• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Anonym (TS)

Och avtalsbrottet handlar inte om att "pappan" inte vill leva med mig längre. Han får leva precis hur han vill och var han vill så länge han tar ansvar över barnet så som vi kom överens.

• Gung Ho
    Anonym (TS) skrev 2013-01-16 13:11:39 följande:

Vi diskuterade länge och väl om vi skulle skaffa barn och hur vi skulle göra. Vi planerade föräldraledighet, uppfostran, boende. "Pappan" lovade vitt och brett att inte bli som sin egen "pappa" och överge sitt barn och lämna mig själv med barnet. Jag ser det som ett bindande avtal mellan oss. "Pappan" lovade mig att bli en närvarande och bra pappa och ta sin del av ansvaret både för barnets skull men också för att jag inte skulle sacka efter i min karriär för mycket. Han har inte levererat det han lovade. Om man inte kan tolka det som ett avtalsbrott så heter jag Blåsta Bruden.

Hej Blåsta Bruden

Så är det tyvärr.. Som sagt, en jurist som vill hjälpa dig driva detta vill bara skinna dig... :-/ 
  • Anonym

Vi diskuterade länge och väl om vi skulle skaffa barn och hur vi skulle göra. Vi planerade föräldraledighet, uppfostran, boende. "Pappan" lovade vitt och brett att inte bli som sin egen "pappa" och överge sitt barn och lämna mig själv med barnet. Jag ser det som ett bindande avtal mellan oss. "Pappan" lovade mig att bli en närvarande och bra pappa och ta sin del av ansvaret både för barnets skull men också för att jag inte skulle sacka efter i min karriär för mycket. Han har inte levererat det han lovade. Om man inte kan tolka det som ett avtalsbrott så heter jag Blåsta Bruden.
    Du får kalla det vad du vill, men ur en rättslig synvinkel så är det inget avtalsbrott. Men moraliskt, ja visst. Så du kommer inte att få mer än underhåll för din dotter.
  • K med lilla E

Och snart är du  dubbelblåst, av din jurist! Du tillhör nog inte bevågningsreserven tyärr damen..
  • Anonym (TS)
    Gung Ho skrev 2013-01-16 13:14:42 följande:
    Hej Blåsta Bruden Så är det tyvärr.. Som sagt, en jurist som vill hjälpa dig driva detta vill bara skinna dig... :-/ 

Är du insatt? Skulle det varit lättare om vi skulle avtalat fram ett skriftligt kontrakt som jag kunde visa upp i rätten? (Kan ju i så fall vara bra att tänka på om det skulle bli fler barn i framtiden.)
  • vetvadjagvill
    Anonym (TS) skrev 2013-01-16 13:13:11 följande:
    Och avtalsbrottet handlar inte om att "pappan" inte vill leva med mig längre. Han får leva precis hur han vill och var han vill så länge han tar ansvar över barnet så som vi kom överens.

TS -
    all heder till dig i din vilja att kämpa för at pappan ska ta  halva ansvaret för sitt barn.
    Många föräldrar kämpar för att den andra inte ska få ha sitt barn lika myckte och många tvister om vv påbågr där den ena otsätter sig det.

DU däremot vill kämpa för att en motvillig pappa ska ha barnet lika mycket.
    Det är väldigt strongt gjort av dig.

Sluta inte kämpa för det, det är för barnets skull.

MEN om pappan inte vill så kan du inte tvinga  honom.

Det finns inget som säger att en förälder som inte bor med sitt barn måste ha umgänge mot sin vilja.
    Du kan inte heller bara lämna barnet till honom mot hans vilja.

Du kommer  inte få någon ersättning i form av ekonomisk kompensation.
    Du kommer knappast få högre underhåll heller före barnet nått skolåldern.

MEN

Du kommer få vara med barnets alla steg i utvecklingen!
    När barnet lär sig cykla, bokstäverna, siffor och upptäcker naturen.

