli extrapappa/plastpappa. I dagens samhälle är det redan vanligt att man har flera mammor och pappor, halvsyskon och styvsyskon. Precis som så många i den här tråden redan har pratat om så handlar en lagstiftning bara om alla är med på det, ingen ska tvingas in i ett äktenskap som de inte vill vara del av. Men det är ju enklare att skydda de som hamnar i sådana situationer om det faktiskt lagstiftas om det och kvinnorna får en laglig grund att stå på om de vill ta sig ur ett sådant förhållande.

Jag och mina pojkvänner har inte kommit ut ur "garderoben" än, de vi har berättat för brukar oftast inte bara vara oförstående utan rent utsagt oartiga och tror sig ha rätt att döma oss och vår kärlek. En lagstiftning som godkänner polygami vore ett bra steg i rätt riktning för att sprida förståelse, utöver att ge oss den lagliga rätten att uttrycka våran kärlek på det sätt vi vill.

Tråkigt att höra att ni blir illa bemötta!
    Jag lever i en likartad relation som du beskriver, men öppet, och har mötts respektfullt i princip överallt.

Jag blir nyfiken på var ni bor, hur gamla ni är och i vilka sammanhang och vilken ålder och "typ" av människor som bemött er så?
  • PolyPond
    Ejder skrev 2013-01-21 14:51:38 följande:
    Allt du nämner egentligen.Människan har levt länge och vi vet vad samhället och människorna i det mår bra av. Polygami och rotlöshet är precis sådant som ska bekämpas. Inte minst då det får barn att hamna i icke stabila miljöer.

Rotlöshet och instabilitet tror jag det finns belägg för att det är skadligt, men var hittar du beläggen för att polygami skulle vara det?
  • PolyPond
    Ejder skrev 2013-01-21 15:02:33 följande:
    Ja, och att dessa finns kvar över tid. Lycka till att få ihop det med ditt polygama samhälle där folk byter partners lika ofta som de byter lakan.

Det här är ett resonemang som går väldigt dåligt ihop: Polyamorösa som önskar gifta sig är sannolikt INTE ute efter att byta partners särskilt ofta. Ditt resonemang torde mynna ut i att polygami faktiskt bör införas, då det torde borga för mindre partnerbyte?
  • PolyPond
    cloudberry79 skrev 2013-01-21 17:35:01 följande:
    Om man skiljer sig då? Ska barnet bo växelvis hos tre-fyra föräldrar? Två vårdnadshavare räcker gott och väl.

Nej, det gör det inte. Mitt barn har tre föräldrar och det räcker inte att två av oss är vårdnadshavare.
  • PolyPond
    Ejder skrev 2013-01-21 21:33:52 följande:
    yea, right. Ditt barn har två föräldrar som alla andra. Det är just okunskapen om barnets relation till sina riktiga föräldrar som gör att det blir utsatt. För ni kommer skicka plastmamman på henne när hon vill ha sin riktiga mamma.

Det är inte gener som utgör föräldraskap, utan det ansvar man tar.
    Mitt barn bor med alla sina föräldrar.
  • PolyPond
    Ejder skrev 2013-01-21 21:38:45 följande:
    Du borde läsa på om adoptivbarn och alla problem som de brottas med. Ditt påstående att den biologiska kopplingen skulle sakna betydelse är både okunnigt och korkat.

Jag har aldrig sagt att det inte är bra att veta sitt biologiska ursprung, det har du fantiserat ihop på egen hand. Att gener automatiskt skulle innebära föräldraskap, eller att det skulle vara viktigare än god omsorg, är däremot något som du fått fullständigt om bakfoten. Det finns ingen seriös forskning som stödjer en sådan teori. Biologiskt ursprung är sådan lyx som man kan ägna sig åt efter att de grundläggande behoven är tillgodosedda.

Mitt barn lever med alla sina föräldrar, och vi är tre, vilket förstås innebär flera fördelar i förhållande till föräldraskap där man bara är två.
  • PolyPond
    Ejder skrev 2013-01-21 21:50:27 följande:
    Antar att du är dåligt bildad och drar felaktiga slutsatser av att ni körde en dubbelmacka men kan upplysa om att det är en spermie via slidan som avgör fadern.

Lyx eller inte. Barnet mår bättre med sina biologiska föräldrar.

Eftersom föräldraskap handlar om ansvar, inte om biologi, så förstår du också att det handlar om att vi är tre personer som tar ansvar för vårt barns välbefinnande. Det förefaller helt orimligt att vara emot detta upplägg, då det utgör fördelar för alla inblandade, inte minst barnet.

• PolyPond
    Ejder skrev 2013-01-21 21:50:27 följande:
    Lyx eller inte. Barnet mår bättre med sina biologiska föräldrar.

När biologiska föräldrar inte kan uppfylla barnets behov, så är de mycket sämre för barnet än vårdnadshavare som kan uppfylla dessa.
  • PolyPond
    Wilner skrev 2013-01-22 22:06:23 följande:
    dekadens som dekadens.
    Och köttbullar kan bytas mot päron på menyn.
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?