Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

vad anser ni om månggifte?

I Rose I skrev 2013-01-16 15:30:37 följande:
    Idag behöver dem inte ens besvära sig att gå till domstolen eller liknande utan tar bara sina barn och sticker iväg. Mannen kan då inte göra ett skit. Oftast är dessa män rädda för rättsystemet i Sverige så dem bryr sig inte ens att anmäla kvinnan men blir det lagligt så är det tusen resor värre för dessa kvinnor. Ja, jag har haft med många sådana kvinnor att göra och hört deras historier. Alldeles för många.
    På vilket sätt skulle det bli värre?

• PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:35:22 följande:

Det finns inga som helst hinder för att ha polygamiförhållande i Sverige.   
    Det finns inget som helst hinder för att ha parförhållande heller, så varför ska vi alls ha en äktenskapsbalk?
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:38:23 följande:
    Nu var du väl ändå snabb att hugga till. Frågan måste till och med du kunna svara på.  
    Nej, jag kan inte det. Du får förklara.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:40:07 följande:
    Jag gjorde annars tummen upp för ett inlägg där någon kom med detta förslag om du/ni missade det.
    Är det troligt att det kommer att ske?
    Nej.

Så det näst bästa är förstås att låta alla som vill ingå äktenskap.

• PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:42:27 följande:
    Jag har redan skrivit vad som kan bli värre om lagen går igenom. Då är man lagligt bunden och måste gå igenom en jävla massa processer för att kunna skilja sig. Det värsta av allt att blotta sig för att andra och dra upp sitt liv inför folk som man kanske inte vill ska veta vad som har hänt en. Bland annat.
    Jag vill veta HUR det blir värre?
    Att man måste gå igenom den lagliga processen är en fördel, då den är till för att göra en opartisk och rättvis bedömning där var och en får ut sin del.
    Det du verkar förespråka är en rättslös modell.

• PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:46:19 följande:
    Någonstans måste man dra en gräns kan jag tycka. Man kan inte tillgodose allas behov i ett samhälle. Det är omöjligt.  
    Det här är ett behov som är genomförbart.
    Det finns ingen bra anledning till att dra en gräns här.
  • PolyPond
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 15:46:07 följande:

Blir problemet MINDRE om det finns fler parter i äktenskapet?
    Knappast större i alla fall.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:50:38 följande:
    Gå till kvinnohemmen och sätt dig in i deras liv, sen kan du uttala dig om vad som är bäst för dem eller inte. Nu fortsätter jag diskussionen om invandrarkvinnor enbart för att du påstår dig värna om deras liv vilket jag tyvärr dömer som BS om du ursäktar. Argumentera för ditt val och att du vill ha lagen men få inte in invandrarkvinnor då du tydligen inte vet ett skit om deras liv. Det är som att försöka diskutera vuxenliv med en 1åring.
    En sak har alltid två sidor. I rätten får båda komma till tals. Detta är något väldigt viktigt i en rättsstat.
    Att man inte "vill berätta för någon annan vad man utsatts för" är inte skäl nog för att slippa rättslig prövning, vilket vi alla skall vara väldigt tacksamma för. Rätten kan tack och lov inte bara gå på EN sida av saken.

Du talar bara ur en enda synvinkel, när det finns flera bara i området "folk som invandrar". Självklart blir man påverkad om man umgås mycket med misshandlade kvinnor, men tro det eller ej - men det finns även en annan sanning. Att tro sig värna de utsatta genom att få dem förbi på sidan om rättsprocessen är inte schysst mot någon - och definitivt inte något som man bör syssla med i en rättsstat som Sverige.

Och ja, jag känner både invandrare och misshandlade kvinnor.
  • PolyPond
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 15:54:18 följande:

Knappast mindre i alla fall.. Vilken bra dialog du bidrar till! (ett tips, svara "dito"!) Det finns inget bra med månggifte, kom gärna med förklaringar som kan ge mig en annan bild!
    Möjligen mindre om man är tvångsgift med någon som har två än någon som bara har en.

Huvudargumentet för månggifte är valfrihet. Något annat argument behövs egentligen inte, även om det kan ge andra positiva effekter.

• PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:55:53 följande:
    Det är många lag som är genomförbara. Att endast se på det hela från ett perspektiv är knappast rätt. Att försöka tillgodose svenska polykvinnors bekräftelsebehov samtidigt som man skjuter andra i skallen är ingenting jag ställer mig bakom. Nej.

Varför ni ska behöva tänka på andra än ert eget kärleksliv? Ja, ni borde ha stängt gränsen runt 70-talet och då hade ni inte behövt bry er om andra men det går inte om man samtidigt vill vara en god medmänniska.  
    Jag tycker du ska vara försiktig med att anklaga andra för att bara se det från ett perspektiv. Jag har åtminstone ett par.

Varför tror du detta har något alls att göra med bekräftelse?

Svar på tråden vad anser ni om månggifte?