• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Tonårsmamman1
    Jättekul skrev 2013-01-13 17:51:59 följande:
    Har ingen lust att besvara en människa som hela tiden upprepar ett mantra. Jag ska dock göra ett undantag för dig fast det går att läsa här bland inläggen.

TS vill ha pengar för att kunna köpa sig en barnvakt. Alternativt att pappan tar barnet. BArnet kommer inte att fara illa hos pappan. Om TS visste att det var hin onde själv så skulle hon naturligtvis inte be honom. Hon kallar inte sitt barn för skit vilket ansågs vara saker runt omkring. Detta har hon förklarat dvs att hon älskar sitt barn. Trots det så ska flera inlägg rikta in sig på just ordet "skit". Fantastiskt intelligent av vuxna människor kan tyckas. Ja, jag tror att TS har en stor chans att vinna detta mål. Littorins x gjorde detsamma. Dock hann det aldrig bli en rättegång innan han öppnade plånboken. Varför öppnade han plånboken? Jo, han var chanslös i en rättegång. TS har rätt till ett skitunderhåll på 1273 kronor. 
    Littorin öppnade inte plånboken för att han var chanslös, han ville slippa media. Nu tror jag inte att TS:s losser till ex är känd, så hon har inte denna hållhake på honom. Som sagt, han har inte brutit något avtal. Så på vilka grunder ska hon stämma honom på? Att han är en dålig pappa? 
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2013-01-13 17:42:08 följande:
    Om vi ponerar att du skulle lyckas stämma pappan på pengar så kan ingen tvinga honom att ta barnet på halvtid så du skulle ändå sitta med barnet på heltid. Ingen kan tvingas att fysiskt ta hand om sitt barn, även du kan välja att lämna bort barnet. Och barn under tre år ska ändå inte ha varannanveckasboende.

Det är väl klart att man inte kan stämma honom på pengar! I sånt fall skulle alla ofrivilligt ensamstående göra detta. Man kan dra det till rätten som kan döma honom till tid med sitt barn. Men han kan vägra ändå. Jag vet inte om det finns straff för detta? Är det nån som vet? Tror inte det? Sen IOM att han inte vill är det förmodligen bäst för barnet att inte var hos nån som inte vill. Hur blir behandlingen då? Inget vidare skulle jag tro. Skulle hellre försöka bygga upp ett nätverk, försöka hitta barnvakt mm. Förstår behovet, men tycker att fokus är fel: att han slipper undan. Hans förlust, din vinst. Vill hans föräldrar umgås med sitt barnbarn ibland? Vill dina? Vill nån annan?
  • Jättekul
    TrendyFarsa skrev 2013-01-13 17:56:50 följande:
    1. Då får TS gå och be om underhåll som alla andra. Att stämma för "Avtalsbrott" går inte. Ok? DET är de pengar TS kan få och inte något mer.
    2. Jo det gjorde hon, läs själv. Det brukar vara så när man yttrar sig i affekt, det man egentligen tänker kommer ut.
    3. Jo, hon "menade inte att", hon "älskar ju sitt" det brukar heta så när sanningen kommer fram, då försöker man släta över.
    4.Precis, du TROR! Men du har inte ens de mest elementära juridiska kunskaper, utan du TROR. Littorinaffären är något helt annat snälla du.

Men återigen, du har inte dessa kunskaper. Men du TROR ju, och det är ju bra.
    Och du har väldigt mycket kunskap? Tycker du mest sitter och skriker och kan dessutom inte förstå skillnaden när TS säger "skit" utan tar det bokstavligt. ADHD? Eller Asperber?
  • Enyo
    Virriga Vera skrev 2013-01-13 17:53:44 följande:
    Jag tycker att det är så synd om ditt barn. Varför inte istället strunta i honom och visa dig vara den bättre personen och istället ägna tid och energi åt ditt barn. Hämndlystnad är aldrig vackert.

Var nog bästa inlägget hittills
  • Jättekul
    Tonårsmamman1 skrev 2013-01-13 17:59:00 följande:
    Littorin öppnade inte plånboken för att han var chanslös, han ville slippa media. Nu tror jag inte att TS:s losser till ex är känd, så hon har inte denna hållhake på honom. Som sagt, han har inte brutit något avtal. Så på vilka grunder ska hon stämma honom på? Att han är en dålig pappa? 
    Nej, men TS x har det tydligen väldigt gott ställt.
  • Andromeda

Vad gäller stämningen så nja, tyvärr ts, det tror jag inte skulle funka alls.
    Ditt ex är däremot ett ärkesvin, jag hoppas han en dag inser hur mycket han svikit sitt barn.

• Anonym (3-barns mamma)
    Jättekul skrev 2013-01-13 17:55:39 följande:
    har du fått säga ditt nu? Ja, du får en stjärna i himlen och TS är ingen bra mamam, eller?

Ursäkta? Jag skrev väl aldrig om TS var en bra mamma eller inte.

Men är så trött på alla som "ensamma" mammor som ska ta på sig offerkoftan. Väljer man att skaffa barn så får man i beräkningen att man faktiskt kan bli ensam på ett eller annat sätt. Jag valde inte mitt frivilligt. Men att älska och ge sina barn en bra barndom utan deras pappa, är faktiskt en förälders ansvar.

Att skapa problem för sig själv med att stämma pappan, vad gynnar det TS? Hon lär ju knappast vinna!

• Mabaja

Stackars barn som har dig till mamma! Varför blev du mamma över huvudtaget?

"Skyffla undan sin skit", moget sagt om sitt eget barn! Du vet att det är din skit oxå! Om man ska vara krass!

• Tonårsmamman1
    Jättekul skrev 2013-01-13 18:00:28 följande:
    Nej, men TS x har det tydligen väldigt gott ställt.
    Och? Man kan inte stämma någon för att de är rika. 
  • Anonym
    TrendyFarsa skrev 2013-01-13 17:51:24 följande:
    Ja, och detta är åt HELVETTE!!! Ingen ska tro att jag anser något annat och är man två om att göra barn och inte sedan kan leva tillsammans så ska båda ta sitt ansvar för barnet!! Men att tro, som TS att lösningen är att "Stämma" exet och tvinga barnet att vara hos någon som inte vill veta av barnet är ju sanslöst dumt tänkt. Att sedan (några ) puckon sitter och hejar på TS på sin nya väg mot undergången, det är ju bara skrämmande.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.

Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!