• belz

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

Anonym skrev 2013-01-13 21:29:34 följande:

Hoppas soc för upp ögonen för dig eller att någon anmäler dig så att de kan placera barnet i en kärleksfull familj som inte refererar till barnet som skit.
    Em00 skrev 2013-01-14 19:30:50 följande:
    Hahaha!
    Ts borde rimligen inte haft mörka ringar under ögonen innan barnet, och inte fan träffade hon en trevlig partner för det ;)

Ts beter sig ungefär som jag föreställer mig att Sheldon (Big bang theory) skulle göra om han skulle bli pappa =P
    En sak att barn kan vara elaka.
    Men herregud vad ni köttar. Vilket är rätt kaxigt bakom skärmen.

Undrar givetvis litegrann vad TS's slutliga mål är med detta. Från början var det att "pappan" skulle ta sin del av ansvaret och umgås med barnet för att TS skulle slippa 50 % av bördan (OBS INTE BARNET!!! BÖRDAN!!!). Det handlade inte alls om pengarna om jag förstod det rätt. Vilket jag också kan förstå - de var tillsammans, älskade varandra så pass att de ville ha barn tillsammans - och sedan ångrade han sig.
     Sedan, ca 100 (jäkligt barska) inlägg senare handlade det om den ekonomiska biten och att TS skulle ha råd till en barnpassare, vilket i början inte alls var tänkbart för barnet skulle ju ha rätt att få umgås och lära känna sin pappa.

Detta hopp inom loppet av 24 timmar. Det låter som att planen inte är så jättegenomtänkt - ursäkta min framfusighet. Jag hoppas det tog längre tid för er att komma fram till huruvida nu skulle ha barnet tillsammans eller inte (oavsett hur det gick sen)! För "diskutera fram och tillbaka under en längre tid" är även det ett mycket relativt uttryck.

Men jag gillar denna tråd. En hel hop med människor gömda bakom skärmar sitter och drar sitt strå till stacken och skakar lite vett i TS. Om resten av samhället gör likadant runt TS, dvs skakar lite vett, hjälper till med barnet så gott det går, kanske bidrar med lite mat, blöjor och förebilder, så kanske vi får ett litet maskrosbarn? :)
  • belz
    adaeze skrev 2013-01-14 22:57:44 följande:
    Nej, hon skriver att hon ska stämma brallorna av honom/ruinera honom. Hade det bara handlat om att få ersättning för delen han inte gör så borde hon väl istället ha en konkret summa hon vill ha av honom som hon tycker kompenserar det, att hon vill roffa åt sig så mycket hon bara kan tyder ju jävligt starkt på att hon bara vill hämnas, dvs ruinera honom. Det är ju skrivet med versaler mellan raderna i princip, hade det handlat om kompensation hade hon väl pratat om att HON vill ha en stor summa penar osv, men nu handlar allt om honom, byxorna ska stämmas av HONOM, HAN ska bli ruinerad, honv ill ju bara att han ska må dåligt. Mamman kan också välja bort barnet, precis som pappan gjort, sen hade det kanske varit galet, men helt ärligt så är dte ju faktiskt så, ingen tvingar henne att ta hand om barnet, inte barrnets pappa heller. Varför ska man ens tänka på "hans del" och "hennes del", det är barnens delar! Inte konstigt att barn nuförtiden känner sig förbisedda när allt bara handlar om föräldrarnas rätt att slippa vara med barnen
     Eh. Barnet tvingar henne att ta hand om barnet. Välkommen till föräldraskapets värld.

• belz
    Ramborg skrev 2013-01-15 07:21:43 följande:

Barnet tvingar inte henne mer än det tvingar pappan, om man ska vara noga. Hennes känslor för barnet tvingar henne.
    Såvitt jag vet är det en hormongrej, och därmed ingenting man väljer. Känslor kan man, rent krasst och en gnutta självdisciplin välja bort. Men barnet är en del av henne, för hon har fött det, gett det näring, burit det inom sig sedan första stund. Det är inte bara känslorna för barnet.

