• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Rexona

För att du fått mer grått hår? Hahaha! Då ska jag banne mig stämma min 2,5åriga son, 2månaders dotter och min man! De har givit mig ännu mera gråa hårstrån, samt sömnbrist! Alla säger ju att de flesta barn sover heeela nätter vid 6månader! Det är lögn! Ska stämma alla som säger så! Ska även stämma: Loreal Garnier,schwartzkopf,wella,mood för falsk marknadsföring! För i tv-reklamen loooooovar de att deras hårfärg ska täcka grått hår till 100%! På mitt funkar inget av det! Ska i samma veva stämma min frisör som påstår att hans hårfärg är bättre än det man köper i affären!! Kom igen nu, vem vill bli miljonär med mig??

• belz
    Rexona skrev 2013-01-18 22:36:09 följande:
    För att du fått mer grått hår? Hahaha! Då ska jag banne mig stämma min 2,5åriga son, 2månaders dotter och min man! De har givit mig ännu mera gråa hårstrån, samt sömnbrist! Alla säger ju att de flesta barn sover heeela nätter vid 6månader! Det är lögn! Ska stämma alla som säger så! Ska även stämma: Loreal Garnier,schwartzkopf,wella,mood för falsk marknadsföring! För i tv-reklamen loooooovar de att deras hårfärg ska täcka grått hår till 100%! På mitt funkar inget av det! Ska i samma veva stämma min frisör som påstår att hans hårfärg är bättre än det man köper i affären!! Kom igen nu, vem vill bli miljonär med mig??
    Stämmer du dina egna barn så lär du nog sitta på pottan när du inser att du är deras vårdnadshavare och därmed juridiskt ansvarig för dem. Men försöka går ju :)
     TS försöker åtminstone stämma en vuxen person. Det är åtminstone liiiiite mer realistiskt.

• Rexona
    belz skrev 2013-01-19 01:56:59 följande:
    Stämmer du dina egna barn så lär du nog sitta på pottan när du inser att du är deras vårdnadshavare och därmed juridiskt ansvarig för dem. Men försöka går ju :)  TS försöker åtminstone stämma en vuxen person. Det är åtminstone liiiiite mer realistiskt.

Då ska jag stämma min man! För han looovade att han minsann inte skulle rycka in jämt o jobba övertid! Det sa han till mig muntligt när jag var gravid! Det ska väl räcka för stämning? Jag får ju ta hand om två(!) barn helt själv!
  • Anonym (TS)
    Rexona skrev 2013-01-19 02:55:08 följande:
    Då ska jag stämma min man! För han looovade att han minsann inte skulle rycka in jämt o jobba övertid! Det sa han till mig muntligt när jag var gravid! Det ska väl räcka för stämning? Jag får ju ta hand om två(!) barn helt själv!

Personligen skulle jag stämma latmasken och lämna honom på kuppen. Om det du säger är sant så är din man också avtalsbrottsling.
  • Anonym (TS)
    belz skrev 2013-01-18 16:29:02 följande:
    Det verkar ju inte ens vara papparollen det handlar om. Det handlar om arbetet som TS tvingas till för att pappan inte gör det?  Så jag antar att om TS hade haft en nanny så hade det löst sig. Innebärande i teorin att underhållet som TS får, skulle kunna gå till detta?  Eller jag vet visserligen inte vad nanny kostar (eller barnpassare överhuvudtaget) men TS säger att hon inte har det så dåligt ekonomiskt.

Mycket rätt. Jag struntar i om "pappan" själv tar hand om sitt barn eller hyr in en professionell nanny att göra hans jobb (eller egentligen föredrar jag att han tar hand om barnet själv). Men JAG ska defibitivt INTE förväntas göra HANS jobb gratis. Om han inte är vill ta hand om barn skulle han tänkt på det INNAN han bestämde sig för att skaffa ett. Nu har han ett barn och han får ta sitt ansvar.
  • Rexona
    Anonym (TS) skrev 2013-01-20 09:25:13 följande:

Personligen skulle jag stämma latmasken och lämna honom på kuppen. Om det du säger är sant så är din man också avtalsbrottsling.
    Latmask för att han jobbar, för att jag inte ska behöva ta så många föräldradagar? Vilken fantasivärld lever du i egentligen?Man kan INTE stämma allt o alla till höger o vänster i sverige..Du bor inte i USA lilla gumman.. Avtal i ditt fall eller i mitt fall hjälper inget då INGEN tvingade t.ex dig att skaffa barn? Inte tvingade han sig väl på dig? Du valde frivilligt att behålla barnet? Sen vad folk lovar och vad man tror på är upp till en själv.. Jag tar gärna hand om mina barn oavsett då jag älskar de mer än alla pengar på denna jord, det är mer än vad man kan säga om andra...
  • vetvadjagvill

Ts - du kan inte tvinga honom.. men du kan boka tid till familerätten och försäka få han att förstå hur viktigt det  är att han finns i barnets liv.. i alla fall någon helg i månaden..

