• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Anonym

Försök skaffa en styvpappa till barnet istället, det har både du och barnet glädje av. Då får han en manlig förebild, du får avlastning och en man.:)

Du kan inte tvinga honom att umgås med sitt barn tyvärr. Du tjänar inget på att stämma. Vad ska du stämma honom på menar du?

Du kan stämma på att få mer i underhållsstöd men de enda som ev kan få betala mer (då det kan löna sig att stämma på mer underhållsstöd) är när pappan i fråga tjänar ca 40.000-50000 kr i månaden minst.
    Har kollat upp detta. Ring en jurist och be hen räkna ut om det skulle löna sig. Det kostar att de gör uträkningen men om det inte lönar sig så behöver du inte slänga ut en massa pengar i onödan på jurister.

• CMM

Om TS lyckas med detta kommer jag att äta upp mina byxor.

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Anonym (VinterSol)

Men det handlar väl inte om att ts bara vill ha barnet 50 %, utan om att de båda kom överens om att bli föräldrar och gemensamt skulle ta hand om detta barn och att han sedan bryter överenskommelsen efter att graviditeten var ett faktum. Ts älskar väl inte sitt barn mindre för att hon önskar att pappan tar sitt ansvar, vilket han sagt att han skulle? Hoppas jag inte i alla fall... 

• Anonym (TS)
    Virriga Vera skrev 2013-01-13 17:53:44 följande:
    Jag tycker att det är så synd om ditt barn. Varför inte istället strunta i honom och visa dig vara den bättre personen och istället ägna tid och energi åt ditt barn. Hämndlystnad är aldrig vackert.

Det handlar inte om hämnd. Det handlar om att jag inte orkar vara en bra mamma 100% av tiden. Det är inte meningen att man ska vara ensam med ett barn. Om naturen hade ämnat det på det viset så skulle det inte behövas två föräldrar att skapa liv. Jag skulle orka vara en bra mamma 50% av tiden. Jag är inte superwoman utan bara en människa. Stämma skiten tänker jag göra och sedan kommer jag anlita mig en barnflicka eller nåt för pengarna och bli den bästa morsan ever.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 21:04:27 följande:

Det handlar inte om hämnd. Det handlar om att jag inte orkar vara en bra mamma 100% av tiden. Det är inte meningen att man ska vara ensam med ett barn. Om naturen hade ämnat det på det viset så skulle det inte behövas två föräldrar att skapa liv. Jag skulle orka vara en bra mamma 50% av tiden. Jag är inte superwoman utan bara en människa. Stämma skiten tänker jag göra och sedan kommer jag anlita mig en barnflicka eller nåt för pengarna och bli den bästa morsan ever.
    Inte för att vara elak men tänkte du inte alls på risken att du skulle kunna bli ensamstående under barnets uppväxt, när du insåg att du var gravid och valde att behålla?

Fast pengar får du aldrig.
  • Tonårsmamman1

Stämma för vad då? Du har inget case.
  • jimbo82

Men om du inte orkar vara mamma 100% så bör du söka hjälp med avlastning ! Det är inte pappans fel att du inte orkar !

• Jennie med ie

Och om du inte får några pengar, vilket är det troliga scenariot, utan i stället måste betala för kostnaderna under processen, så blir du en ännu sämre morsa än nu?
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!