• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • K med lilla E
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 15:38:00 följande:

En relation handlar om ett givande och ett tagande. Oavsett vilken sorts arbetsfördelning vi skulle haft så skulle den sett annorlunda ut än nu. Om jag skulle tagit hand om barnet helt själv så skulle han förmodligen bidragit med sitt lönekuvert. Eller så skulle vi delat på omhändertagandet av barnet och jag skulle kunnat ha kvar mitt arbete. Varje dag som "pappan" skiter i sitt barn kostar mig tid och pengar. Det är tid och pengar som han borde stå för som barnets andra förälder. Det är tid och pengar som han stjäl från mig. Som sagt är jag inte intresserad av att subventionera hans liv.
    Du kommer förmodligen inte att få en krona för "tiden" du lägger ner i hans ställe. Och rent ekonomiskt  kommer du endast få underhållssumman, vad är det du inte förstår?
  • Anonym

Det är skillnad på vad man tycker och vad som går rent juridiskt.

Du tycker att pappan borde betala eller ta mer ansvar. Fine, du är nog inte direkt ensam med den åsikten.  Men det hjälper inte mot de regler som finns idag.    

• belz
     Det är rätt läskigt att juridiken är så sjukt mekanisk om såna saker.

Kärnfamiljen finns inte längre, och samhället har tvättat bort skammen från förr som låg i att människor knullar vidare som om inget hade hänt, och lämnar sina föredettingar att kräla i stoftet.

Det är inte en ekonomisk fråga. Att vara mamma OCH pappa åt ett barn är inte bara ett heltidsjobb - det är ett dubbeltidsjobb och det finns inte 48 timmar på ett dygn. Ett barn behöver båda sina föräldrar, båda sina förebilder. TS ex har inte bara f*ckat det för TS, men även för barnet (SPECIELLT för barnet).

Men du Ramborg, jag tror du skrev att du är jurist?
     Hade hon kunnat kräva mer om TS hade gift sig med sitt ex först, enligt din kunskap?

Jag tycker att de människor (?) i den här tråden som påstår att TS är en dålig mor och önskar socialen på henne, borde tänka om. Fy fan säger jag för sånt trams. Kan ni inte säga det till henne in person, på grund av diverse anledningar, så ska ni hålla klaffen. Det är INTE lätt att vara mamma och speciellt inte ensamstående. Hon försöker åtminstone göra någonting åt sin situation. Och ni har ingen rätt att döma hennes mödraskap baserat på någonting som hon skriver i den här tråden.

....däremot är det klart att man kan ifrågasätta hennes mål med juristen, det undrar jag också.
  • Anonym (Bitterhet stank)
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 15:42:45 följande:

Jag är tyvärr inte den typiskt uppoffrande kvinnotypen eller någon moder teresa. Jag gör mitt allt för mitt barn som för övrigt inte saknar något varken känslomässigt eller ekonomiskt men tycker inte att barnet bara är mitt ansvar. Om jag skulle velat vara en ensamförälder skulle jag valt insemination i danmark.
    Det finns inget motsatsförhållande till att vara uppoffrande och vara någon som går vidare med sitt liv genom att släppa ett smärtsamt förflutet.

Släpp. Gå vidare. Det krävs sann styrka att göra det. Och enbart en stor människa, någon som är större än ditt ex, gör rätt val i det här fallet. Och det rätta valet är det som skadar minsta möjliga antal människor.

Det jag kan utläsa från dina utspel är att du innerst inne är en väldigt rädd tjej. En tjej vars värsta mardröm besannats: du är utbytbar och försumbar.

Men sanningen är att om du verkligen älskade dig själv och hade en grundmurad trygghet så hade du förmodligen rest dig och rak i ryggen med huvudet högt valt den väg som ger dig mest energi. Och du hade aldrig i helvete slösat en enda sekund av din energi på den där mannen igen.

Men den väg du valt du kommer att kosta mer än den smakar. Och som flera har konstaterat så gäller det även på det materiella planet.

Snälla. Lyssna till förnuft. DU och ingen annan har möjlighet att välja en annan väg. Det fina med livet är att du varje dag har en ny möjlighet att välja.
  • K med lilla E

Jag är tyvärr inte den typiskt uppoffrande kvinnotypen eller någon moder teresa. Jag gör mitt allt för mitt barn som för övrigt inte saknar något varken känslomässigt eller ekonomiskt men tycker inte att barnet bara är mitt ansvar. Om jag skulle velat vara en ensamförälder skulle jag valt insemination i danmark.
    Tror inte att den du syftar på är varken uppoffrande eller moder theresa, utan en helt vanlig självständig mamma som tar tag  i sin situation och gör det som varje normalt funtad förälder gör, och inte gräver ner sig i bitterhet och drömmar om hämnd.
  • Tess26

återigen TS. Varför går du inte och ber att fåen avlastningsfamilj tex varannan helg? för somjag ser det så skulle du ju ändå inte kunna ha ditt jobb om du hade barnet varannan vecka? vars ska sonen vara då?

• Anonym (XXX)
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 15:38:00 följande:

En relation handlar om ett givande och ett tagande. Oavsett vilken sorts arbetsfördelning vi skulle haft så skulle den sett annorlunda ut än nu. Om jag skulle tagit hand om barnet helt själv så skulle han förmodligen bidragit med sitt lönekuvert. Eller så skulle vi delat på omhändertagandet av barnet och jag skulle kunnat ha kvar mitt arbete. Varje dag som "pappan" skiter i sitt barn kostar mig tid och pengar. Det är tid och pengar som han borde stå för som barnets andra förälder. Det är tid och pengar som han stjäl från mig. Som sagt är jag inte intresserad av att subventionera hans liv.
    Och han är inte intresserad av att subventionera ditt och barnets liv (mer än det obligatoriska underhållet). Som sagtS i massor av inlägg, du har inget case, vad du än skriver om avtal osv.
  • Anonym

Du skulle valt en ansvarstagande pappa, inte en low life. Det är ditt stora misstag.
  • K med lilla E
    Anonym skrev 2013-01-15 17:22:03 följande:
    Du skulle valt en ansvarstagande pappa, inte en low life. Det är ditt stora misstag.

Har aldrig hört uttrycket "low life", förstår att det verkligen inte är något positivt, men vad i hela friden betyder det??
  • Lingonflickan

TS: Du har ff helt ignorerat alla som påpekar att det blir ett ekonomiskt bakslag för dig eftersom du inte kommer kunna vinna detta och därmed får stå för både dina och hans rättegångskostnader. Hur tänker du hantera det??

Puss!!
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!