• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Anonym (ensam)
    Anonym skrev 2013-01-13 18:29:50 följande:
    Du har fel när du vill påstå att det är lätt att få igenom högre underhåll för småbarn utan att man även har högre kostnader för barnets behov.

Var skriver jag att det är lätt? Ingenstanns.

"kan få"
    "chans att få det", "det KRÄVS inte extraordinära kostnader"
    Inte alls i stort sett omöjligt

DET är vad jag skriver.

Att däremot ruinera pappan genom att stämma för avtalsbrott är dömt att misslyckas, och när det gör det så står TS där med kostnaderna för processen.
  • Anonym
    Anonym (ensam) skrev 2013-01-13 18:34:35 följande:

Var skriver jag att det är lätt? Ingenstanns.

"kan få"
    "chans att få det", "det KRÄVS inte extraordinära kostnader"
    Inte alls i stort sett omöjligt

DET är vad jag skriver.

Att däremot ruinera pappan genom att stämma för avtalsbrott är dömt att misslyckas, och när det gör det så står TS där med kostnaderna för processen.
    Om det inte krävs högre kostnader för barnet än vad som anses normalt per månad, dvs 2400 enligt tingsrättens mall, så undrar jag VAD du menar.

• Lindsey Egot the only one

Anonym

Hon menar att gubben ska ta han om sin avkomma fysiskt och inte vara med plånboken!

• Anonym (ensam)
    Anonym skrev 2013-01-13 18:39:01 följande:
    Om det inte krävs högre kostnader för barnet än vad som anses normalt per månad, dvs 2400 enligt tingsrättens mall, så undrar jag VAD du menar.

Just vad jag skriver. Att det inte KRÄVS. Att det finns CHANS att få det ändå baserat på förhållandet mellan föräldrarnas inkomstnivåer.

OMG
  • Anonym (ensam)
    LindaEfraim skrev 2013-01-13 18:40:35 följande:
    Anonym

Hon menar att gubben ska ta han om sin avkomma fysiskt och inte vara med plånboken!

Låt "hon" tala för sig själv.
  • mepetite
    Spartacus skrev 2013-01-13 12:52:29 följande:
    precis, stackars barn!

det är nog tyvärr bara så att du får försöka gå vidare i livet och lägga allt groll bakom dig...
    på vilket sätt mår vare sig du eller erat barn bättre av att hålla på att tjafsa om umgänget?

du får vårdnadsbidrag, thats it.

sen så tycker jag att du sa kontakta en familjeterapeut och få ihop en gemensam tid för samtal... det värsta man någonsin kan göra mot sig själv och sitt barn är att ha en skitrelation till barnets mamma/pappa. se till att ni får komma till tals med en tredje part så ni får ge uttryck för ER berättelse.

ta hand om dig själv och barnet!

se till att du får lite avlastning emellanåt genom vänner, familj eller barnvakt...

förstår att du måste vara trött och frustrerad men det här är fel väg att gå, det är bara du som förlorar på det..                 

håller med ovanstående.

Det du kan söka TS, är möjligen en kontaktfamilj för avlastning om du inte kan ta hjälp av släktingar.  Det mesta du kommer få ut av denna tvist är underhåll (om du inte redan får det) och vårdbidrag. Du kommer inte få något "skadestånd" eller så. Förstår att du är förbannad och frustrerad. Men låt livet gå vidare och försök skapa en bra förutsättning samt trygg miljö för ditt barn. En dag kanske pappan inser vad han går miste om, sin son. Då kanske du skulle kunna börja ställa krav.
  • Anonym
    Anonym (ensam) skrev 2013-01-13 18:41:32 följande:

Just vad jag skriver. Att det inte KRÄVS. Att det finns CHANS att få det ändå baserat på förhållandet mellan föräldrarnas inkomstnivåer.

OMG
    Synd att du ger falska förhoppningar till andra.
  • Anonym (ensam)
    Anonym skrev 2013-01-13 19:09:51 följande:
    Synd att du ger falska förhoppningar till andra.

Det gör jag inte, jag säger sanningen. De som ger falska förhoppningar är de som uppmuntrar TS försök till stämning.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2013-01-13 17:59:02 följande:

Det är väl klart att man inte kan stämma honom på pengar! I sånt fall skulle alla ofrivilligt ensamstående göra detta. Man kan dra det till rätten som kan döma honom till tid med sitt barn. Men han kan vägra ändå. Jag vet inte om det finns straff för detta? Är det nån som vet? Tror inte det? Sen IOM att han inte vill är det förmodligen bäst för barnet att inte var hos nån som inte vill. Hur blir behandlingen då? Inget vidare skulle jag tro. Skulle hellre försöka bygga upp ett nätverk, försöka hitta barnvakt mm. Förstår behovet, men tycker att fokus är fel: att han slipper undan. Hans förlust, din vinst. Vill hans föräldrar umgås med sitt barnbarn ibland? Vill dina? Vill nån annan?
    Nej man kan inte bli tillDÖMD tid med sitt barn mot sin vilja och nej det finns inget straff om man vägrar ha med barnet att göra.
  • Annsiss

Men är du allvarlig på vilket sätt främjar du ditt barns möjlighet till en god relation med din far genom att stämma honom. Är det inte bättre att ni försöker bli vänner och att han får träffa sitt barn mer och på så vis själv vill bidra mer ekonomiskt och ta praktiskt ansvar. Se inte bara till dig själv utan ditt barn, du har trots allt själv satt dig i situationen

Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!