För majoriteten av mödrar finns det inte en chans i hela vida världen att de skulle lämna ifrån sig sitt barn - oavsett hur deras levnadsförhållanden ser ut. Egoism? Biologi! Och självklart finns det även kvinnor som det fungerat annorlunda för. Men rent biologiskt är det enklare för farsan att dra än för morsan.
  • belz
     Det är rätt läskigt att juridiken är så sjukt mekanisk om såna saker.

Kärnfamiljen finns inte längre, och samhället har tvättat bort skammen från förr som låg i att människor knullar vidare som om inget hade hänt, och lämnar sina föredettingar att kräla i stoftet.

Det är inte en ekonomisk fråga. Att vara mamma OCH pappa åt ett barn är inte bara ett heltidsjobb - det är ett dubbeltidsjobb och det finns inte 48 timmar på ett dygn. Ett barn behöver båda sina föräldrar, båda sina förebilder. TS ex har inte bara f*ckat det för TS, men även för barnet (SPECIELLT för barnet).

Men du Ramborg, jag tror du skrev att du är jurist?
     Hade hon kunnat kräva mer om TS hade gift sig med sitt ex först, enligt din kunskap?

Jag tycker att de människor (?) i den här tråden som påstår att TS är en dålig mor och önskar socialen på henne, borde tänka om. Fy fan säger jag för sånt trams. Kan ni inte säga det till henne in person, på grund av diverse anledningar, så ska ni hålla klaffen. Det är INTE lätt att vara mamma och speciellt inte ensamstående. Hon försöker åtminstone göra någonting åt sin situation. Och ni har ingen rätt att döma hennes mödraskap baserat på någonting som hon skriver i den här tråden.

....däremot är det klart att man kan ifrågasätta hennes mål med juristen, det undrar jag också.
  • belz

Det står ingenstans att TS inte KLARAR AV att ta hand om sitt barn. Hon älskar det (eller ja, det är hennes älskling), hon har bytt arbete för att kunna ta hand om barnet, vad jag förstått så är de inte körda ekonomiskt.

Vad jag förstått så handlar detta enbart om att barnets far ska ta sitt ansvar som han lovade?

Och ja, en del har den uppfattningen att det varken är brottsligt att skilja sig eller att lämna sitt barn. Att skilja sig är inte brottsligt, kärleken tar slut och sådant kan man inte göra någonting åt. Och juridiskt är det - sjukt nog - inte heller brottsligt att lämna sitt barn. Men det borde f*n ta mig vara det.

Jag hörde om ett fall för längesedan där någon var skyldig en annan 1 krona (en ynka krona). Det gick tydligen upp till rätten. Han som var skyldig kronan förlorade såklart rättegången, för han var trots allt skyldig.
     Vet ej om det är en skröna, mycket möjligt (är inte så insatt i juridiska fall och detta var som sagt bara någonting någon berättade för mig). Men det är sak samma - principiellt, oavsett storlek på bördan, är det någons ansvar att bördan finns. TS har såklart fullt ansvar för sitt barn. Men avtalsmässigt (jamen kom igen, de var ju överens om det) så ligger halva "bördan" på TS ex.

• belz

Fast jag håller med om att det vore mer fördelaktigt för både barnet och TS om TS bara träffade någon ny, som kanske dessutom VILL ha barn och är glad för att ta hand om lille TS junior som sitt bonusbarn.

Detta är ju inget annat än principiellt, och orkar man så orkar man. När TS ändå håller på får hon jättegärna stämma Fitness24seven för avtalsbrott, de höjde mitt pris utan att berätta i förväg (och det är också en princip, som kostade mig 20 kronor). Orkade inte göra det själv.