• nihka
    Anonym (TS) skrev 2013-01-20 09:30:19 följande:

Men JAG ska defibitivt INTE förväntas göra HANS jobb gratis. Om han inte är vill ta hand om barn skulle han tänkt på det INNAN han bestämde sig för att skaffa ett. Nu har han ett barn och han får ta sitt ansvar.

Om inte han vill lär du nog få göra det om du inte väljer att adoptera bort barnet förstås. Vilken krashlandning du har framför dig när du slutar förneka det. Men det är väl ett sätt att hantera ilskan - att inbilla sig att det finns "upprättelse".
  • pegga

TS, det du behöver göra är inte att kasta bort din tid, energi och dina pengar på ett mål som är stendött redan från början.

Det du behöver göra är att acceptera att livet inte alltid blir som man tänkt sig. 

• belz
    pegga skrev 2013-02-01 10:08:44 följande:
    TS, det du behöver göra är inte att kasta bort din tid, energi och dina pengar på ett mål som är stendött redan från början.

Det du behöver göra är att acceptera att livet inte alltid blir som man tänkt sig. 
  • Anonym

Även om jag kan förstå din ilska , vad exakt ska du stämma honom för ?
    Du visste vem han var innan du skaffade barn med honom , men du valde att göra det ändå , så vad ska du stämma honom för ? Att vara en lowlife ? Det är väl knappast olagligt ? Ska han då stämma dig för att vara korkad och naiv ? Det ärinte heller olagligt ?

Mitt tips , lägg ner tankarna på en stämning , dina chanser att vinna det och få något skadestånd tror jag är minimala ,den förstra frågan du antagligen komer f¨å är , "varför skaffade du barn med honom ?"  Acceptera att du gjorde ett stort misstag i att självmant välja att skaffa barn med ett asshole , lär dig av det och se till att söka dig till bättre killar nästa gång. Se även till att få ensam vårdnad om barnet.   

• Smurfinor

TS, hur har det gått?

Har fadern tagit sitt ansvar?

Håller med dig till 100%, det är jobbigt att ta hand om 1 barn själv.

Hoppas verkligen att det har löst sig.

• vampyria2

Ja jag vet att det är jobbigt, själv satt jag som 21 åring ensam med 2 barn som var 8 månader och 2.8 år och ingen hjälp alls i från pappa så jag vet...men jag vet också att svenska lagar är byggda så att det är totalt omöjligt att stämma en förälder för sånt och det borde din advokat veta och säga det till dig inte ens ta emot dig för besök, det visar att han bara är ute efter att tjäna pengar på dig.

• astegmatism
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 11:54:18 följande:

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

Bravo! jag håller tummarna, stackars barn, som har en pappa, som uppför sig som ett vuxet barn! Endel killar vill ha barn med sina flickvänner/sambo, men sen, när det blir verklighet, så flyr de ansvaret
  • Robert Mitchum

Hoppas det löst sig med varannan vecka, TS behöver nog lite egen tid för att hinna se Paradise hotel, putsa foppatofflorna och dricka Vino Tinto.

• Anonym (förvånad)

Om man skaffar barn med ett low lift. Så är det väl ditt eget fel. Ni var troligen inte ihop så länge heller innan (oavsett vad du säger) och nu skall du stämma killen för att han lämnat dig??? Du kan kräva underhåll men bara för att han inte vill vara med dig/er så kan du inte stämma honom. Då kan alla stämma sina ex då för att de brutit ett avtal mot att vara ihop.

Hur gammal är du 17?

• Anonym (Va?)

Nej, du kan inte stämma honom!

Underhåll? Ja!

Sen får du nog gå vidare om du vill att han ska ta hand om barnet! Men stämma honom på mer pengar går inte.

Va glad att du få ha ditt barn ist...

Vi kämpar åt andra hållet...

Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!