I Rose I skrev 2013-01-16 23:23:45 följande:
Det du vill är att din andra man ska ha umgängesrätt även efter en tvist. Har jag förstått det rätt? Vad är hindret idag? Att du och den biologiska fadern får fnatt och förbjuder honom? Varför skulle ni? Du vill väl ditt barns bästa? Vad säger lagen? Kan man verkligen göra på det viset om man kan bevisa att man har ett band till barnet?
Det finns ju alla möjliga snyfthistorier som cirkulerar i Sveriges tidningar titt som tätt. Ett tips. Det brukar funka.
Idag är det ingenting som hindrar,
men låt oss säga att vi separerar och hamnar i en enorm fajt (konstigare saker har hänt):
I det läget kan jag som bioförälder hindra honom från att ha umgänge med sitt barn. Och med det ännu värre: hindra mitt barn från umgänge med sin far!
Den rätten den icke-biologiska föräldern har i rätten är begränsad.
Det jag är ute efter är alltså ett lagskydd som hindrar mig som bioförälder att förstöra för mitt barn, om jag skulle tappa huvudet vid en separation.
Jag är inte så naiv att jag inte tror att det kan ske.
Vidare vill jag utöka vårdnadsskapet så att barnets icke-biologiska förälder också kan gå på föräldrasamtal, skrivas in på sjukhus med barnet, ta ut mediciner och annat som han behöver fullmakt till idag.