Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

vad anser ni om månggifte?

I Rose I skrev 2013-01-15 22:35:40 följande:
    1 man, flera fruar är ändå mycket lättare att genomföra än 1 kvinna, flera män. Det sistnämnda blir bara så krångligt. Ska barnet ärva alla sina "pappor"? Hur ska arvsrätten gå till? Har någon tänkt på detta? När barnet blir sjuk och man behöver föräldrarnas samtycke, vilket cirkus tänker jag då? Att få alla "pappor" att gå med om nu några vägrar samtycka till något. Kan någon vara snäll och tänka på dessa saker och bortse från härligheten att ha flera sexpartners?
    Jag förstår inte vad du menar att det skulle vara för problem om barnet blir sjukt? (förutom det uppenbara att barnet är sjukt)
    Det räcker i regel med en målsmans underskrift om det är något som gäller barnen.
  • PolyPond
    cloudberry79 skrev 2013-01-15 23:10:57 följande:
    Moraliskt tycker jag det är helt okej, men juridiskt kan jag känna mig tveksam, särskilt om det är barn inblandade. Barn bör inte ha mer än max två vårdnadshavare, eftersom det är nog svårt för två att komma överens om juridiska beslut kring barn. Om familjen skiljer sig, ska barnet bo växelvis hos alla föräldrar? Ska alla föräldrar komma överens ifall barnet behöver pass? Skola? Förskola?
    Du säger nej på de punkter som är viktigast för barnen.
    Idag har inte barn juridisk rätt till alla sina föräldrar vid en eventuell separation. Ditt exempel av att barnen tvingas bo växelvis har ju ett ännu värre scenario på andra sidan: att de biologiska föräldrarna (med laglig rätt) stänger den icke biologiska föräldern utan umgänge. Det är en långt mycket värre situation för barnet att förvägras sin förälder.
  • PolyPond

I Rose I skrev 2013-01-15 22:41:04 följande:
    Sex är det primära i alla kärleksförhållanden.

Jag tror inte att du får så många att hålla med om det.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 22:14:14 följande:
    Jag gillar inte detta. Jag tror säkert att du är lycklig och trivs jättebra med ditt liv men försök sätt dig in i andras situation om du för en stund kan bortse från ditt behov av att få ditt val legaliserad. Månggifte har gjort livet surt för många kvinnor världen över. Att moderna (kan diskuteras i vissa fall) kvinnor i dagens Sverige känner ett behov av att få månggifte accepterad i samhället visar bara att någonting inte står rätt till.
    Vi kan inte påverka vad som sker i resten av världen så mycket. Däremot kan vi påverka vad som sker här. Du kan inte jämföra utfallet här i Sverige med länder som har kulturell polygyni på det sätt du gör.

Vad är det för något som visar sig som orätt, när vi önskar detta, mera exakt?
  • PolyPond
    Toboas skrev 2013-01-15 23:56:00 följande:
    Visst skulle det finnas komplikationer med att flera personer ingår äktenskap med varandra men om juridiken kan hantera företag med korsvis ägande som är registrerade i flera olika länder under olika juridiska system så tror jag nog det går att lösa det här också.

I mina ögon skulle två typer av polyäktenskap kunna finnas. Ett där en person kan vara "länkad" till flera oberoende av varandra och en där flera personer är gifta med varandra.
    Jag tänker mig att juridiken bör ligga mellan person till person, dvs

vill Anna, Bengt och Stefan gifta sig allihopa med varandra, så blir det ett avtal mellan Anna och Bengt, ett mellan Anna och Stefan och ett mellan Stefan och Bengt. Dessa avtal måste godkännas av samtliga inblandade.

Om Anna och Stefan inte vill gifta sig med varandra, så upprättas två avtal, ett mellan Anna och Bengt och ett mellan Stefan och Bengt. Även dessa två avtal måste godkännas av alla inblandade, eftersom man bara skulle få gifta sig med ytterligare en person om alla inblandade är införstådda med arrangemanget och godkänner det.

• PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-15 23:57:37 följande:
    Jag tror på monogami. jag tror på trohet i ett förhållande. Jag känner att när jag är i en relation så delar JAG livet med MIN älskade.
    Så jag är en av de 92 pers i tråden som röstade emot.
    Vad har dina preferenser med oss andra att göra? Snuska på bäst du vill du, och låt oss andra styra över våra liv!
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-16 00:35:57 följande:
    MONO-GAMI!? Vet du vad det betyder?

VADDÅ mina preferenser? Jag tycker monogami är the way to go, detta är en OMRÖSTNING.

Behöver du läxhjälp i Svenska i andra klass?
    Kan du skilja på dina personliga preferenser och andras rätt att styra över sina egna liv? Vad har du för argument till att ditt tycke och din smak skall styra över sådant som inte påverkar din egen relation?

