• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Anonym (TS)
    Dantes matte skrev 2013-01-15 22:42:23 följande:
    Hon är väl mamma 100% ? Men det är ju det att hon inte vill vara pappa också till 100%. Jag får vara både mamma och pappa. Tur att jag kan det mesta från att baka, sy, snickra, byta däck, laga mat och tvätta (typ samtidigt) men att ständigt klara 200% (att vara både mamma o pappa) det är ansträngande, och i realiteten går det inte. Dumt att tro att TS inte är mamma till 100%, klart hon är, men hon är inte också pappa!

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 22:35:43 följande:

När du lägger fram det så där så inser jag vilken massiv dold avtalsbrottslighet vi måste ha.
    Varför inte flytta till Malta eller Filippinerna där skilsmässa fortfarande är förbjudet?
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 22:35:43 följande:

När du lägger fram det så där så inser jag vilken massiv dold avtalsbrottslighet vi måste ha.
    Att skilja sig eller lämna sitt barn är inte brottsligt, därför blir det ingen avtalsbrottslighet. Det är ju det som du inte förstår, han har inte gjort något brottsligt mot dig eller barnet.
    Däremot moraliskt, där har han gjort fel. Och när du ruinerat dig på rättegången så anser jag att du också gjort moraliskt fel mot ditt barn. Den enda som förlorar på detta är ditt barn.
  • Lingonflickan

TS: Har du planerat din ekonomi för den ekonomiska förlust du snart ska drabbas av pga detta? (Återigen avser jag att förloraren i målet betalar rättegångskostnaderna för båda parterna i målet.)

Puss!!
  • adaeze

Sen tycker jag att Ts borde räknat med att det fanns en risk att hon skulle bli ensam redan när hon skaffade barn. Jag säger alltid att man ska inte åta sig något där man anser att man är beroende av någon annan för att klara det, för man vet aldrig vad som händer. När jag blev gravid med mitt andra barn så ställde jag mig frågan "klarar jag av två barn själv?", dett avar inte för att jag tvivlade på min relation eller för att jag tycker att kvinnan ska göra allt eller whatever, Men folk kan dö, folk kan bli handikappade, barnär ett jävligt stort ansvar och om man inte tror att man klarar att ta hand om ett barn själv elle rinte är beredd att göra det så ska man enligt mig undvika att skaffa barn i så stor utsträckning man kan. (eller har du enorm familj o massor av vänner att förlita dig på om mannen tuppar av så kan du väl visserligen räkna med att iaf nån av dem kommer finnas där och hjälpa, men ändå). Min mamma hade en granne där mamman fick en hjärnblödning precis när andra barnet fötta, då blev pappan (som själv gick på kryckor pga en skada han hade) själv med två barn, varav en nyfödd och en fru som var i princip helförlamad, som inte ens kunde prata eller kommunicera överhuvudtaget eftersom den delen av hjärnan som vet hur man kommunicerar hade stängt av sig. Jättehemskt! Men det är sånt som verkligen kan hända vem som helst, sen finns det ju självklart hjälp att få i såpass extrema situationer. Men tycke riallafall att man är lite naiv om man inte ens tänkt tanken på att man skulle kunna bli själv med barnet, oavsett hur kär man var.

• belz

Det står ingenstans att TS inte KLARAR AV att ta hand om sitt barn. Hon älskar det (eller ja, det är hennes älskling), hon har bytt arbete för att kunna ta hand om barnet, vad jag förstått så är de inte körda ekonomiskt.

Vad jag förstått så handlar detta enbart om att barnets far ska ta sitt ansvar som han lovade?

Och ja, en del har den uppfattningen att det varken är brottsligt att skilja sig eller att lämna sitt barn. Att skilja sig är inte brottsligt, kärleken tar slut och sådant kan man inte göra någonting åt. Och juridiskt är det - sjukt nog - inte heller brottsligt att lämna sitt barn. Men det borde f*n ta mig vara det.

Jag hörde om ett fall för längesedan där någon var skyldig en annan 1 krona (en ynka krona). Det gick tydligen upp till rätten. Han som var skyldig kronan förlorade såklart rättegången, för han var trots allt skyldig.
     Vet ej om det är en skröna, mycket möjligt (är inte så insatt i juridiska fall och detta var som sagt bara någonting någon berättade för mig). Men det är sak samma - principiellt, oavsett storlek på bördan, är det någons ansvar att bördan finns. TS har såklart fullt ansvar för sitt barn. Men avtalsmässigt (jamen kom igen, de var ju överens om det) så ligger halva "bördan" på TS ex.

• Rexona

Annars tycker jag att ts kan stämma pappan på en hjärnhalva till eller en hjärncell till så slipper hennes enda hjärncell leva ensam..

• belz

Fast jag håller med om att det vore mer fördelaktigt för både barnet och TS om TS bara träffade någon ny, som kanske dessutom VILL ha barn och är glad för att ta hand om lille TS junior som sitt bonusbarn.

Detta är ju inget annat än principiellt, och orkar man så orkar man. När TS ändå håller på får hon jättegärna stämma Fitness24seven för avtalsbrott, de höjde mitt pris utan att berätta i förväg (och det är också en princip, som kostade mig 20 kronor). Orkade inte göra det själv.

• belz
    Rexona skrev 2013-01-16 10:45:27 följande:
    Annars tycker jag att ts kan stämma pappan på en hjärnhalva till eller en hjärncell till så slipper hennes enda hjärncell leva ensam..
    Wow, det var lågt.
  • Anonym
    belz skrev 2013-01-16 10:53:32 följande:
    Wow, det var lågt.
    Tycker du? TS beskriver ju exet som low life, och man dras väl till likasinnade?
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!