DU kommer även få vara den barnet krarmar om när det är ledset och den som ser barnets tindrande glada ögon av glödje när det är glatt.
    Det kommer vara till dig som barnet springer med öppna armar glad över att du kom till och hämtade barnet på dagis som du gör varje dag.

Det är till dig barnet kommer säga "jag älskar dig"  och mena det.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-16 13:38:06 följande:

TS -
    all heder till dig i din vilja att kämpa för at pappan ska ta  halva ansvaret för sitt barn.
    Många föräldrar kämpar för att den andra inte ska få ha sitt barn lika myckte och många tvister om vv påbågr där den ena otsätter sig det.

DU däremot vill kämpa för att en motvillig pappa ska ha barnet lika mycket.
    Det är väldigt strongt gjort av dig.

Sluta inte kämpa för det, det är för barnets skull.

MEN om pappan inte vill så kan du inte tvinga  honom.

Det finns inget som säger att en förälder som inte bor med sitt barn måste ha umgänge mot sin vilja.
    Du kan inte heller bara lämna barnet till honom mot hans vilja.

Du kommer  inte få någon ersättning i form av ekonomisk kompensation.
    Du kommer knappast få högre underhåll heller före barnet nått skolåldern.

MEN

Du kommer få vara med barnets alla steg i utvecklingen!
    När barnet lär sig cykla, bokstäverna, siffor och upptäcker naturen.

DU kommer även få vara den barnet krarmar om när det är ledset och den som ser barnets tindrande glada ögon av glödje när det är glatt.
    Det kommer vara till dig som barnet springer med öppna armar glad över att du kom till och hämtade barnet på dagis som du gör varje dag.

Det är till dig barnet kommer säga "jag älskar dig"  och mena det.

Pappan kan ångra sej och vilja ha barnet hos sej och då får det bli så. Bara för att ett barn bor hos en är det inte säkert att barnet älskar en o säjer de.
  • Gung Ho
    Anonym (TS) skrev 2013-01-16 13:21:13 följande:

Är du insatt? Skulle det varit lättare om vi skulle avtalat fram ett skriftligt kontrakt som jag kunde visa upp i rätten? (Kan ju i så fall vara bra att tänka på om det skulle bli fler barn i framtiden.)
    Är inte jurist själv, men har sysslat ganska mkt med avtalsfrågor inom arbetet (pga vi hade påtvingade dåliga sådana).
    Självklart är ett skriftligt avtal en förutsättning inom ett område som är så oetablerat som att kräva ersättning för extra nedlagd arbetstid (ie fritid) vid omhändertagande om barn. Köper jag ngt av dig, så finns det praxis att luta sig mot, det handlar därför främst om bevissvårigheter vad vi kommit överens om. I detta fall kan jag inte tänka mig att det finns en praxis som är så stark att den kan anses vara allmän kännedom (dvs, man anses känna till den även om man inte skrivit ett avtal), om det finns ngt prejudikat över huvud taget ens. Så i ditt fall skall du både bevisa att avtalet existerat, vilka villkor som ingick i det, vad följderna vid brott mot avtal var, samt att det ens går att avtala om detta.
    Osäkerhetsfaktor på osäkerhetsfaktor på osäkerhetsfaktor alltså. = Lägg ned. 
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-16 13:48:15 följande:
    Pappan kan ångra sej och vilja ha barnet hos sej och då får det bli så. Bara för att ett barn bor hos en är det inte säkert att barnet älskar en o säjer de.
    ok men de allra flesta barn älskar sina föräldraar och i alla fall mina säga ofta att de älskar mig även andra barn jag känner säger det till sina föräldrar.

Visst kan pappan ångra sig och jag tror inte någon skulle bli gladare för det än TS som kämpar för att han ska ta sitt ansvar.

• elmadumle

Ja du är tyvärr den Blåsta Bruden, ni hade inget som helst avtal som skulle hålla i rätten, hoppas verkligen inte att någon åklagare tar upp viktig tid på det här på beskostnad av ett riktigt brott. Lägg ner innan du gör dig ännu mer till åtlöje.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!