Nej, jag bedömer inte att min ordförståelse och förmåga att uttrycka mig i skrift är så dålig att jag har behov av läxhjälp för årskurs två.
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-16 00:52:35 följande:
    Läs noga nu:
    Du är inte diktatorn över någonting, och du bestämmer inte över hur jag uttrycker orsaken till att jag röstat en viss sak i en  internetpoll avsett för tidsfördriv.

Jag tycker det jag tycker.
    Har du problem med det?

Men jag förstår att det smärtar att du inte kan få gifta dig med dina fem tilltänkta.
    Jag har problem med att människor gör sina egna preferenser till lag över andra människor, ja. Om du inte haft något intresse av att diskutera saken hade det varit lämpligare att bara rösta. Skriver man i tråden får man räkna med att bli ifrågasatt.

Om du förstår att det kan vara smärtsamt att inte få gifta sig med den man är kär i, varför håller du då fast i detta? Tycker du möjligen om att göra folk illa?
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-16 01:09:16 följande:
    Då försöker jag en gång till eftersom budskapet inte går igenom.

1- ALLA som röstar gör det med en egen preferens, uttalad eller ej. Men du valde att ge dig på mig, nå, då får du räkna med svar på tal, Polly Pocket

2- Diskutera saken?? Är du på allvar? Du menar att jag ska diskutera "saken" - alltså mina åsikter kring månggifte, med DIG, som vill vara diktator över vad jag tänker och tycker?
    Tugga en stund till på det tuggummit så du förstår varför jag artigt tackar nej.

3- Jag räknar inte med att någon ska "ifrågasätta" att jag är emot polygami och för monogami - läs TS - ty det är detta omröstningen handlar om, inget annat.

4- Nej jag är ingen sadist, men du verkar gilla att hoppa på folk oprovocerat på FL, detta är inte första gången jag sett dig bete dig såhär.

Jag tycker att om vi tillåter månggifte, då balanserar vi på en skör jävla lina i samhället. Samhället har redan förändrats mycket - det mesta till det negativa för kvinnor. Exempel: Div trygghetsbidrag/ersättningar som man fick förr som gift kvinna finns inte längre. Och om ens make dog förr, så fick man något som hette änkepension när man kom upp i änkeålder.  Idag är giftermålet fortfarande positivt behandlat på div sätt, jag är inte beläst, men jag tror att om man är gift kan den som har sämst ekonomi kräva en del mer än om man inte är gift mm. Inte för att pengarna är det viktiga.

Ska vi verkligen ändra i alla statliga papper för att några kufer - någon klyfta halvpromille av befolkningen om ens det  - vill gifta sig med mer än en person? Jag tror inte det.

Dessutom, är man kristen, och gifter sig i kyrkan, så är äktenskapet en helgad institution. Där gäller det TVÅ personer och inget annat. En man kan inte gifta sig med sin fästmö, sin syster och sin traktor. Utan bara med sin fästmö.

SÅ SER DET UT IDAG och jag tycker det är en "slippery slope" att utöka giftermålet till att omfatta fler än två. Min största farhåga är att det skulle utnyttjas.
    Personangrepp är alltid så trevligt som retorik. Det sista du är är artig.
    Skriver man på ett debattforum och inte befinner sig i "känsliga rummet", så får man faktiskt räkna med att få sina påståenden ifrågasatta här. Det är vare sig odemokratiskt eller sadistiskt, utan spelets regler. Det är naturligtvis varken fråga om påhopp eller att bli angripen oprovocerat om man väljer att skriva  i en debattråd.

Jag kan försäkra dig om att jag är alldeles riktig och dessutom allvarlig. Vad är det egentligen i slutet av det sluttande planet du fruktar? Att folk verkligen får göra som de vill, så länge de inte skadar andra? Jag tycker det snarast är en trevlig framtidsutsikt.
  • PolyPond
    Den vita staden skrev 2013-01-16 01:56:01 följande:
    Giftermål = barn, oftast.
    Behöver inte mer än länka till det jag ser som givet - www.bibleinfo.com/sv/topics/%C3%A4ktenskap , även om mitt eget ursprung förmodligen spelar in.
    Barn har rätt till en mamma och pappa, vuxna har inte rätt till barn!
    Inget barn ska behöva tvivla.. ser ingen möjlighet till att säkerställa att någon slipper det problemet.. lagstiftning från vilken ålder? Barn är olika..
    Det verkar faktiskt vara vanligare att få barn innan man gifter sig numera. Om man gifter sig alls. Så det är ett rätt irrelevant argument, som sådant.

Sedan är det förstås så att barnen ska ha rätt till alla sina föräldrar, inte bara två, om det finns flera.
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?