• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Anonym (TS)
    jimbo82 skrev 2013-01-13 12:42:32 följande:
    Vad ska han ersätta ? Du får ju uh o mera kan du inte få ! Man får inte skadestånd för att han inte vill vara pappa ! Du kommer inte få ett skit !

Redan snackat med en jurist. Hon står bakom mig. Säger att det kommer att bli svårt men inte alls omöjligt. Skulle aldrig dra igång en rättstvist som jag på förhand vet är omöjlig. Men jag gillar och chansa också. Och vill ruinera "pappan" som sagt. Tycker att det blir mer rättvist om vi båda är ruinerade ekonomiskt än att bara jag är det.
  • Anonym (TS)
    gosegrisen skrev 2013-01-13 12:12:51 följande:
    Det bästa du kan hoppas på med en sådan stämning är rätten beslutar att han måste passa barnet halva tiden. Alltså ett beslut om umgängestid, inte ett beslut om ekonomisk ersättning utöver underhållet. Hur kul kommer det bli för barnet tror du? 

Det vore ju det bästa såklart. Det är ju bättre för barnet att ha en relation med pappan än med en barnvakt. Kanske tar pappan sitt förnuft till fånga och går med på umgänge istället för att bli ruinerad.
  • Anonym (TS)
    Hannah76 skrev 2013-01-13 13:41:37 följande:
    Stackars barn. Har en pappa som inte vill ha det och en mamma som vill göra allt för de aldrig kommer att ha någon kontakt. Förstår inte allt hur du tänker ts. Lägg energin på ditt barn istället. 

Jag har aldrig och kommer aldrig att hindra barnets umgänge med sin "pappa". Skulle bli överlycklig om "pappan" började visa intresse för umgänge.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2013-01-13 13:42:55 följande:
    Tack och lov så finns föräldrarbalken där det finns reglerat hur ett underhåll till barnet skall regleras. Där ingår inte tim-ersättning för att ta hand om sitt eget barn. Det är barnets kostnader som är basen, dessa skall betalas utifrån föräldrarnas förmåga. Men du kan försöka, och troligen kommer det genomsyras att du vill "stämma byxorna av pappan" i tingsrätten och då blir de nog tuffare även mot dig. Vi lever inte i USA 

Det är inte ett högre underhåll jag kommer att stämma "pappan" på. Kommer att stämma honom på skadestånd för avtalsbrott då han nu struntar i sitt barn.
  • Anonym (TS)
    Anonym (uio) skrev 2013-01-13 13:46:25 följande:
    Hon vill inte ens ta hand om barnet mer än halvtid så hon har nog inte ensam vårdnad och vill nog inte ha heller.

Jag har ensam vårdnad. Vill ha gemensam vårdnad och växelvis boende för barnet men "pappan" vägrar. Ett barn har två föräldrar och när man bestämmer sig för att skaffa barn är det ett gemensamt åtagande och i vilket det ingår en implicit överenskommelse att man ansvarar för halva barnet var. Jag skulle aldrig skaffat barn med "pappan" på premisserna att jag blir barnets enda förälder.
  • Anonym (TS)
    Jennie med ie skrev 2013-01-13 13:57:03 följande:
    Men det är inget brott.

Det handlar om en civilrättslig rättstvist (inget brottsmål med andra ord).
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2013-01-13 14:00:45 följande:
    Och sambons ex försökte också "stämma byxorna av sambon", dvs hon krävde ett väldigt högt underhåll, tingsrätten halverade hennes önskemål, utan att sambon behövde säga ett pip. Han hade inte ens eget ombud, utan tingsrätten ansåg att exets önskemål var orealistiska Det tog henne 5 år innan hon insåg att min sambo inte var skyldig henne de pengarna hon inte fick (hon försökte med det väldigt länge) 

Kommer att stämma "pappan" för avtalsbrott (inte på högre underhållsbidrag).
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-01-13 14:07:30 följande:
    Haha, kommer aldrig funka. Hur ska ni bevisa erat Avtal?

Han säger på en filminspelning från vår förlovningsfest att han är överlycklig att få bli pappa och att det är det bästa beslutet han tagit hittills i sitt liv.
  • Anonym (TS)
    milizza skrev 2013-01-13 15:36:47 följande:
    Jag hänger inte med? Du pratar om att stämma pappan för avtalsbrott. Ovanstående bevisar ingenting...att han säger att han är överlycklig att bli pappa samt att det är hans livs bästa beslut betyder INTE att han har ingått något avtal med dej. Om han inte vill ha sitt barn..så vill han inte! En fråga till dej TS, om pappan inte vill ha sitt barn,varför vill du då tvinga ditt barn dit? Jag tror inte ett barn mår bra att vara där den inte är välkommen eller önskad.     

Jag vill ha min halva av barnet. Inte hans och har inga ambitioner om att ta hand om hans halva gratis.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!