• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • nihka

Avtalsbrott. Låter långt ifrån ett klockrent case. Förutom att man får betala för jurister åker den som förlorar i ett civilmål på att betala rättegångskonstnaderna. Det kan bli dyrt att vara arg.

• sextiotalist
    nihka skrev 2013-01-13 16:17:04 följande:

Avtalsbrott. Låter långt ifrån ett klockrent case. Förutom att man får betala för jurister åker den som förlorar i ett civilmål på att betala rättegångskonstnaderna. Det kan bli dyrt att vara arg.

Ja, jag har en stark känsla av att Ts kommer förlora stort och sitta med en rejäl skuld efter detta. För jag misstänker hade det funnits en minsta chans att stämma för det som Ts vill, då hade det stått en lång kö med kvinnor som skulle gjort detta.

Ts, jag är säker på att din advokat inte är helt ärlig mot dig och du kommer förlora stort, såvida han inte heter Stenbäck eller något liknande, då kanske du hade haft en mikroskopisk chans, nu misstänker jag att chans är så liten att inte ens ett elektronmikroskop skulle hitta den     
  • spermadonator
    Jättekul skrev 2013-01-13 15:44:13 följande:
    TS ska stämma honom för avtalsbrott därför att i detta idiotiska land som det är svårt att stämma ngn på högre underhåll pga nämndemän (som för övrigt ser ut att komma från en annan planet) och praxis så har troligtvis TS en större chans att få igenom sin stämning via ett avtalsbrott istället.

TS har gemensamt med sin förra sambo/pojkvän kommit överens om att skaffa ett gemensamt barn. Helt plötsligt ville inte mannen det och drog. TS satt med magen i vädret. När bebisen kom fick TS gå ned i arbetstid och kan itroligtvis inte göra karriär därför att hon har ingen som helst avlastning.

VAd är det du inte förstår?? 
    Men om det där skulle gå igenom så skulle varenda man som blivit  pålurad ett barn kunna stämma de kvinnor som blivit gravida för avtalsbrott. Man har kommit överens om att inte få barn tillsammans men hon slarvar med p-piller (grov vårdslöshet) eller låter till och med bli att ta dem (uppsåt) för att hon vill ha barn.

Men så fungerar det inte den svenska rättspraxisen. TS kommer inte att få en enda krona mer än det underhållsstöd hon är berättigat till från barnets pappa.
  • Anonym (råger)
    Jennie med ie skrev 2013-01-13 15:08:14 följande:

Att försöka få högre underhåll är dock den bästa chansen TS har att få mer pengar så det är högst relevant. Ö h t handlar det ju inte om hurvida pappan agerar rätt eller fel, utan om TS chanser att lyckas med sin agenda.

TS chans att lyckas är noll, det hon lyckas med är att få betala sin egen advokat ( om hon öht
    lyckas hitta någon som vill ta fallet) och sitt EX advokat.

Hemförsäkringens rättsskydd lär knappast vara aktuellt.

• Jennie med ie
    Anonym (råger) skrev 2013-01-13 16:28:31 följande:

TS chans att lyckas är noll, det hon lyckas med är att få betala sin egen advokat ( om hon öht
    lyckas hitta någon som vill ta fallet) och sitt EX advokat.

Hemförsäkringens rättsskydd lär knappast vara aktuellt.

Det är vad "vi" försökt få TS att förstå tråden igenom.
  • nihka
    sextiotalist skrev 2013-01-13 16:22:19 följande:
    Ja, jag har en stark känsla av att Ts kommer förlora stort och sitta med en rejäl skuld efter detta. För jag misstänker hade det funnits en minsta chans att stämma för det som Ts vill, då hade det stått en lång kö med kvinnor som skulle gjort detta.

Ts, jag är säker på att din advokat inte är helt ärlig mot dig och du kommer förlora stort, såvida han inte heter Stenbäck eller något liknande, då kanske du hade haft en mikroskopisk chans, nu misstänker jag att chans är så liten att inte ens ett elektronmikroskop skulle hitta den     
    Ilskan gör att hoppet om att vara den första som vinner och att domen blir ett prejudikat ersätter de realistiska bedömningar man behöver göra. Juristen får betalt oavsett om TS vinner eller förlorar så hon kommer inte att lida ekonomiskt utan tycker kanske till och med att det ska bli lite småspännande att få leka med det här fallet .

Mitt råd till dig TS är att låta det gå ett år och se vad du känner då. 
  • smurfelina76

Jag har så svårt att förstå att barnfrågan ska bli en så stor och infekterad del av så mångas liv. Att man koncentrerar sig mer på att vara arg än att se vad man har framför sig.

TS: Jag förstår att du är bitter över att han brutit mot något ni faktiskt bestämt tillsammans. Det är inte så att ni skaffat en hund som går att omplacera eller köpt en bil som faktiskt går att sälja. Utan ni har skaffat ett barn tillsammans som han nu valt att inte ta hand om för det passar inte i hans liv eftersom han helt plötsligt inte vill ha dig. Jag skulle absolut kunna säga STÄM skiten ur honom för att han lagt minst 18 års eget ansvar på dig. Du hade säkerligen inte tagit beslutet att blivit en ensam mamma om du vetat det här.

Men det känns som du är trött redan nu på att allt runtomkring, lovar dig det blir inte bättre av att ha rättegång osv. Det kommer ta alla dina krafter och risken är att du inte kommer orka med ditt barn eller ditt jobb för att du är själsligen trasig av en tvist som är enligt mig omöjlig att vinna. Däremot om du vet att han tjänar bra och du har en advokat som säger att han skulle få betala mer i UH så stäm honom på UH istället så din ekonomiska situtaion blir bättre. Att tvinga på honom ett faderskap han inte vill ha kommer aldrig gynna ditt barn inte heller dig då du kommer se hur det blir ett tvång.

Sök istället hjälp på kommunen med att då avslastning 1-2 helger i månaden så att du får chansen att ladda dina batterier och få möjlighet att vara den bra mamman du säkerligen är.

Men jag kan verkligen hålla med om att han är en riktig skit som övergivit det barn han faktiskt planerat med dig. Fast han sårar mer barnet än dig och då är det viktigt att du finns där som en stark och bra förebild för ditt barn.  

Be om hjälp för att kunna förklara för ditt barn varför pappa inte finns i bilden. Att sitta och snacka skit om sitt barns pappa till sina barn för aldrig något gott med sig. Men man ska heller inte måla upp en fantasi bild för barnet om den frånvarande föräldern. utan man ska hålla sig till sanningen utan hårda ord och onödiga tillägg.

Jag tror att du och ditt barn kommer kunna få ett bra liv tillsammans trots att pappan är frånvarande och inte kapabel till att ta ansvar!              

• Anonym

"pappan" till mitt barn gjorde likadant.
    Jag tycker att det är skandal hur lite underhåll den andra föräldern behöver betala, borde vara minst det dubbla, MINST.
    Dock så har pappan till mitt barn kommit på nu efter snart två år att han är intresserad av kontakt med barnet och vi har i dagsläget en bra och sund relation med varandra :) 
    Men hoppas att du åtminstone lyckas stämma honom på mer pengar, tycker att det är helt rätt! 

Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!