• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • belz
    Anonym skrev 2013-01-16 10:59:33 följande:
    Tycker du? TS beskriver ju exet som low life, och man dras väl till likasinnade?
    Vad spelar det för roll om TS är lowlife eller inte - jag syftade till Rexonas inlägg. Så jäkla onödigt.

TS princip är TS princip och varken du eller jag har rätt att uttala sig huruvida hon är en lowlife eller inte.
  • Anonym
    belz skrev 2013-01-16 11:05:48 följande:
    Vad spelar det för roll om TS är lowlife eller inte - jag syftade till Rexonas inlägg. Så jäkla onödigt.

TS princip är TS princip och varken du eller jag har rätt att uttala sig huruvida hon är en lowlife eller inte.

Men exet är det fritt fram att kalla low life? Det har ingen reagerat på, däremot ifrågasätts hans principer.
  • Anonym (TS)
    Rexona skrev 2013-01-16 10:45:27 följande:
    Annars tycker jag att ts kan stämma pappan på en hjärnhalva till eller en hjärncell till så slipper hennes enda hjärncell leva ensam..

Asgarvar
  • MaryArden
    Anonym skrev 2013-01-16 07:35:52 följande:
    Att skilja sig eller lämna sitt barn är inte brottsligt, därför blir det ingen avtalsbrottslighet. Det är ju det som du inte förstår, han har inte gjort något brottsligt mot dig eller barnet.
    Däremot moraliskt, där har han gjort fel. Och när du ruinerat dig på rättegången så anser jag att du också gjort moraliskt fel mot ditt barn. Den enda som förlorar på detta är ditt barn.
    Man säger avtalsbrott när någon brutit ett avtal. Det betyder inte att man menar att det skulle vara straffrättsligt, det hör fortfarande hemma inom civilrätten. 

Om vi avtalar om att jag ska leverera ett ton lök till dig och jag inte gör det så har jag inte begått ett brott, det är däremot ett avtalsbrott.  
  • Anonym (TS)
    MaryArden skrev 2013-01-16 11:12:45 följande:
    TS, jag är moraliskt på din sida. Hejja!  

Lööve you
  • Anonym
    MaryArden skrev 2013-01-16 11:11:46 följande:
    Man säger avtalsbrott när någon brutit ett avtal. Det betyder inte att man menar att det skulle vara straffrättsligt, det hör fortfarande hemma inom civilrätten. 

Om vi avtalar om att jag ska leverera ett ton lök till dig och jag inte gör det så har jag inte begått ett brott, det är däremot ett avtalsbrott.  
    Oj, så du tror inte folk blir stämda för att de inte leverarerar det som är avtalat? Klart de blir, det är ju ett avtalsbrott.
    Dessutom så har inte TS ingått ett avtal när hon skaffade barn. Så därför kan det aldrig bli avtalsbrott i hennes fall.
  • belz
    Anonym skrev 2013-01-16 11:09:21 följande:

Men exet är det fritt fram att kalla low life? Det har ingen reagerat på, däremot ifrågasätts hans principer.
    För henne mer än för dig. Det är ju hon som drar hans strå till stacken. Du gör inte ett förbannat piss utöver att skriva till henne i ett forum. Inte Rexona heller (fick känslan av att ni är samma person, men jag kan ju missta mig).
  • MaryArden
    Anonym skrev 2013-01-16 11:18:49 följande:
    Oj, så du tror inte folk blir stämda för att de inte leverarerar det som är avtalat? Klart de blir, det är ju ett avtalsbrott.
    Dessutom så har inte TS ingått ett avtal när hon skaffade barn. Så därför kan det aldrig bli avtalsbrott i hennes fall.
    Jag svarade endast på det jag citerade, jag skrev inget om ts situation. Du, eller någon annan anonym, skrev att eftersom det inte är brottsligt att skilja sig är det därför ingen "avtalsbrottslighet", jag ville förtydliga att det var att blanda ihop begreppen. 

Väldigt grovt förklarat: 

Avtalsrätten hör till civilrätten, och rör förhållanden mellan exempelvis två privatpersoner. Om någon bryter ett avtal är det ett avtalsbrott, och denne kan bli stämd och få betala skadestånd. Det är dock inget brott eller något brottsligt, trots att personen kan bli fälld för avtalsbrottet i domstol. 

Att en handling inte är brottslig innebär inte automatiskt att det inte är ett avtalsbrott. 
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-01-16 11:18:49 följande:
    Oj, så du tror inte folk blir stämda för att de inte leverarerar det som är avtalat? Klart de blir, det är ju ett avtalsbrott. Dessutom så har inte TS ingått ett avtal när hon skaffade barn. Så därför kan det aldrig bli avtalsbrott i hennes fall.

Vi diskuterade länge och väl om vi skulle skaffa barn och hur vi skulle göra. Vi planerade föräldraledighet, uppfostran, boende. "Pappan" lovade vitt och brett att inte bli som sin egen "pappa" och överge sitt barn och lämna mig själv med barnet. Jag ser det som ett bindande avtal mellan oss. "Pappan" lovade mig att bli en närvarande och bra pappa och ta sin del av ansvaret både för barnets skull men också för att jag inte skulle sacka efter i min karriär för mycket. Han har inte levererat det han lovade. Om man inte kan tolka det som ett avtalsbrott så heter jag Blåsta Bruden.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!