Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

vad anser ni om månggifte?

Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 14:04:32 följande:
    Men om man är många och har familj så behövs större boenden alternativt flera mindre.. Hur delas det upp då..som jag skrev innan så har jag bara sett på tlc..jag och mina fruar. Och det är svårt att ha 4 hus  med familjer och få det att gå ihop då de inte vill bo ihop men samtidigt tex på samma gata. Det känns som så mycket mera problem. Att flytta pga av att barnen mobbas osv. Jag vet att de kan bli mobbade oavsett. Men hur ställer man sig till allt detta?  
    Sedan tänker jag på att självklart ska alla vara med på det av egen fri vilja. Även att kvinnorna alt männen ska kunna ha samma rättigheter att jobba osv så att ingen bestämmer över en och dikterar hur det ska vara. Än en gång såvida det inte är så de har kommit överens om att leva.
    Skulle det bli större problem än om man väljer att flytta in på samma gata eller skaffa flera hus om man INTE är gifta?

Varför skulle barnen mobbas?
    Jag tänker här att du sett "Big love". De lever i ett konservativ miljö i en konstellation som av samhället varken är socialt eller juridiskt accepterat. Dessutom är det fiction.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:16:53 följande:
    Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser sånt här korkade förslag. Medans vissa muslimska länder försöker bli civiliserade och moderniserade så backar vissa europeiska länder i utveckling. Sorgligt....

Är starkt emot månggifte. Ni förstår inte vad ni gör och till ett vilket fruktansvärt liv ni utsätter kvinnorna för om förslaget går igenom.    
    Kvinnorna?
    Det är väl polygami som föreslås, inte polygyni?
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:31:14 följande:
    hur många män känner du till som är villiga att dela en kvinna? Vilka tror du kommer drabbas om lagen går igenom? Jo, kvinnorna och främst från länder där utvecklingen inte har gått framåt. Kvinnor som då helt lagligt blir hämtade till Sverige utan att veta ett skit om landets lagar och regler och får leva ett liv i isolering. Ja, jag vet att det förekommer nu också men då blir det bara värre men hey, varsågod, eran politiker har ju redan kört ner landet till max så lite till gör väl inget.
    Ganska många faktiskt. Jag bor med två av dem.

Saken är den att kvinnor från länder där det förekommer månggifte drabbas negativt av den lagstiftning vi har i Sverige idag, eftersom den försätter dem utan trygghet när de kommer hit. Det är nog läge för oss att acceptera att det faktiskt FINNS folk som lever på det viset och att vi bör göra vad vi kan för att underlätta för dem.

På vilket sätt skulle en kvinna bli mer isolerad av att leva i ett hem med flera kvinnor än med en enskild man? Jag bedömer ensamheten som mera isolerad än om man är flera.
  • PolyPond
    Cogito ergo sum skrev 2013-01-15 14:26:24 följande:
    Nej detta är en dokumentär.. Där allt det jag tog upp är saker som är problem..men istället för att svara så får jag motfrågor vilket gör det svårt att ta ställning i en sådan här fråga. 
    Vad ska jag säga? Mobbning bör tas tag i på samma sätt som om det handlar om något annat.
    Man kan inte anpassa sitt liv efter förtryckarna. Någonsin.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 14:42:41 följande:
    Självklart men det kommer drabba många fler än invånarna i landet. Dessutom förstår jag inte vad ni har för problem? Varför skulle man vilja gifta sig med fler i Sverige??!! Det är ju fritt fram att ha sex med vem i helskotta man vill. Det är inte direkt så att man riskerar stening om man åker fast med byxorna nere. Vadan behovet av en bit papper? Vad ska det vara bra för? Förstår inte...
    Varför vill folk gifta sig överhuvudtaget? De kan ju knulla vem de vill, så vad ska de med en bit papper till?

De invändningar du har mot ovanstående kan du applicera även på folk som vill gifta sig med flera.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 15:01:47 följande:
    Ok, good.