• belz
    Rexona skrev 2013-01-16 10:45:27 följande:
    Annars tycker jag att ts kan stämma pappan på en hjärnhalva till eller en hjärncell till så slipper hennes enda hjärncell leva ensam..
    Wow, det var lågt.
  • belz
    Anonym skrev 2013-01-16 10:59:33 följande:
    Tycker du? TS beskriver ju exet som low life, och man dras väl till likasinnade?
    Vad spelar det för roll om TS är lowlife eller inte - jag syftade till Rexonas inlägg. Så jäkla onödigt.

TS princip är TS princip och varken du eller jag har rätt att uttala sig huruvida hon är en lowlife eller inte.
  • belz
    Anonym skrev 2013-01-16 11:09:21 följande:

Men exet är det fritt fram att kalla low life? Det har ingen reagerat på, däremot ifrågasätts hans principer.
    För henne mer än för dig. Det är ju hon som drar hans strå till stacken. Du gör inte ett förbannat piss utöver att skriva till henne i ett forum. Inte Rexona heller (fick känslan av att ni är samma person, men jag kan ju missta mig).
  • belz
    K med lilla E skrev 2013-01-16 16:51:22 följande:
    Var går egentligen gränsen TS tycker du när det är befogat att stämma för avtalsbrott??

Om jag lovat att komma hem till B på middag på lördag så har ju vi ingått en sorts avtal, hon handlar hem mat och vin och det kostar ju både tid och pengar. Om jag då ringer fem i 7 på lördag och har ångrat mig och inte har lust att komma, kan hon då stämma mig för avtalsbrott??

Man måste väl för sjutton få lov att ändra sig utan att riskera att bli stämd?!
    Man kan frysa in mat. Man kan inte frysa in barn.

(eller kan kan man, men det är rätt elakt och antagligen straffbart)
  • belz
    Anonym skrev 2013-01-16 21:24:34 följande:
    Visst men man kan adoptera bort barn om man ångrar sej. Hårt men sant.
    Asså, seriöst nu. Du är Terminator.

Jag hade önskat att min mamma hade kämpat mer för att få min pappa att träffa mig mer. Tyvärr kände hon sig för sårad över deras uppbrott för att göra det. Nu var han ju lite mer engagerad än TS ex ändå. Men att mamma försöker få ihop "familjen" åtminstone lite, för barnets skull kan öppna upp ögonen för pappa så att han ser vilket rötägg han är.

Jag tror nog att med tanke på att TS känt sitt ex så länge som hon gjort, borde hon känna honom tillräckligt för att veta vad som fungerar på honom? Kanske är det stämning som gäller i hans fall?

Att TS försöker tycker jag är jäkligt starkt - och rätt! Vill hon offra sina pengar, så får hon väl göra det. Tror nog hon är rätt medveten om kostnaderna vid det här laget. Fantastiskt vad hormoner kan göra. :))))
  • belz

Wow. Det där med att sätta ovilliga fäder på pottan är tydligen känsligt för många. Eller hur är det TrendyFarsa? :)

En här i tråden har redan konstaterat att det skulle vara intressant att se vad som händer med anmälan/stämningen. Många har dessförinnan redan givit sin dom... utifrån sin (tydligen) funna rättspraxis. Jag sitter med spänning och väntar på besked.

Jag tycker att det är intressant att moraliskt rätt och juridiskt rätt kan skilja sig så mycket åt. På ett stadie kan jag förstå, kriminalitet är till exempel någonting som samhället förlorar på och därmed kan jag tänka mig att det juridiskt sätt även bör anses vara juridiskt fällbart, samtidigt som det finns de människor som inte berörs av det moraliskt alls.
     Tjänar samhället på faderslösa barn eller ensamstående föräldrar? Vad jag vet så går samhället in och betalar underhållet åt den frånvarande föräldern om denne inte har någon inkomst, och gör på så sätt denne även skyldig att betala tillbaka pengarna när föräldern skaffat en inkomst igen. Får föräldern ingen inkomst så kan den ju aldrig betala åter de där pengarna. Vad finns det att tjäna på barn som blivit utan en förälder? Försäljning av antidepressiva? Annan försäljning?

