• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 10:05:31 följande:
    Det handlar om nuet. "Pappan" utnyttjar mig fortfarande. Det är så att säga ett pågående beteende från hans sida. Jag har ett intyg på att jag skulle kunna gå tillbaks till mitt gamla jobb om "pappan" tog sitt ansvar. Jag tänker mig ett månatligt alternativt årligt skadestånd baserat på hur mycket eller lite "pappan" tar ansvar för barnet. Vet inte riktigt hur min advokat tänkt lägga upp stämningen än. Men jag litar på henne.

Att du känner dig kränkt är inte grund för skadestånd. Ett pågående dåligt beteende i största allmänhet, inte heller. Att du skulle kunna gå tillbaka till det gamla jobbet är väl en sak men det visar inte ekonomisk skada eftersom du med din kompetens borde kunnat hitta ett dagtidsjobb med motsvarande lön.

Tänk på att det han säger inte måste vara sant. Det kan vara svårt att motbevisa ändå.
    42.
  • Amelle

Kan man ens ruinera någon i Sverige via stämning? Jag menar vi lever ju inte USA precis.

• Lingonflickan
    Amelle skrev 2013-01-15 11:30:26 följande:
    Kan man ens ruinera någon i Sverige via stämning? Jag menar vi lever ju inte USA precis.

TS kan väl bli ganska pank iaf när hon förlorar rättegången.
    Puss!!
  • Rexona

TROR du att barnet kommer må bra av att umgås med någon som inte vill ha det? Barn känner av sådant!Stackars barn!Varken du eller pappan borde ha skaffat barn från första början, då ni verkar omogna bägge två! 

Klart advokaten säger att det finns möjlighet..Hon vill ju tjäna pengar. Sen att ni kom överens om att skaffa barn?Ja,folk kan ändra sig..

Men stackars barn som verkar vara oönskat av sina föräldrar, gäller dig med! Kontakta soc och ge barnet ett bättre hem istället, för du verkar bara hämnas och vilja bli av med barnet.. 

• Amelle
    Lingonflickan skrev 2013-01-15 11:31:23 följande:

TS kan väl bli ganska pank iaf när hon förlorar rättegången.
    Det kan däremot hända om man redan har om om cash...
  • K med lilla E
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 10:05:31 följande:

Det handlar om nuet. "Pappan" utnyttjar mig fortfarande. Det är så att säga ett pågående beteende från hans sida. Jag har ett intyg på att jag skulle kunna gå tillbaks till mitt gamla jobb om "pappan" tog sitt ansvar. Jag tänker mig ett månatligt alternativt årligt skadestånd baserat på hur mycket eller lite "pappan" tar ansvar för barnet. Vet inte riktigt hur min advokat tänkt lägga upp stämningen än. Men jag litar på henne.

Tycker fortfarande du är korkad som inte begär en second opinion hos någon eller några andra jurister först innan du går mot ekomomisk ruin! Det låter som om du fått tag i en jurist som vill suga pengar ur dig!
  • adaeze
    belz skrev 2013-01-15 00:31:31 följande:
     Eh. Barnet tvingar henne att ta hand om barnet. Välkommen till föräldraskapets värld.

Egentligen inte, hon kan gå till soc och säga att hon inte vill ta hand om sitt barn, hon kan släppa barnet utanför pappans dörr och åka iväg om hon vill, hon kan adoptera bort, som sagt; ingen tvingar henne. 
  • Amelle
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 17:19:18 följande:

Fast tyvärr är jag inte intresserad av ett högre underhållsbidrag. Jag är intresserad av att sätta dit low life "pappan" för att han dumpat sin skit på min bakgård. Jag blir tvungen att skyffla undan skiten men gör det såklart inte gratis.
    Refererar du ditt barn till skit. Tycker synd om ditt barn som är fast med dig.

• belz
    Ramborg skrev 2013-01-15 07:21:43 följande:

Barnet tvingar inte henne mer än det tvingar pappan, om man ska vara noga. Hennes känslor för barnet tvingar henne.
    Såvitt jag vet är det en hormongrej, och därmed ingenting man väljer. Känslor kan man, rent krasst och en gnutta självdisciplin välja bort. Men barnet är en del av henne, för hon har fött det, gett det näring, burit det inom sig sedan första stund. Det är inte bara känslorna för barnet.

För majoriteten av mödrar finns det inte en chans i hela vida världen att de skulle lämna ifrån sig sitt barn - oavsett hur deras levnadsförhållanden ser ut. Egoism? Biologi! Och självklart finns det även kvinnor som det fungerat annorlunda för. Men rent biologiskt är det enklare för farsan att dra än för morsan.
  • m0desty

Är det inte fler som tycker att TS har rätt i att pappan gör fel, rent moraliskt, som dumpar allt jobb det innebär att ta hand om och fostra barnet, på henne?

Bortsett då från det legala, det ekonomiska och om pappan är en lämplig förälder eller ej, eftersom så många inlägg handlar om detta - är det rätt att en man ska kunna lämna en kvinna med barnet bara för att det är möjligt? En kvinna som är gravid i v 20 (som exempel) kan ju inte bara dra, hon har ju barnet på gott och på ont.

Tråkigt också att så många inte kan tänka den komplexa(?) tanken att TS älskar sitt barn och vill dess bästa, men att hon inte vill vara barnets enda förälder med allt vad det innebär.

Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!