Nja, tomten är far till alla barn funkar bara på film.  
    Nu krävs det ju inte direkt polyäktenskap för att "tomten ska vara far till alla barn".
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 15:05:18 följande:
    Min granne är en indian gift med en kines..

Jag förstår inte stycket i mitten.  

På samma sätt som du bedömer ensamheten som mer isolerad finns det kvinnor som anser att det är ett rent helvete att tvingas bo tillsammans med andra kvinnor.     
    Vad har dina grannar med detta att göra?

Vad är det du inte förstår med stycket?
    Det flyttar hit personer idag som befinner sig i äktenskap bestående av en man och flera kvinnor. Eftersom Sverige inte tillåter polygyni/polygami, så blir en av dessa fruar "äkta" fru enligt svensk lag, medan övriga förlorar såväl arvsrätt som andra tryggheten som kommer med äktenskap.

Är det inte lämpligt att de personer som själva ingår äktenskap får bedöma om de vill göra det eller inte? Det är inte tvångsgifte som bör införas.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 15:06:40 följande:
    Men då så och så vitt jag vet så är det ingen som har hindrat dig att leva med sina makar eller?
    Nej, men du har inga invändningar som håller för att vi inte skulle kunna få vara gifta allihopa, då dina exempel är realitet redan som det är.
    Det som däremot skulle kunna vara positivt för oss är ett regelverk som faktiskt är anpassat efter våra förhållanden, med arvsrätt, trygghet för barnen och allt vad det innebär.

• PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 15:15:18 följande:
    För att visa att din argument att du har hittat två man som är villiga att dela en kvinna är lika unik som en indian/kines äktenskap. 
    Så istället för hårdare krav och ett förbud så ska man göra det lagligt för männen att ta hit kvinnor? Förvånad Jag är mållös. Jag tror kvinnorna klarar sig utmärkt utan arvsrätt. Tror du inte det?

Vem ska kontrollera detta hade du tänkt dig?     

Jag fick aldrig ett svar på hur man ska fastställa vems barnet är? Är det bara mamman som ska ha ensamrätt om att veta vilka barn som är hennes? Männen ska bara vara spermadonatorer utan vetskap om vilka barn som är deras?    
    Eftersom jag känner flera, så kan det inte vara unikt.

Det kommer redan hit familjer som består av flera vuxna. Dessa familjer splittar vi upp. Hur humant är det, tycker du?
    Varför skall de bli av med den arvsrätt som de hittills haft rätt till? På vilket sätt gynnar det de kvinnor du säger dig värna?

Hur vet någon om man vilkens barn det egentligen är?
    Vad sägs om något så förlegat som samtal och ärlighet?
    I somliga polyrelationer kan det dessutom vara ganska oviktigt vilken som stått för det biologiska arvet. Mitt eget barn har två fäder, inte en.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-15 15:18:51 följande:
    Är det förbjudet att skriva testament till någon man inte är gift med i Sverige?

Vad är det som saknas i ditt/(dina?) förhållande(t)? Att du lagligt vill skrika ut ditt val? Vad annars?

Finns säkert folk som skulle vilja se pederasti lagligt igen....       
    Nej, det är inte förbjudet att skriva testamenten, men som lagvigd har du utan att skriva något, en lott som är din.
    Det krävs äktenskapsförord för att kunna dela på den. Du har också efterlevandeskydd i form av besittningsrätt och sådant som jag tror hänger ihop med äktenskapet på ett annat sätt än samboskap.

Det som saknas i vår relation är främst trygghet för vårt barn. Det är också därför jag, för egen del, finner möjligheten till flera vårdnadshavare än två som en viktigare fråga än äktenskap.

pederasti - Varför blandar du in sådant som inte hör hit?
    Din sista invändning är ungefär lika relevant för detta som reglerna för skogsplantering.

Svar på tråden vad anser ni om månggifte?