• belz
    Anonym (TS) skrev 2013-01-17 19:26:36 följande:

Stämningen handlar om förhållandena mellan mig och "pappan" till mitt barn. Barnet är egentligen inte intressant i det här fallet. "Pappan" har brutit vårt avtal genom att överge vårt gemensamma barn och lämna mig med allt ansvar. Hans avtalsbrott har orsakat mig inkomstbortfall, karriärstagnering, extraarbete i form av påtvingad barnomsorg, ont i ryggen, gråa hår och mörka ringar under ögonen av sömnbrist. Det är hans avtalsbrott som är problemet med andra ord.
    Äh. Ok. Är det på det sättet så är jag trippelt så nyfiken på vad som kommer bli utgången.

Du kan väl samtidigt testa att stämma dina förfäder för att du blev flicka (som kan bli gravid) och inte pojke (som inte kan bli gravid).

Jag var ironisk.
    Nu känner jag mig nämligen elak mot dem jag argumenterat emot.
  • belz
    vetvadjagvill skrev 2013-01-18 10:51:38 följande:
    TS  - JAG personligen tycker det är skit av pappan att göra så här.

Men du kan inte tvinga honom att ta sin papparoll.

Det verkar ju inte ens vara papparollen det handlar om. Det handlar om arbetet som TS tvingas till för att pappan inte gör det?

Så jag antar att om TS hade haft en nanny så hade det löst sig. Innebärande i teorin att underhållet som TS får, skulle kunna gå till detta?
     Eller jag vet visserligen inte vad nanny kostar (eller barnpassare överhuvudtaget) men TS säger att hon inte har det så dåligt ekonomiskt.
  • belz
    vetvadjagvill skrev 2013-01-18 10:47:23 följande:

kan du bevisa att du bara skulle haft hälften av ditt gråa hår och häften av ont i ryggen tex?
    Good one.
    Det finns fäder som ÄR närvarande, men inte flitiga hushållssysslare/barnskötare för det.

Vem vet, TS har det kanske bättre nu än hon hade haft det med exet/"fadern" i bilden?
  • belz
    Näe har aldrig skrivit någonting om att du skulle vara motståndare. Tyckte bara du känns passionerad om ämnet. That's all.

(nä, det var inte allt. jag blev imponerad av hur du lyckades provocera "Anonym".:))
  • belz
    Rexona skrev 2013-01-18 22:36:09 följande:
    För att du fått mer grått hår? Hahaha! Då ska jag banne mig stämma min 2,5åriga son, 2månaders dotter och min man! De har givit mig ännu mera gråa hårstrån, samt sömnbrist! Alla säger ju att de flesta barn sover heeela nätter vid 6månader! Det är lögn! Ska stämma alla som säger så! Ska även stämma: Loreal Garnier,schwartzkopf,wella,mood för falsk marknadsföring! För i tv-reklamen loooooovar de att deras hårfärg ska täcka grått hår till 100%! På mitt funkar inget av det! Ska i samma veva stämma min frisör som påstår att hans hårfärg är bättre än det man köper i affären!! Kom igen nu, vem vill bli miljonär med mig??
    Stämmer du dina egna barn så lär du nog sitta på pottan när du inser att du är deras vårdnadshavare och därmed juridiskt ansvarig för dem. Men försöka går ju :)
     TS försöker åtminstone stämma en vuxen person. Det är åtminstone liiiiite mer realistiskt.

• belz
    pegga skrev 2013-02-01 10:08:44 följande:
    TS, det du behöver göra är inte att kasta bort din tid, energi och dina pengar på ett mål som är stendött redan från början.

Det du behöver göra är att acceptera att livet inte alltid blir som man tänkt sig. 
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!