• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • TrendyFarsa
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 17:27:35 följande:

Ett barn är båda föräldrarnas ansvar lika mycket. 50% var så att säga. Det är väl ändå grundförutsättningen. Det är hans sak att bevisa att vi haft någon annan privat överenskommelse. Och hans sak att bevisa att den överenskommelsen skulle varit att han endast donerade sperma.
    Nej och nej och nej och nej.

Korkad och Primitiv OCH utan de mest primära kunskaper i juridik.

HAN behöver inte bevisa ett skit, ok?
    Du kanske TYCKER det men det har inget med verkligheten att göra.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Jättekul
    jimbo82 skrev 2013-01-13 17:31:45 följande:
    TS du är sjuk , det bästa för barnet är nog en placering i fosterhem
    Vad snackar du om???!!
    Alla ensamstående mödrar gör ett fantastiskt arbete. Det är jättejobbigt att vara helt ensam utan avlastning någonsin. 
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 17:27:35 följande:
    Ett barn är båda föräldrarnas ansvar lika mycket. 50% var så att säga. Det är väl ändå grundförutsättningen. Det är hans sak att bevisa att vi haft någon annan privat överenskommelse. Och hans sak att bevisa att den överenskommelsen skulle varit att han endast donerade sperma.

Det är ingen självklar grundförutsättning. Det finns väldigt många som inte lever i jämställda förhållanden. Bläddra lite här på FL till exempel. Det finns också många som lever hyfsat jämställt fram tills de får barn och då faller de in i könsrollerna.

Han kan komma att hävda att han hemskt gärna vill vara en aktiv pappa sedan, när barnet blir större. Han kan hävda att han med sorg i hjärtat avstår från att ta del av barnets varfagsliv genom umgänge - eftersom han tror att det är för barnets bästa.

Vad säger du om det argumentet?
    42.
  • Zayco

Jag hade nog skickat en orosanmälan till er båda. Stackars barn som tvingas slitas itu med två föräldrar som bråkar om vem som INTE ska ha det. Hur önskevärt tror du barnet känner sig av dig? Barnet borde garanterat placeras i fosterhem.

• jimbo82

Läs TS syn på sitt barn så fattar du bad jag menar ! Vill inte pappan så vill han inte o man vill inte heller ha det stackars barnet

• Anonym

Jag hade nog gått för gratis rådgivning om jag vore du sen hade jag fört mitt mål vidare själv, onödigt att ruinera dig själv om du redan har ont om pengar. Förhoppningsvis leder det iaf till att du får någon summa. Lycka till!

• Jättekul
    TrendyFarsa skrev 2013-01-13 17:36:18 följande:
    Ännu en som tycker saker som inte har med verkligheten att göra.

Du tycker TS gör rätt som drar igång en process som TS kommer förlora OCH bli ruinerad på kuppen.

Avlastning är något som TS får ordna med de som vill ha barnet, men inget som man kan tvinga någon till. Inte ex, inte föräldrar, inte syskon, ingen!
    Sen att det är moraliskt rätt att ta hand om sitt barn, syskonbarn, barnbarn är något helt annat.

Men jag tror (efter att ha läst dina tidigare inlägg i den här tråden) att du saknar den begåvning som krävs för att förstå skillnaden.
    "Jag saknar den begåvning som krävs för att förstå skillnaden". Hahahaha vilket grovt påhopp och anklagelse.

Detta är verkligeheten. TS har insett att hon behöver avlastning. Pappan vill inte. TS stämmer pappan på ett engångsbelopp för avtalsbrott. TS kan ordna barnvakt för pengarna. VAd är problemet?

TS ORKAR inte. Hon behöver hjälp. 
  • Queenie70

Om vi ponerar att du skulle lyckas stämma pappan på pengar så kan ingen tvinga honom att ta barnet på halvtid så du skulle ändå sitta med barnet på heltid. Ingen kan tvingas att fysiskt ta hand om sitt barn, även du kan välja att lämna bort barnet. Och barn under tre år ska ändå inte ha varannanveckasboende.

• Tonårsmamman1
    Jättekul skrev 2013-01-13 17:39:21 följande:
    "Jag saknar den begåvning som krävs för att förstå skillnaden". Hahahaha vilket grovt påhopp och anklagelse.

Detta är verkligeheten. TS har insett att hon behöver avlastning. Pappan vill inte. TS stämmer pappan på ett engångsbelopp för avtalsbrott. TS kan ordna barnvakt för pengarna. VAd är problemet?

Men de har inget avtal. Att skaffa barn tillsammans är inget avtal man gör. Jag tror TS är bitter för att hon valde en looser som pappa till sitt barn, nu vill hon göra livet surt för pappan.
    Vill hon ha avlastning kan hon vända sig till socialen, så kan de hjälpa henne, det kostar inget. 
  • TrendyFarsa
    Jättekul skrev 2013-01-13 17:39:21 följande:

TS har insett att hon behöver avlastning och vill ge bort sitt barn till någon som inte vill ha varken med henne eller barnet att göra. Det tycker du är gott föräldrarskap. Ok.
    Hon försäger sig och kallar sitt barn för "skit". Det tycker du är gott föräldrarskap. Ok

Men du tror fortfarande alltså att det i Sverige går att stämma för "avtalsbrott" i det här fallet? På allvar?
    Vilket avtal tänker du på då?

Du vet om att det inte är ett brott att göra någon gravid och sedan skita i att ta ansvar va? (om än jävligt förkastligt)

TS har rätt till underhåll och inte ett piss mer för skiten (som hon själv kallar sitt barn) från han som tömde och glömde. Vad är det som du inte fattar?

Men som sagt, du har inte den begåvning som krävs för att se skillnaden mellan det som är juridiskt och moraliskt korrekt.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!