• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Jennie med ie
    Anonym (Hejja TS) skrev 2013-01-13 15:01:36 följande:
    Jag håller på dig TS, stäm skiten ut honom! Hoppas att det går vägen så kanske det tom kan bli avgörande för framtida mål.

Och usch för er andra i tråden! Tänk om TS varit pappan och mamman bara stuckit, då hade det minsann varit en massa tjat om att hon ska ta sitt ansvar, men pappan han ska slippa undan. Samt vad jag förstått handlar det inte det minsta om att hon vill ha mer i underhåll så den diskussionen kan ni ju avsluta direkt.

Att försöka få högre underhåll är dock den bästa chansen TS har att få mer pengar så det är högst relevant. Ö h t handlar det ju inte om hurvida pappan agerar rätt eller fel, utan om TS chanser att lyckas med sin agenda.
  • Themis
    Thisiswho skrev 2013-01-13 14:07:37 följande:
    Du är tragisk TS. Hur fan kan man inte vilja ha sitt barn på heltid och resonera som du? Jag hoppas rätten dömer till att du blir av med vårdnaden och hamnar hos någon som verkligen uppskattar att ha barn.
    Hur kan pappan säga att han vill ha barn och sen inte ta sitt ansvar ens på halvtid?

Jag tycker du är upprörd över lite fel sak här...
    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • EnAnonumius
    Anonym (Hejja TS) skrev 2013-01-13 15:03:48 följande:
    Ok så TS är bitter, men ensamstående pappor de är hjältar eller. 
    Nej och det är ingen jävel i denna tråden som påstått detta.

Så vad ville du komma förutom din förmåga att använda dig av ett klockrent skolboksexempel på "falsk dikotomi".
    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Anonym
    Frontline skrev 2013-01-13 15:04:54 följande:
    Du verkar bitter du med...

Klart som fan man blir bitter när man får ta ansvar för något man trodde man skulle vara två om!?

Det är nyttigt att få gnälla av sig och vara arg, bara man tar tag i sig själv och går vidare sen.
  • Jättekul
    Anonym (Hejja TS) skrev 2013-01-13 15:07:11 följande:
    Tja man kan ju vända på argumentet, TS man visste mycket väl att de skaffade barn, det var ju nämligen PLANERAT. Men han ska tydligen inte behöva ta något ansvar alls enligt dig. TS däremot ska bita i det sura äpplet eftersom hon visste vem hon skaffade barn med. Vilket jäkla skitargument är det.
  • Lindsey Egot the only one

Du borde iaf kunna få ett underhåll baserat på hans inkomst fastställt av tingsrätten. Dvs mer än de 1273 som är minimum.

• milizza
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 14:16:04 följande:

Han säger på en filminspelning från vår förlovningsfest att han är överlycklig att få bli pappa och att det är det bästa beslutet han tagit hittills i sitt liv.

Jag hänger inte med? Du pratar om att stämma pappan för avtalsbrott. Ovanstående bevisar ingenting...att han säger att han är överlycklig att bli pappa samt att det är hans livs bästa beslut betyder INTE att han har ingått något avtal med dej.

Om han inte vill ha sitt barn..så vill han inte!

En fråga till dej TS, om pappan inte vill ha sitt barn,varför vill du då tvinga ditt barn dit? Jag tror inte ett barn mår bra att vara där den inte är välkommen eller önskad.

• Jättekul
    milizza skrev 2013-01-13 15:36:47 följande:

Jag hänger inte med? Du pratar om att stämma pappan för avtalsbrott. Ovanstående bevisar ingenting...att han säger att han är överlycklig att bli pappa samt att det är hans livs bästa beslut betyder INTE att han har ingått något avtal med dej.

Om han inte vill ha sitt barn..så vill han inte!

En fråga till dej TS, om pappan inte vill ha sitt barn,varför vill du då tvinga ditt barn dit? Jag tror inte ett barn mår bra att vara där den inte är välkommen eller önskad.

TS ska stämma honom för avtalsbrott därför att i detta idiotiska land som det är svårt att stämma ngn på högre underhåll pga nämndemän (som för övrigt ser ut att komma från en annan planet) och praxis så har troligtvis TS en större chans att få igenom sin stämning via ett avtalsbrott istället.

TS har gemensamt med sin förra sambo/pojkvän kommit överens om att skaffa ett gemensamt barn. Helt plötsligt ville inte mannen det och drog. TS satt med magen i vädret. När bebisen kom fick TS gå ned i arbetstid och kan itroligtvis inte göra karriär därför att hon har ingen som helst avlastning.

VAd är det du inte förstår?? 
  • Ramborg

Att bevisa ett implicit avtal över huvud taget är rätt svårt. I fråga o att ta hand om ett barn gemensamt, än värre. Innan jag stämmer för en klients räkning brukar jag försöka förutse motpartens argument för att kunna bedöma om det är vettigt eller inte.

Vi testar.

TS: Jag yrkar ekonomiskt skadestånd för avtalsbrott. Avtalet innebär att vi skulle skaffa barn ihop och dela på ansvaret. Det skadeståndsgrundande avtalsbrottet består i att han gjorde slut med mig och jag får ta hand om barnet ensam. Den ekonomiska skadan för mig består i att jag fått byta jobb och gått ner i lön.

Exet: Vi har inget avtal. När hon blev gravid blev jag glad men sedan upptäckte jag att jag inte älskar henne längre. Därför måste jag lämna henne. Att skilja sig är inte skadeståndsgrundande.

Jag anser att småbarn skall ha ETT hem och inte skyfflas mellan föräldrarna. Jag betalar underhåll, och när barnet blir äldre kommer jag yrka umgänge, men i dagsläget bedömer jag att det är bäst för barnet att inte träffa mig.

Dessutom finns ingen ersättningsgill ekonomisk skada. TS har visserligen bytt jobb men hon borde kunnat få ett jobb med motsvarande lön.

Även om hon skall anses göra en ekonomisk förlust skall glädjen att få vara med vårt barn anses uppväga detta. Jag anser att småbarn skall bo med sin mor och därför missar jag barnets småbarnstid.

Och slutligen, även om rätten inte anser henne kompenserad genom umgänge med barnet, hävdar jag att vår överenskommelse för det fall vi fortfarande varit ihop var att hon skulle sluta jobba, bli hemmafru och ta hand om barnet. Hon skulle då förlorat ännu mera pengar och ingen ersättningsgill skada finns.

Har du motargument mot dessa argument, TS? Om du ska stämma honom har du säkert gjort den här övningen redan.

42.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!